Alanda skriver:
Det vil jeg have i tankerne med at det skal være noget specielt .. Hvad er faders rolle enlig til sådan en barnedåb ?
Altså når jeg siger specielt, mener jeg blot at der gerne må være købt med hjertet du ved og ikke sådan noget, i sidste øjebliks agtigt noget
Jamen fadderens rolle er faktisk at være vidne til dåbshandlingen og at man siger ja til, hvis forældrene skulle gå bort før barnet er myndigt, at oplære barnet i den kristne tro. Altså man skal ikke adoptere barnet, blot sørge for at det lærer om kristendommen, som ellers er forældrenes ansvar... ifølge kirken

Ellers er det meget normalt, at man sidder rimelig tæt ved barnet og forældrene under festen bagefter, men ellers er der vel som sådan ikke nogen speciel rolle. Det er mest i selve kirkehandlingen

Jeg kan fortælle dig hvad jeg gav min niece, da hun blev døbt. Jeg var nemlig gudmor for hende. Men jeg købte et lille sølvarmbånd, du ved til små børn, hvor der var nogle farvede sten indsat i. Mener det var røde, lyserøde og lilla sten. Tænkte at det var en varig gave og en hun kunne bruge i noget tid

Jeg tror jeg gav et par hundrede kroner for det ved en guldsmed

Min mor har givet sine børnebørn (pigerne) et dagmarkors.
Du kan også få smykker, du kan få indgraveret noget i.
Tæpper, med broderede personlige data
En del giver også den der Piet Hein-flagstang, til at have på bordet når man har fødselsdag. Man kan få det i forskellige størrelser og priser... men det er jo en gave der kan følge pigen hele hendes liv.
Men ja der er rigtig mange muligheder