Hvem er det der ikke stemmer??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

762 visninger
13 svar
0 synes godt om
8. juni 2009

Honningblomst

både ved de her EU-valg, ved folketingsvalg og kommunevalg....der er mange, for mange der ikke stemmer, men hvem mon det er der ikke stemmer og jo dermed er ret ligeglade med i hvilken retning vores samfund styres?
Jeg har en idé om, at det primært er de unge...eller dem under 40 som ikke stemmer.
Jeg har hjemmefra lært at man stemmer...at det er en pligt og en ret som man skal benytte sig af og sætte sig ind i på bedste vis..
Men jeg føler ikke jeg fra andre steder er påvirket i den retning...skolen talte ikke rigtig politik..
Hvad mener I..hvem tror I det er der ikke stemmer??
Knus Eva.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2009

Kloster

Hej Eva.
Det har jeg også lært hjemmefra.
På handelsskolen og både på ssh og ssa uddannelsen snakkede vi meget politik.

Men jeg tror, dem der ikke stemmer, er dem, der synes, det er svært at sætte sig ordentligt ind i politik. Ell dem der bare synes politik er kedeligt.

Vi snakker en del politik i hjemmet - også over aftensmaden. Men ikke på et prægende niveau overfor drengene, men på et niveau, som skal vise, at man skal tage stilling og finde ud af, hviklet parti, der passer til den person og de holdninger, man synes er vigtigst.

Også er det vigtigt at vise, at intet er forkert, når bare man har taget stilling og tager imod den gave, Danmark står for, som er demokrati og ytringsfrihed  og sætter sit kryds ved hver afstemning.

Kloster

Anmeld

8. juni 2009

Honningblomst

Kloster skriver:

Hej Eva.
Det har jeg også lært hjemmefra.
På handelsskolen og både på ssh og ssa uddannelsen snakkede vi meget politik.

Men jeg tror, dem der ikke stemmer, er dem, der synes, det er svært at sætte sig ordentligt ind i politik. Ell dem der bare synes politik er kedeligt.

Vi snakker en del politik i hjemmet - også over aftensmaden. Men ikke på et prægende niveau overfor drengene, men på et niveau, som skal vise, at man skal tage stilling og finde ud af, hviklet parti, der passer til den person og de holdninger, man synes er vigtigst.

Også er det vigtigt at vise, at intet er forkert, når bare man har taget stilling og tager imod den gave, Danmark står for, som er demokrati og ytringsfrihed  og sætter sit kryds ved hver afstemning.

Kloster

Præcis...intet er forkert, men det er godt at kunne argumentere for sine valg...jeg vil da til hver en tid spørge ind til hvorfor folk stemmer præcis som de gør, uden det er for at ville ændre dem, men mere fordi jeg virkelig synes det er interessant at høre hvilke tanker andre har gjort sig og ud fra meget forskellige værdinormer...
Feks den der med højere straffe...den kan jeg jo slet ikke følge, og det synes jeg kan give nogle interessante snakke...
Knus Eva...som lige de her dage herinde er blevet mindet om vigtigheden af at mine børn lærer om politik...feks så vi valg i går allesammen og den store spurgte meget ind til det...med partier osv...det skal ind fra barn, det er jeg sikker på...også den der stolthed ved at kunne stemme og at tage stilling...

Anmeld

8. juni 2009

Kloster

Eva skriver:

Præcis...intet er forkert, men det er godt at kunne argumentere for sine valg...jeg vil da til hver en tid spørge ind til hvorfor folk stemmer præcis som de gør, uden det er for at ville ændre dem, men mere fordi jeg virkelig synes det er interessant at høre hvilke tanker andre har gjort sig og ud fra meget forskellige værdinormer...
Feks den der med højere straffe...den kan jeg jo slet ikke følge, og det synes jeg kan give nogle interessante snakke...
Knus Eva...som lige de her dage herinde er blevet mindet om vigtigheden af at mine børn lærer om politik...feks så vi valg i går allesammen og den store spurgte meget ind til det...med partier osv...det skal ind fra barn, det er jeg sikker på...også den der stolthed ved at kunne stemme og at tage stilling...

Højere straffe???

Anmeld

8. juni 2009

Honningblomst

Kloster skriver:

Højere straffe???

Ja...mange stemmer på et bestemt parti fordi de vil have højere straffe..gav det mening eller??

Anmeld

8. juni 2009

Kloster

Eva skriver:

Ja...mange stemmer på et bestemt parti fordi de vil have højere straffe..gav det mening eller??

Ja det gav mening, men den havde jeg bare ikke lige hørt før

Anmeld

8. juni 2009

Honningblomst

Kloster skriver:

Ja det gav mening, men den havde jeg bare ikke lige hørt før

Åh jo...højere straffe er da noget rigtig mange mennesker stemmer efter....

Anmeld

8. juni 2009

LotteN

Jeg må hellere give mig til kende - jeg er en af dem der ikke stemmer... så jeg kan ikke tillade mig at klage over nohet som helst.
Politik siger mig ingenting og er en af dem som kloster nævner, der har svært ved det.
Jeg kunne sagtens gå op og sætte et kryds fordi andre taler for et bestemt parti, men jeg selv har ingen ide om noget som helst af det... det siger mig som sagt ingenting og derfor finder jeg det også forkert at gå op og sætte et kryds som jeg ikke aner "hvad betyder"

og politik er ikke noget der er blevet drøftet meget hvor jeg er vokset op!

Anmeld

8. juni 2009

Honningblomst

LotteN skriver:

Jeg må hellere give mig til kende - jeg er en af dem der ikke stemmer... så jeg kan ikke tillade mig at klage over nohet som helst.
Politik siger mig ingenting og er en af dem som kloster nævner, der har svært ved det.
Jeg kunne sagtens gå op og sætte et kryds fordi andre taler for et bestemt parti, men jeg selv har ingen ide om noget som helst af det... det siger mig som sagt ingenting og derfor finder jeg det også forkert at gå op og sætte et kryds som jeg ikke aner "hvad betyder"

og politik er ikke noget der er blevet drøftet meget hvor jeg er vokset op!

Det er nok det der betyder mest så...eller det tror jeg..om man har været vant til det hjemmefra som en helt naturlig del af livet, at selvfølgelig stemmer man og skal være stolt derved.
Hos os var det en stor dag den første gang man kunne stemme....smiler
Knus Eva..

Anmeld

8. juni 2009

Mum33

Det var os denne gang. Men ellers har vi altid stemt. Vi havde weekendvagt fra 8-23, så kunne ikke nå det. Ved godt vi burde have været nede og klare det før, men ugen har bare været hektisk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.