hvorfor så mange syge børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.323 visninger
10 svar
0 synes godt om
17. december 2012

Caroline86

Hej allesammen,

Så er det tid til at klø sig lidt i skægget og finde ud af hvad f**den det er vi gør forkert (eller gør vi?)....

Forestil Jer baby.dk hvis det havde eksisteret (sammen med et velbrugt internet, vel at mærke )for 20 år siden.

Hvor mange tråde tror I der ville være i denne kategori (Syge børn) i forhold til hvad der er nu?

Da jeg var barn husker jeg hverken mig selv eller mine kammerater som syge - måske lidt snot her og der, men aldrig noget der holdt os hjemme eller krævede antibiotika og andet medicin.

Nu læser man dagligt om børn med slem astma/bronkitis, MØB, eksem og adskillige andre mere eller mindre kroniske lidelser. (for blot at nævne nogle få!!!)

Hvor kommer den udvikling fra? Og er det overhovedet rigtigt observeret?

Jeg har nogle "forslag" stillet op og jeg vil egentlig gerne høre Jeres tanker, selvom jeg ved det er en farlig debat!

Er det simpelthen fordi vi er bedre til at opdage sygdomme og derfor behandle dem?

Er det fordi vi som samfund har ændret vores levevis så meget at vi (ubevidst) faktisk påfører vores børn de her ting?

Eller kan det være udefra kommende ændringer som, desværre, har betydet forringelse af børnenes umiddelbare helbred (omend det sikkert har en positiv påvirkning andetsteds)?

Kan vi SELV gøre noget ved nogle af de her ting, eller er det løb mon kørt?

Kom med Jeres meninger

Og husk at holde en pæn tone, jeg VED det er følsomt så vi kan nemt blive revet med!

Knus Caroline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2012

klmf

Jeg husker nu tydeligt, at jeg fik penicillin for MØB da jeg var lille. Og SMERTEN Og influenza, som regel op til eller efter jul....Kan i hvert fald huske, når man fik lov at blive hjemme og ligge syg på sofaen.

Er det ud fra nogle data, du mener at vores børn er mere syge end da vi selv var børn eller er det en fornemmelse?

Jeg tænker, at vi har meget stort fokus på børns trivsel og at vi som forældre nogle gange kan være meget usikre. Nogle gange bliver vagtlægen kontaktet for nogle ting, som jeg ikke tror forældre ville gøre for 20 år siden. Snot, dårlige maver osv. har vist altid floreret blandt børn.

Så det kan da godt være, at vores børn er hårdere ramt, men tror nu også at vi som forældre er meget hurtige på aftrækkeren til at gøre opmærksom på det.

Anmeld

17. december 2012

Moma

Der er selvfølgelig flere ting, der spiller ind. Men for det første er vi blevet bedre til at opdage disse "sygdomme".

For det andet tror jeg helt klart, at vi med den måde, vi lever på i dag bidrager til, at vi og vores børn er mere syge. Før i tiden  stuvede vi ikke vores børn sammen på samme måde, som vi gør i dag. Mange børn i institutioner.

Min mand mener også hårdnakket - at vi på mange måder lever for "klinisk", som gør, at vores børn ikke kan tåle så meget som før hen.

Vil for en god ordens skyld lige nævne, at vi har to børn, der har været meget syge det første år til halvanden, de blev afleveret i dagpleje. Den store fik fjernet mandler og polypper som godt 2-årig, det gjorde, at hun - stort set fra den ene dag til den anden - blev rask. Den lille fik i marts i år lagt dræn i, og det gjorde det samme for ham.

Anmeld

17. december 2012

LR85

Jeg tænker der er kommer flere og flere stoffer til, og som blier brugt i diverse produkter, som er astma-allergi fremmende.

og så tror jeg vores viden er blevet større, så vi reagere hurtigere og får flere svar på ting, som man måske ikke vidste hvad var for 20-30 år siden.

Tror egentlig kun der er en smule mere sygdom, men bare mere opmærksomhed på det, da vores viden er blevet større.

Anmeld

17. december 2012

Caroline86

lotchen skriver:

Jeg husker nu tydeligt, at jeg fik penicillin for MØB da jeg var lille. Og SMERTEN Og influenza, som regel op til eller efter jul....Kan i hvert fald huske, når man fik lov at blive hjemme og ligge syg på sofaen.

Er det ud fra nogle data, du mener at vores børn er mere syge end da vi selv var børn eller er det en fornemmelse?

Jeg tænker, at vi har meget stort fokus på børns trivsel og at vi som forældre nogle gange kan være meget usikre. Nogle gange bliver vagtlægen kontaktet for nogle ting, som jeg ikke tror forældre ville gøre for 20 år siden. Snot, dårlige maver osv. har vist altid floreret blandt børn.

Så det kan da godt være, at vores børn er hårdere ramt, men tror nu også at vi som forældre er meget hurtige på aftrækkeren til at gøre opmærksom på det.

jeg spørger faktisk netop i mit første indlæg om min observation mon overhovedet er rigtig

Jeg VED ikke om vores børn er mere syge end vi selv var - men når jeg taler med generationen ældre end min egen er det klart det indtryk jeg får.

Personligt tror jeg internettet har en del af skylden - det er simpelthen for nemt at blive bekymret hvis man googler "gentagne forkølelser børn" og så kommer der på allerførste side henvisning til fødevareallergier, mave-tarm problemer osv! Da jeg var barn fik jeg et tykkere lag uld på og så gik det meget bedre (sat på en spids!!)

Og et forum som dette gør det jo også lettere at netop diskutere sygdom, ligesom vi kan diskutere alle andre ting - det er jo en hjælp, men er også med til at øge fokus, og derved snakken, om sygdomme....

Så ja, jeg tror egentlig selv på en kombination af flere faktorer - min opfattelse er stadig helt klart at flere børn bliver syge (og her tænker jeg, igen, på sygdomme der strækker sig udover forkølelse mv. som altid har floreret en del)

Anmeld

17. december 2012

VIPpigen

Åhh husker tydeligt jeg var ørebarn, og ikke nok med det, så kunne ingen læger se jeg havde MØB, så blev aldrig behandlet. Da jeg var 4 var en vagtlæge ude ved os, jeg havde høj feber, og bankede hånden ind på øret, men han kunne ikke se noget. På et tidspunkt får jeg banket hånden på øret så jeg får lavet et vakumpres, og wupti så sprang det, og lægen kunne nu konstatere at jeg havde MØB, men kunne ikke behandle det, for nu var det sprunget.

husker alt for godt lungebetændelser, influenza, og dårlig mave...

Lilje lå i mandags (for en uge siden) med opkast. Tirsdag var hun i dp, onsdag sov hun elendigt, og slog på øret, tog til læge da jeg var sikker på noget var galt. Hun havde ingen feber, var ikke som sådan sløj. Hun kunne bare ikke finde ro hvis hun ikke lå højt med hovedet, og når jeg spurgte hvor hun havde ondt, sagde hun øret. Tog til lægen, og selvfølgelig havde hun MØB. hun er i behandling, men har ikke haft feber, eller været besværet på andre måder, så hun kom i dp allerede torsdag igen...

tror ikke som sådan børn er mere syge end som i "gamle" dage, jeg tror bare der er bedre hjælp til sygdom i dag. Feks som astmatisk bronkitis. mindes ikke man for 20 år siden fik en maske til de små fordi de hvæsede.... Jeg Er dog glad for den hjælp der er kommet  

glædelig jul

Anmeld

17. december 2012

Frøken J.

Caroline86 skriver:

Hej allesammen,

Så er det tid til at klø sig lidt i skægget og finde ud af hvad f**den det er vi gør forkert (eller gør vi?)....

Forestil Jer baby.dk hvis det havde eksisteret (sammen med et velbrugt internet, vel at mærke )for 20 år siden.

Hvor mange tråde tror I der ville være i denne kategori (Syge børn) i forhold til hvad der er nu?

Da jeg var barn husker jeg hverken mig selv eller mine kammerater som syge - måske lidt snot her og der, men aldrig noget der holdt os hjemme eller krævede antibiotika og andet medicin.

Nu læser man dagligt om børn med slem astma/bronkitis, MØB, eksem og adskillige andre mere eller mindre kroniske lidelser. (for blot at nævne nogle få!!!)

Jeg har nogle "forslag" stillet op og jeg vil egentlig gerne høre Jeres tanker, selvom jeg ved det er en farlig debat!

Er det simpelthen fordi vi er bedre til at opdage sygdomme og derfor behandle dem?

Er det fordi vi som samfund har ændret vores levevis så meget at vi (ubevidst) faktisk påfører vores børn de her ting?

Eller kan det være udefra kommende ændringer som, desværre, har betydet forringelse af børnenes umiddelbare helbred (omend det sikkert har en positiv påvirkning andetsteds)?

Kom med Jeres meninger

Og husk at holde en pæn tone, jeg VED det er følsomt så vi kan nemt blive revet med!

Knus Caroline

Jeg ved ikke, om børn er syge oftere, eller om vi bare er blevet bedre til at diagnosticere sygdomme. Jeg tror det er en stor del af det, at vi er blevet bedre til at genkende og sætte navn på sygdomme.

Derudover tror jeg også, at alle de stoffer vi propper vores børn med, er en faktor. Der er mange, der ikke tænker over at bruge parfume og parabenefri produkter, vaske i neutral vaskepulver mm., og det synes jeg bare er vildt vigtigt ift børn. Jeg tror ikke den slags giver HER OG NU sygdomme, men tror på at det har en negativ virkning på længere sigt.

Dertil tror jeg også at manges kost er blevet ringere, og i takt med den "moderne udvikling", sidder flere og flere børn foran skærme i stedet for at komme ud og bruge kroppen, og motion er bare så vigtig.

Og jeg må hellere lige komme med en disclaimer: Jeg siger ikke, at man har truffet dårlige valg som forældre, fordi ens barn bliver syg - der er nogle tilfælde der ikke kan undgås. Mener bare ovenstående er medspillere i mange tilfælde

Anmeld

17. december 2012

serinasmor

Caroline86 skriver:

Hej allesammen,

Kom med Jeres meninger

Knus Caroline

hmmm ...

Jeg tror det kommer af 3 ting

Pernitne forældre, der render til lægen i tide og utide ( s selv incl,)

adgang til netdoktor og andre symptomforklarende sider

og så er lægerne blevet bedre til at opdage sygdomme i opløbet + børn med fx AB får medicin tidligere end de gjorde før fordi det er muligt..

mine tanker

Anmeld

17. december 2012

marloutti

Caroline86 skriver:

Hej allesammen,

Kom med Jeres meninger

Knus Caroline

Jeg tror helt ærligt at den store forskel er at i dag hører vi om ALT. F.eks denne side, er medvirkende til at man hører om alle mulige mennesker, man ellers ikke ville kende noget til. Vi læser og undersøger alting mere end man gjorde dengang. Og der er meget mere oplysning om ting i dag. Jeg tror, det mere er derfor, end reelt flere sygdomme.  

Anmeld

17. december 2012

Gardenia

Caroline86 skriver:

Hej allesammen,

Kom med Jeres meninger

Knus Caroline

Øyha, gid jeg havde regnet den ud..

Alle psykiatriske diagnoser tror jeg roligt vi kan slå ind under adgang til mere viden og en dybere forståelse for de forskellige grene af psykiske lidelser. Der er klart nogen der er dannet pga vores samfund, f.eks stress, men de forskellige bogstavssygdomme (ADD, ADHD, AHD osv) tror jeg altid har været her, de er bare før kun blevet stemplet som underlige og ubrugelige..

Så er der allergierne. Som jeg tror er kommet af mange forskellige grunde. Der var hele det der jubelkor da vi fandt tilsætningsstoffer, konserveringsmidler og hvad det ellers hedder. Især os der er lidt ældre vil kunne fortælle om anden smag i slik, anden duft i vaskepulver, sæber osv. Når det så nedarves igennem generationer og får lov til at lagres er det klart der kommer en reaktion.

Jeg tror måske vi selv får lavet lidt rod for os, når vi holder absolut sterile omgivelser i nærheden af et spædbarn. Når det så kommer ud i livet og møder forskellige bakerier tror jeg det kan give nogen reaktioner.

Men jeg ved ikke om der er betydeligt mere sygdom nu end der var da jeg var barn. Jeg kan da huske uger i sengen fordi vi fik kighoste, halsbetændelse, øjenbetændelse, lillesøster der har dræn og det løse. Jeg synes ikke min søn er mere syg end vi var, min mor har ikke nævnt noget ihvertfald.

Men der er meget mere fokus på sygdomme end der var da jeg var barn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.