"Hvorfor Fattigdom" frustration!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.188 visninger
15 svar
0 synes godt om
3. december 2012

Giraffen

Nu ser jeg et program om "hvorfor fattigdom" om fattige børn

og STAKKELS BØRN!!! men jeg blir sgu også lidt forarget, for det er helt tydeligt at den ene af mor+barn konstellationen ikke som sådan er  fattig men moderen har INGEN forstand på at forvalte pengene

1) hun ryger men barnet har nogle gange ikke råd til at få madpakker med og kan ikke komme til nogle arrangementer på skolen pga ingen penge

2) hun har gæld men ignorerer alle gældsbreve for "jeg får aldrig råd til at betale dem af"

en løsning på bare de to årsager kunne jo gøre deres families økonomi meget bedre - men disse mennesker er ressourcesvage og jeg har på ingen måde lyst til at spake nogle der ligger ned -

MEN jeg mener at vi da som samfund så er forpligtede til at vejlede den her familie i hvordan de bedre kan få styret deres økonomi - om ikke andet så for børnenes skyld 

synes bare det er så frustrerende at se ressourcesvage familier stå på bar bund når man så tydeligt kan se at de ikke selv kan arbejde sig op af det hul

Anyways jeg mener det er en kæmpe misforståelse at fokusere på "fattigdomsaspektet" i disse sager, da det handler mere om at familien ikke kan fungere i samfundet pga tidligere misbrug, gæld, angst, stress, social arv osv osv osv

nå - men det blev lige nogle undrene tanker, som jeg lige sku ha luft for

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2012

livhemdrup

Det der undrede mig ved den udsendelse var at de var fattige iflg dem selv men råd til fladskærm tv bærbar pc var der råd til der undrer jeg mig en smule. Men ja vil give dig ret hellere undværer cigaretter end at barnet skal have madpakke med mug på som der blev omtalt :-(

fik det rigtigt dårligt på børnenes vegne. Jeg er en af dem som selv ik har for mange penge at rykke med men vi klarer os. Mine børn mangler intet. Og får mad (uden mug) de mangler bestemt intet. Vi har ik råd til dyrt mærkevarer tøj osv men de har rent og pænt tøj på kroppen og får mad hver dag samt masse frugt og grønt så ja for at gøre en lang historie kort handler det om priotering. Hvilket nogen desværre ik ser sig i stand til selv at varetage. 

Anmeld

3. december 2012

morethanperfect

Giraffen skriver:

og STAKKELS BØRN!!! men jeg blir sgu også lidt forarget, for det er helt tydeligt at den ene af mor+barn konstellationen ikke som sådan er  fattig men moderen har INGEN forstand på at forvalte pengene

1) hun ryger men barnet har nogle gange ikke råd til at få madpakker med og kan ikke komme til nogle arrangementer på skolen pga ingen penge

2) hun har gæld men ignorerer alle gældsbreve for "jeg får aldrig råd til at betale dem af"

en løsning på bare de to årsager kunne jo gøre deres families økonomi meget bedre - men disse mennesker er ressourcesvage og jeg har på ingen måde lyst til at spake nogle der ligger ned -

MEN jeg mener at vi da som samfund så er forpligtede til at vejlede den her familie i hvordan de bedre kan få styret deres økonomi - om ikke andet så for børnenes skyld 

synes bare det er så frustrerende at se ressourcesvage familier stå på bar bund når man så tydeligt kan se at de ikke selv kan arbejde sig op af det hul

Anyways jeg mener det er en kæmpe misforståelse at fokusere på "fattigdomsaspektet" i disse sager, da det handler mere om at familien ikke kan fungere i samfundet pga tidligere misbrug, gæld, angst, stress, social arv osv osv osv

Syns heller ikke det er FATTIGDOM ...

De bruger deres penge meget forkert .. 
Der er mange der sagtens kan klare sig på kontanthjælp , men en af dem der er med , vælger at bruge pengene på cola og smøger .. DET er jeg forarget over  At hun ikke kan tilgodese sin datters behov , men mad der IKKE er muggent . !

Anmeld

3. december 2012

Giraffen

livhemdrup skriver:

Det der undrede mig ved den udsendelse var at de var fattige iflg dem selv men råd til fladskærm tv bærbar pc var der råd til der undrer jeg mig en smule. Men ja vil give dig ret hellere undværer cigaretter end at barnet skal have madpakke med mug på som der blev omtalt :-(

fik det rigtigt dårligt på børnenes vegne. Jeg er en af dem som selv ik har for mange penge at rykke med men vi klarer os. Mine børn mangler intet. Og får mad (uden mug) de mangler bestemt intet. Vi har ik råd til dyrt mærkevarer tøj osv men de har rent og pænt tøj på kroppen og får mad hver dag samt masse frugt og grønt så ja for at gøre en lang historie kort handler det om priotering. Hvilket nogen desværre ik ser sig i stand til selv at varetage. 

ja lige præcis og det er tydeligt at børnene er ofrene og de er jo sådan set fattige når det er dem det går ud over...

men jeg tror af hele mit hjerte at forældrene mener de gør det så godt som de overhovedet kan - jeg tror bare slet ikke de kan magte opgaven desværre

men synes nemlig at programmet viser at det som sådan ikke er satserne af kh der er forkerte, det er den sociale arv der enten er for svær at bryde eller den der ikke sættes nok ind overfor

Anmeld

3. december 2012

Giraffen

morethanperfect skriver:

Syns heller ikke det er FATTIGDOM ...

De bruger deres penge meget forkert .. 
Der er mange der sagtens kan klare sig på kontanthjælp , men en af dem der er med , vælger at bruge pengene på cola og smøger .. DET er jeg forarget over  At hun ikke kan tilgodese sin datters behov , men mad der IKKE er muggent . !

præcis!! ku bare være så godt for vores samfund og de børn i de familier hvis der blev sat ind tidligere og mere kontant

og hvordan kan en familie med så dårlige forudsætninger også få FEM børn!!! så tænker man lige lidt over tvangssterilisation selvom jeg også synes det ord gør ondt helt ind i rygsøjlen

Anmeld

3. december 2012

morethanperfect

Giraffen skriver:

præcis!! ku bare være så godt for vores samfund og de børn i de familier hvis der blev sat ind tidligere og mere kontant

og hvordan kan en familie med så dårlige forudsætninger også få FEM børn!!! så tænker man lige lidt over tvangssterilisation selvom jeg også synes det ord gør ondt helt ind i rygsøjlen

Ved det virkelig ikke ..

Kommunen havde da også været hjemme hos nogle af dem , hvor de bare havde sagt : "Her roder da lidt  hva" .. Og der var VIRKELIG ulækkert 

Forstår ikke de ikke har kigget lidt mere på hvordan de levede og hvordan børnene havde det 

Anmeld

3. december 2012

tarkoflen

Giraffen skriver:

Jeg er så enig!

Og jeg mener faktisk at alle dem der har så svært ved at få det til at hænge sammen, skulle have noget hjælp ala luksusfælden, bare uden det var et tvprogram, så det blev vist dem, hvad der skulle til for at de kunne få en ordentlig økonomi og give det videre til deres egne børn!

Der er da flere eksempler på, at folk herinde kan få det til at løbe rundt både på su og KH så det må jo kunne lade sig gøre!

Nu ved jeg ikke, om det program du har set, er det jeg så i sidste uge, med to søstre, der er vokset op under virkelig kummerlige vilkår selv og i det mindste forsøger at gøre det bedre for deres egne børn! Hende den ene sad med en iPhone, der var coladåser over hele bordet og hun røg! Ikke umiddelbart den mest fornuftige måde at leve på! Og tænk at hun allerede var kommet et stykke i forhold til sine egne forældre, så måske der faktisk ikke skulle så meget til, for at hjælpe hende på helt ret køl!

Anmeld

3. december 2012

Sandra09

hvilken kanal er det på ??

Anmeld

3. december 2012

Sandra09

dobbelt

Anmeld

4. december 2012

wamse

Jeg kan sagtens forstå jeres undren, nogle ting giver heller ikke mening for mig.

Jeg er ret sikker på, at som nævnt her i tråden, så ville økonomisk rådgivning eller økonomisk administration kunne hjælpe nogle familier en del. Det kan være svært at overskue økonomien, specielt hvis man aldrig har lært det hjemmefra fx. Det kender jeg fra mig selv.

Jeg er sikker på, at der ligger andre problematikker bag nogle fattiges situation, og de burde støttes på flere fronter for at ændre en livssituation, som på ingen måde gavner nogle som helst.
Jeg tror simpelthen ikke på, at nogen som helst har det godt med, at sende deres børn afsted uden madpakke, og derfor er jeg sikker på, at der er andre problematikker i spil, og at den relative fattigdom er et symptom på dette.

Jeg kan faktisk selv genkende mønstret med ikke at åbne regningerne, for det virker så uoverskueligt. Det kan virker nok så underligt på nogle, men fakta er at jeg genkender det, for med en gæld på 700.000 så kan jeg sgu ikke overskue det.
Det virker som en skruen uden ende, som jeg hverken kan finde hoved eller hale i.

Jeg kan fx ikke få nogen former for hjælp til at lave budget i min bank, da jeg står i RKI, det hjælper jo heller ikke på min situation.

Jeg kan også undre mig over, at man finder råd til at ryge fx, men er ret sikker på, at man i div undersøgelser ville kunne belyse, at lige præcis denne gruppe borgere ryger mere end andre sociale klasser, det mener jeg at have læst, og det tænker jeg, at der må være en årsag til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.