Er der nogen drømme-eksperter tilstede?:)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2012

Frk. Himmelblå

mariamiss6 skriver:

Den gang jeg selv var barn, lå jeg ofte vågen HELE natten, især hvis vi sov ude, og tænkte på hvordan jeg skulle redde hele familien, hvis der opstod brand et sted i huset. 
Når jeg havde tænkt den situation igennem, og skulle lige til at falde i søvn, så startede det forfra med, at jeg måtte udtænke en ny plan, for hvis nu branden opstod et ANDET sted i huset. 

Og jeg har haft MASSER af drømme, hvor der sker ulykker, og en eller flere personer er i fare for at dø, og jeg er den eneste der har opdaget det, og jeg kan ikke komme i kontakt med nogen andre, eller få dem overbevist om faren, og så er det op til mig at redde vedkommende. 

Det er en "skade" af at føle mig FOR ansvarlig som barn. Og alle de her tvangstanker og ulykkes drømme, skyldes at jeg i min underbevidsthed er tragisk bange for ikke at kunne redde alle, og være lige god ved alle, hvis noget skulle ske. 

Kender det!

Og jeg tror bestemt også, at det kan have noget at gøre med for voldsomt et ansvar som barn... Og nu står vi så som voksne kvinder og mødre med et reelt kæmpe ansvar, og så kan tankerne nemt tage overhånd.

Heldigvis kan vi, som nu, reflektere over tilbøjeligheden og dermed også kontrollere den.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2012

mariamiss6

Gigl skriver:

Heldigt, ingen brænd ;D hehe..

Nå ja, sådan kan man vel også se på det. Store kram til dig for det måtte have skullet gå igennem (og stadig gør?) - mine drømme kan ikke forklares med noget tilbage fra barndommen, det tvivler jeg i hvert fald på

Jamen tak.....

dine drømme lyder mere som en slags forældre-angst

Anmeld

30. november 2012

mariamiss6

Frk. Himmelblå skriver:

Kender det!

Og jeg tror bestemt også, at det kan have noget at gøre med for voldsomt et ansvar som barn... Og nu står vi så som voksne kvinder og mødre med et reelt kæmpe ansvar, og så kan tankerne nemt tage overhånd.

Heldigvis kan vi, som nu, reflektere over tilbøjeligheden og dermed også kontrollere den.

til dels i hvert fald. Hvis først jeg kommer i gang er der no way back. 

Det skal tænkes til ende, så jeg har styr på det, ellers falder jeg aldrig i søvn....

Men det forsvandt helt af sig lige pludselig. Faktisk kan jeg ikke engang sætte en finger på hvornår det forsvandt, selvom jeg synes jeg har nogen lunde styr på alt muligt andet hehe....

Altså, jeg oplever ikke tvangstanker i forhold til at gennemtænke brand situationer mere. 

Men jeg får i ny og næ stadig de her tossede drømme om at der sker et eller andet usandsynligt vildt ulyksageligt, og at det er op til mig at sørge for det ikke bliver med døden til følge.
Men jeg er ikke så påvirket af den slags drømme mere, netop fordi jeg, som du siger, kan reflektere over dem, og forstår scenariet rent følelsesmæssigt. Som barn var jeg bare bange :S

Anmeld

30. november 2012

lisbethita

Gigl skriver:

Jeg har også fået fortalt -og tror på- at det handler om selve den følelse man har - ikke så meget om hændelsen. Og jeg føler mig nok som verdens ringeste mor i drømmen, der svigter sit barn. Det er normalt ikke en overskyggende følelse jeg har i virkeligheden.. men den må da ligge og gnave et sted.. 

Narh, det der med at specielle objekter i en drøm har bestemt betydning, det virker også sådan lidt... mja...

Ja, du må da et eller andet sted have følt et stort ansvar på dine små skuldre om at klare den voldsomme opgave, hvis en så frygtelig ting skulle opstå. Gad vide da hvorfor. 
Forestiller mig det er ligesom når jeg tager mig selv i at forestille mig det værste hvis min dreng f.eks. var lige ved at gøre noget farligt (løbe ud mod vejen, el. lign.) - kan simpelthen se lange scenarier for mig om at han f.eks. bliver kørt over, jeg ser det, jeg panikker, han er død, jeg er i chok, jeg skal sige det til familien, jeg skal igennem en sorgperiode.. Ej det er faktisk helt sygeligt, hva

Jeg er heller ikke drømmetyder, men har læst om det flere steder (dog uden overhovedet at være ekspert). Men det jeg har læst er netop som du siger, at man ikke skal tage selve hændelserne for alvorligt (altså at blive låst inde i et brændende hus, at man drukner, at man falder i et hul eller lignende. Drømmer man fx, at man drukner, så er det heldigvis bare ens underbevisthed der taler til en om den situation man står i: At man står i en situation, hvor man simpelthen ikke føler, at man kan bunde . måske et problem man ikke kan finde ud af at løse - og som man ikke kan finde ud af, at komme ud af. Er man bevidst om det, så er det måske lettere at finde ud af at løse den konkrete situation.

Uden at være ekspert vil jeg tænke, at det med du glemmer din søn flere steder, må være din underbevidsthed der prøver at fortælle dig, at du inderst inde føler, at du på den ene eller anden måde "glemmer" din søn i hverdagen - og at du måske virkeligt ville ønske, at du havde mere tid til ham - måske pga. arbejde eller af andre årsager. Det med løven lyder for mig nemlig også som om, at der har været noget, som du virkeligt har flygtet fra og har prøvet at "undgå" at se i øjnene ved at gøre alle mulige forskellige foranstaltninger (som vises ved at du har lukket alle dørerne i de forskellige rum).

Kan man forstå sine drømme, så er det lettere at gøre noget ved det, som ens underbevisthed siger til en.

Igen...jeg er ikke ekspert, men har læst meget om det, fordi jeg synes det er spændende og fordi jeg engang drømte, at jeg druknede og var bange for, at jeg i virkeligheden ville drunke. Der fik jeg nemlig det at vide, som skrevet ovenfor og forklaring af, hvordan man tyder drømme.

Anmeld

30. november 2012

DitteFisk

lisbethita skriver:

Jeg er heller ikke drømmetyder, men har læst om det flere steder (dog uden overhovedet at være ekspert). Men det jeg har læst er netop som du siger, at man ikke skal tage selve hændelserne for alvorligt (altså at blive låst inde i et brændende hus, at man drukner, at man falder i et hul eller lignende. Drømmer man fx, at man drukner, så er det heldigvis bare ens underbevisthed der taler til en om den situation man står i: At man står i en situation, hvor man simpelthen ikke føler, at man kan bunde . måske et problem man ikke kan finde ud af at løse - og som man ikke kan finde ud af, at komme ud af. Er man bevidst om det, så er det måske lettere at finde ud af at løse den konkrete situation.

Uden at være ekspert vil jeg tænke, at det med du glemmer din søn flere steder, må være din underbevidsthed der prøver at fortælle dig, at du inderst inde føler, at du på den ene eller anden måde "glemmer" din søn i hverdagen - og at du måske virkeligt ville ønske, at du havde mere tid til ham - måske pga. arbejde eller af andre årsager. Det med løven lyder for mig nemlig også som om, at der har været noget, som du virkeligt har flygtet fra og har prøvet at "undgå" at se i øjnene ved at gøre alle mulige forskellige foranstaltninger (som vises ved at du har lukket alle dørerne i de forskellige rum).

Kan man forstå sine drømme, så er det lettere at gøre noget ved det, som ens underbevisthed siger til en.

Igen...jeg er ikke ekspert, men har læst meget om det, fordi jeg synes det er spændende og fordi jeg engang drømte, at jeg druknede og var bange for, at jeg i virkeligheden ville drunke. Der fik jeg nemlig det at vide, som skrevet ovenfor og forklaring af, hvordan man tyder drømme.

Jeg tror du har fat i den lange ende - hvis jeg tænker over det, så giver det jo mening for mig.. det gør det bare ikke når man står i det. Det er underligt hvad drømme kan "fortælle"  

Anmeld

2. december 2012

lisbethita

Gigl skriver:

Jeg tror du har fat i den lange ende - hvis jeg tænker over det, så giver det jo mening for mig.. det gør det bare ikke når man står i det. Det er underligt hvad drømme kan "fortælle"  

Det kan jeg godt forstå. Det er også svært - men tror ens drømme er til for at hjælpe en, så man ved, hvad man skal gøre. Håber det gav lidt mening og at du måske kan bruge det til noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.