Anonym skriver:
Ja ja rolig nu
elsker julehygge, at være samlet som familie og få noget godt at spise...
men jeg HADER at de splitter lille bitte Danmark så meget... at der skal sidde nogen med dårlig samvittighed fordi de ikke kan give gaver til 500 kr. eller mere... at der ikke kan blive både til and og steg...
for mig er julen ikke så vigtig, går ikke op i det og kunne sagtens nøjes med "alm." mad.
hader bare alt der der julehjælp osv. hvorfor er det så vigtigt? (i behøver ikk svare). det er jo fuldstændig blæst op efterhånden... børnenes ønskesedler - alt der koster MANGE penge... hvad blev der af at blive glad for sæbebobler?
hvorfor skal børnene have gaver hver søndag fordi det er december - ja mange giver gaver HVER DAG!!!...
da klart man ikke har råd til at holde jul...
så skal vi holde valentinsday, haloween you name it... alle de udenlandske ting, som kun koster penge... ihh...
nå skulle bare lige ud med det...
hilsen en som nok er lidt MEGET jordbunden til tider 
god jul - nytår 
Ja, der er ingen tvivl om, at julen er meget kommerciel. Vi giver gaver til vores datter hver dag -. til ca. 10-20 kr - så ikke noget vildt.
Jeg er enig med dig i, at det hele skal ikke handle om prisen på gaverne. Vi giver fx. ikke vores datter for mere end 300kr, fordi...hun er 2 1/2 og hun går alligevel ikke op i, om hun får for 2000 eller 200kr. Får hun sin dukke, så er hun glad :-) Jeg ELSKER at give gave og gøre folk glade, men som et levn, fra da jeg var fattig studerende, der går jeg altid meget på udsalg i julen, så jeg får mest mulig julegave for pengene. I vores familie giver vi fast alle hinanden for 300kr. Og vi er meget bevidste om, at familie, maden, turen til kirken og julesangene er langt vigtigere end gaverne. Julen betyder utroligt meget for mig. Netop pga. familien og hyggen. Vi bruger da også mange penge, men helt klart ikke i nærheden af, hvad andre gør, selvom der egentligt er nok penge til det. Det er et princip for mig, at julen er hjerterne - familiens fest. Specielt i år, hvor min svigermor er meget syg med kræft er vi bevidste om, hvad der egentligt er vigtigt ved julen. Vi ved ikke, om det bliver hendes sidste jul. Gaver er kun vigtige for vores datter - ikke for os.
Jeg står helt fra det ræs, hvor mine veninder giver flere tusinde kroner til deres små børn, hvor bedsteforældre giver gaver for formuer, etc. Hverken os eller vores børn mangler noget, så ligesom dig...så forsøger jeg at huske på, hvad julen egentligt handler om. Og jeg elsker den stadigt. Julesangene, ris a la manden, julemaden (mit højdepunkt den aften), julesalmerne, turen i kirken, december måned, når juletræet hentes og alt det hele... jeg er bare en sucker for Jul. Og det samme gælder for nytårsaften :-)
Personligt takker jeg for dit indlæg -en god reminder, synes jeg. Vi skal huske, hvad det handler om. (Men maden ville jeg altså ikke undvære, hi hi).
KRAM