Anonym skriver:
I år skal min mand og jeg og vores lille datter på 4 mdr. holde jul hos mine forældre... Det er første gang min mand og jeg skal holde jul sammen
Han plejer altid at komme senere på aften når han har holdt jul med sin familie...
Nu mener min mnads familie så at ret jo må være ret og at vi skal holde jul hos hans familie næste år... eller holde jul i vores eget hus for hans familie og evt. også min.
Men åh hvor det giver mig et sug i maven, at julen skal være anderledes, og slet ikke som den plejer.. Jeg ELSKER julen.. og jeg er meeeget traditionstro... dette gælder alle traditioner i løbet af året.. Jeg ved godt jeg sikkert får en masse høvl herinde om at det jo er min tur til at 'gi' mig... Men er der ingen af jer der synes det var svært at skulle holde jul uden sine forældre/familie ligesom man plejede?..
Jeg er glad for min mands familie, ingen tvivl om det.. Vi holder bare ikke jul på samme måde... Indtil videre er vi nået til at HVIS vi ikke skal være hos min familie igen næste år, så skal julen holdes i vores hus... Men jeg tvivler på at min far vil holde jul i vores hus - han er nemlig lige så meget traditionstro som jeg, og meget stædig oveni...
Går bare allerede og tumler lidt med det .. ved godt det 11 mdr. for tidligt... Ville bare høre om der er nogle af jer der kunne komme med nogle fif og ideer til hvordan jeg lige 'mander' mig op... 
Åh jeg forstår dig godt,.
For nogle år siden fandt jeg jo sammen med min forlovede,. Første jul blev hooldt ved min mor som jeg altid har holdt jul hjemme hos,. Sådan er det bare,.!
Næste jul skulle vi så til hans familie som så bor på læsø, Og jeg var både nervøs og spændt, jeg havde ikke mødt 1 af hans søskende før, og jeg var rigtig nervøs for at skulle deltage da jeg heller ikke kendte hans mor og anden søster så godt,. Eftersom pengene og tiden skal være der tilbesøge der over
Og jeg tror jeg havde været der over 2-3 gange før denne juleaften. Vi havde det år ikke haft råd til gaver, så vi havde aftalt at der ingen gaver skulle udvækslet,. mellem os og dem. Da vi kom op til hans midterste søster som holdte det (også på læsø) Spiste vi som man jo plejer, men i min familie har vi altid hygge spiste siddet med maden i noget tid slået mave for at se om vi kunne spise mere, hovederetten kan snilt tage 1-1½ time,. I hans familie var de færdige med at spise på 30 min,. Så jeg kunne kun få mig til at tage den ene portion jeg var færdig med at spise 20 min efter de andre,. ;-) Så dansede vi om juletræet som jeg jo også er vant til. Så var det pakketid,. I mors hjem går en og deler ud en efter en og vi venter spændt på hvad hinanden får også er det næstes tur,. I hans familie deles de ud i nogenlunde rækkefølge men flere sidder med gave på en gang,. Så hvad de alle fik var vi rundt og se til sidst,. sener tog nogle i kirke,. Midnats gudtjeneste
Jeg ville helst ikke med fordi det ikke er noget jeg har prøvet før så vi var nogle stykker der blev tilbage,. Mens nogle var afsted blev der sat alkohol (noget sprut noget, verten selv havde dyrket) på bordet ? Det er bestemt heller ikke noget der sker ved min mor,. Et glas rødvin til maden og et enkelt sener får vi hjemme ved mor,. Det var den aften,.
Normalt hos min mor sidder vi og spiller hvis børnene har fået spil leger med deres legetøj med dem,. osv den glæde havde jeg heller ikke den jul,.
Men du vender dig til det, det er måske ikke som det plejer men hyggeligt kan det sagtens være
Det første år vi holdt jul der syntes jeg det var noget så forfærdenligt for sådan skulle man ikke holde jul,. Sidate år var jeg mere åben og der var det super hyggeligt,. Hver familie har hver sin livstil, Og selvom det ikke lige er din så bliverdet det om du vil eller ej,.
Held og lykke med det næste år,. Og tag det med åben sind så går det bedst
heheh lærte jeg på den hårde måde,. Ved ikke om du kan bruge dette til noget men du skulle lige høre min historie