Introduktion af fast føde....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.082 visninger
13 svar
0 synes godt om
12. december 2012

nielsen80

Ja jeg er lidt forvirret. Jeg havde i dag besøg af SP, et møde som hovedsagligt handlet om introduktionen til fast føde. Jeg havde forventet, at hun ville fortælle om fordelene ved at vente til 6 måneder, men i stedet anbefalet hun mig faktisk at snart gå i gang. Dette stiller jeg mig lidt uforstående overfor - jeg ammer stadig fuldt, og min pige havde faktisk taget for meget på, og SP mente jeg skulle skære ned i antallet af amninger.
Det er her, jeg bliver forvirret...når nu hun tager flot på af min mælk, hvorfor skal jeg så gå i gang med fast føde? Tager hun ikke bare mere på af det?( SP nævnte hendes BMI var for stigende og til den høje side). Og den anden ting, min pige er ikke fremmelig motorisk eller andet, hun er fuldstændig alderssvarende, og hun er IKKE begyndt at vise interesse for, hvad vi spiser overhovedet. Da jeg nævnte dette for SP, sagde hun bare, at sådan kunne man ikke altid stille det op.

Jeg hælder meget til at gå imod SPs råd og vente med fast føde indtil pigen i hvert fald selv viser interesse, men er også lidt nervøs over at ignorer fagpersoners vurdering.

Hvad ville I gøre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2012

Mussen2

Desværre glemmer mange inkl. Sp'erne selv, at det anbefales at man fuldammer til 6 mdr. Men at man tidligst kan begynde på fast føde ved 4 mdr, når særlige forhold taler for det.

Jeg forstår godt du synes det ertræls at gå imod hende, men hvis du ikke har fået en gyldig grund til at begynde på fast føde nu, så synes jeg du selv skal afgøre det. Du kan evt. Ringe til hende og drøfte dine tanker igen og sige du har planer om at vente, men om hun synes der er særlige forhold der taler for at du begynder allerede nu

Jeg synes det er suverænt at hun trives på din mælk og det skal da udnyttes, når mu det er det allerbedste hun kan få

Anmeld

12. december 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)

Ja jeg er lidt forvirret. Jeg havde i dag besøg af SP, et møde som hovedsagligt handlet om introduktionen til fast føde. Jeg havde forventet, at hun ville fortælle om fordelene ved at vente til 6 måneder, men i stedet anbefalet hun mig faktisk at snart gå i gang. Dette stiller jeg mig lidt uforstående overfor - jeg ammer stadig fuldt, og min pige havde faktisk taget for meget på, og SP mente jeg skulle skære ned i antallet af amninger.
Det er her, jeg bliver forvirret...når nu hun tager flot på af min mælk, hvorfor skal jeg så gå i gang med fast føde? Tager hun ikke bare mere på af det?( SP nævnte hendes BMI var for stigende og til den høje side). Og den anden ting, min pige er ikke fremmelig motorisk eller andet, hun er fuldstændig alderssvarende, og hun er IKKE begyndt at vise interesse for, hvad vi spiser overhovedet. Da jeg nævnte dette for SP, sagde hun bare, at sådan kunne man ikke altid stille det op.

Jeg hælder meget til at gå imod SPs råd og vente med fast føde indtil pigen i hvert fald selv viser interesse, men er også lidt nervøs over at ignorer fagpersoners vurdering.

Hvad ville I gøre?

Hvis du føler at amningen går godt, så bliv ved med det !
Går udfra at dit barn er ca 4 mdr - og så længe amningen fungerer, og dit barn ikk vågner 30 gange om natten, så fortsæt. Det havde jeg gjort i hvert fald

Det er dit barn, du er moderen til hende, så du har mest forståelse for hvad hun har behov for. Så kan en SP sige nok så meget .. (selvfølgelig er de dejlige at have, men nogen gange skal man tage det med et gran salt) og mht vægten, når din pige bevæger sig mere, så skal der nok ske en ændring man sætter da ikke et spædbarn på slankekur, det var da noget mærkeligt noget

Edit: man kan jo give hende frugtbåde og grøntsagsstænger hun kan smage, om ikk andet

Anmeld

12. december 2012

nielsen80

Mussen2 skriver:

Desværre glemmer mange inkl. Sp'erne selv, at det anbefales at man fuldammer til 6 mdr. Men at man tidligst kan begynde på fast føde ved 4 mdr, når særlige forhold taler for det.

Jeg forstår godt du synes det ertræls at gå imod hende, men hvis du ikke har fået en gyldig grund til at begynde på fast føde nu, så synes jeg du selv skal afgøre det. Du kan evt. Ringe til hende og drøfte dine tanker igen og sige du har planer om at vente, men om hun synes der er særlige forhold der taler for at du begynder allerede nu

Jeg synes det er suverænt at hun trives på din mælk og det skal da udnyttes, når mu det er det allerbedste hun kan få

Hun er lidt gammeldags min SP - sød men gammeldags - og tænker, at hun måske bare anbefaler det hun plejer. Hun var i hvert fald ikke særlig lydhør, da jeg prøvede at forklare hende, at jeg vitterlig ikke troede, hun var klar til det.

Der er ikke nogen særlige forhold andet end SP mente, jeg ammet for mange gange i døgnet( ammer cirke 10 gange), og at hun derfor tog for meget på. Men vil heller prøve at skære lidt ned på antal amninger istedet for, også introducere maden når hun viser tegn på at være klar.

Anmeld

12. december 2012

nielsen80

Olivia's Moar skriver:

Hvis du føler at amningen går godt, så bliv ved med det !
Går udfra at dit barn er ca 4 mdr - og så længe amningen fungerer, og dit barn ikk vågner 30 gange om natten, så fortsæt. Det havde jeg gjort i hvert fald

Det er dit barn, du er moderen til hende, så du har mest forståelse for hvad hun har behov for. Så kan en SP sige nok så meget .. (selvfølgelig er de dejlige at have, men nogen gange skal man tage det med et gran salt) og mht vægten, når din pige bevæger sig mere, så skal der nok ske en ændring man sætter da ikke et spædbarn på slankekur, det var da noget mærkeligt noget

Edit: man kan jo give hende frugtbåde og grøntsagsstænger hun kan smage, om ikk andet

Hun bliver først 4 mdr juleaften, så synes det er meget tidligt. Nej hun vågner ikke mange gange, hun ammer cirka hver 3-4 time on natten, så det er vist meget normalt.

Er ikke nødvendigvis en superammer(må indrømme jeg endnu ikke synes det er super hyggeligt), men det går da. Synes også det er tidligt at snakke BMI, men jeg er jo ikke uddannet indenfor børnesundhed. Jeg følger selvfølgelig SPs råd om at skære ned på amningerne, men det med fast føde tror jeg altså jeg venter lidt med.

Tak for svar

Anmeld

12. december 2012

Tulle28

Jeg ville BLÆSE hende et stykke ville jeg! SST og WHO anbefaler fuldamning til 6 mdr. og når du nu gerne vil amme til 6 mdr. og I ikke har nogen problemer ift. vægt, så synes jeg faktisk det er meget uprofessionelt af hende at råde dig til at gå igang.

Så er der nogen der mener at man kan gå glip af et "vindue", hvis man venter, forstået på den måde at så vil barnet ikke have fast føde, men det lyder i mine ører som det rene fis - altså alle børn spiser jo rigtig mad før eller siden.

Min store datter fuldammede jeg til hun var 6 mdr., derefter gik vi igang med lidt grød, hvilket hun ikke gad, så jeg endte med at fuldamme til næsten 7 mdr. og så gik vi over til BLW (http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-181 4829.htm). Hun spiser altså helt normalt idag

Jeg tror man kommer længst ved at følge sin egen mavefornemmelse og se på barnet... Og ikke dermed sagt at det ikke er det rigtige for nogen at starte ved 4 mdr., men tror så absolut på at det for de flestes vedkommende er rigtig smart at vente. Så er man også mere sikker på at tarme og andre organer er klar til den faste føde.

Anmeld

12. december 2012

Tulle28

Iøvrigt kan man ikke sige at et ammebarn tager for meget på! De følger deres helt egen kurve og hun skal nok regulere det selv og bare rolig, hun skal nok tabe sig når hun begynder at møve rundt. Jeg ville ikke skære ned på amninger, hvis jeg var dig. Sikke noget pladder hun lukker ud, hende, din SP Iiih altså!

Anmeld

12. december 2012

LR85

nielsen80 skriver:

Hvad ville I gøre?

Gør hvad DU føler for. 

Hvad der føles rigtigt for dit barn og dig. 

Anmeld

13. december 2012

nielsen80

Tulle28 skriver:

Jeg ville BLÆSE hende et stykke ville jeg! SST og WHO anbefaler fuldamning til 6 mdr. og når du nu gerne vil amme til 6 mdr. og I ikke har nogen problemer ift. vægt, så synes jeg faktisk det er meget uprofessionelt af hende at råde dig til at gå igang.

Så er der nogen der mener at man kan gå glip af et "vindue", hvis man venter, forstået på den måde at så vil barnet ikke have fast føde, men det lyder i mine ører som det rene fis - altså alle børn spiser jo rigtig mad før eller siden.

Min store datter fuldammede jeg til hun var 6 mdr., derefter gik vi igang med lidt grød, hvilket hun ikke gad, så jeg endte med at fuldamme til næsten 7 mdr. og så gik vi over til BLW ( http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-181 4829.htm). Hun spiser altså helt normalt idag

Jeg tror man kommer længst ved at følge sin egen mavefornemmelse og se på barnet... Og ikke dermed sagt at det ikke er det rigtige for nogen at starte ved 4 mdr., men tror så absolut på at det for de flestes vedkommende er rigtig smart at vente. Så er man også mere sikker på at tarme og andre organer er klar til den faste føde.

Hahaha ligefrem blæse hende et stykke(kanon udtryk jeg ikke har hørt et stykke tid)

Jamen jeg er ikke sådan religiøs omkring fuldamning op til 6 måneder, har nok været sådan lidt, at hvis lillepigen ikke blev mæt og/eller begyndte at have vægtproblemer, ja så ville jeg gå i gang. Eller hvis hun viste en overdreven interesse for maden, ja så også ok. MEN intet af disse ting er jo sket endnu, hvorfor jeg stiller mig meget uforstående overfor hendes råd. Og da jeg spurgte ind til det, var hendes svar, at sådan kunne man ikke stille det op. Endvidere er lillepigen altså ikke fremme motorisk - måske endda lidt tilbage -, og hun har haft mange problemer med fordøjelsen de første måneder, så tror virkelig ikke hendes system er klar til det. Igen sagde SPen at sådan kune man heller ikke stille det op......MEN ved ikke hvordan jeg ellers skal stille det op.

Det med antal amninger må vi se på, hun ammer en 10 gange i døgnet, men flere af de amninger er kun en tår at drikke, hvor hun højst tager 6-7 slurke. Resten af amningerne tager ikke mere end 5-10 min, så ser det ikke som et stort problem, men hun skal selvfølgelig ikke blive overvægtigt. Jeg synes bare heller ikke, hun overhovedet er det, hun har elastikker ja, men det har babyer jo......men er selvfølgelig lidt bange for, at jeg ikke ser det, da jeg jo er hendes mor. Men min tanke var, at når man råder babyer som ikke tager på til at begynde på fast føde, bør man så ikke vente længere med fast føde, når baby tager nok på? Nå kan godt være jeg bare blæser hende et stykke og forsætter som altid......

Forøvrigt tak for link til BLW, det lyder faktisk ret spændende. Kan godt lide tanken!

Og rigtig god jul forøvrigt, håber alt er vel med lillefisen og storsøster.

Anmeld

13. december 2012

nielsen80

LR85 skriver:

Gør hvad DU føler for. 

Hvad der føles rigtigt for dit barn og dig. 

Tak for svar ja det er nok det, man bør gøre her, men må indrømme, at man som første gangs mor også er lidt nervøs for, at ignorer fagfolks råd. Man vil jo gerne gøre det rigtige for ens guldklump.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.