Venner/familie/kærester/mænd og politik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.243 visninger
18 svar
0 synes godt om
8. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Inspireret af tråden om afstemningen kom jeg til at tænke på en ting:

Hvor vigtigt er det for jer at de mennesker I omgiver jer med er enige med jer rent politisk / holdningsmæssigt?

Jeg så på et tidspunkt at der er en del herinde som stemmer SF - hvor mange venner har I som stemmer til højre for midten og omvendt?

Og hvad betyder det egentlig for jer? Er det overhovedet vigtigt? Hvorfor / hvorfor ikke?

Rosa - SF'er af hjerte med enig mor, en "konservativ" kæreste og en far som stemmer Venstre og en veninde som stemmer DF...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2009

Plysbjørnen

Jeg stemmer SF, kæresten stemmer DF, mine stemmer på socialdemokrabaterne...

Anmeld

8. juni 2009

Honningblomst

Hjemme har vi aldrig talt politik...min mor havde den holdning at det ikke var noget vi skulle påvirkes til, men i stedet skulle vi lære selv at tage stilling og så vælge ud fra det og det synes jeg er en rigtig god tanke...omend jeg selv får svært ved det iver for mine unger.
Mine forældre vidste og ved ikke hvad hinanden stemmer, det er ikke noget der snakkes om. Og jeg aner det jo så heller ikke.
Jeg er ligeglad med hvad venner og familie stemmer, de er valgt fordi de der dem og ikke fordi de mener noget bestemt politisk...faktisk synes jeg det ville blive noget ensidigt hvis alle de mennesker jeg havde omkring mig stemte som jeg.
Ved dog at min lillesøster og jeg stemmer det samme og at min anden søster er så langt fra mig som man kan blive politisk og den har været lidt svært...men så finder jeg en masse undskyldninger på hendes vegne for at være så....hmm....ikke vidende at man stemmer på det parti...griner
Knus Eva..som nok har flest omkring mig der stemmer som mig, men sådan er det nok inden for det studie jeg er igang med..

Anmeld

8. juni 2009

Tynen

Det betyder intet for mig hvad andre folk stemmer.

Kan dog godt blive lidt tøsefornærmet og tage det en smule personligt hvis kæresten ikke giver mig ret, men de siger jo man skal vælge sine kampe med omhu, så jeg venter med at køre hetz indtil han har lært at smide sit vasketøj i vasketøjskurven

Anmeld

8. juni 2009

Kloster

Overhovedet ikke vigtigt.

Hurra for ytringsfrihed og demokrati...

Jeg er vokset op med forældre, som er SF og socialdemo. Mine bedsteforældre er venstre.
Min mand er venstre og jeg har i tidens løb både stemt socialdemo. og venstre.

Jeg kan godt lide politik, men diskuterer det sjældent. Og slet ikke med min mand ell min far.
Det kan simpelthen ikke hidse mig op... Hvilket det at ikke stemme, kan undre mig voldsomt

Kloster

Anmeld

8. juni 2009

LauraLW

Synes det er et rigtig godt spørgsmål! - For mig er det vigtigst at man er enige om det liv man lever sammen, værdier, moral, etik og selvfølgelig også holdninger, og ikke nødvendigvis hvilket parti man stemmer på. - Åh er ikke så god til at formulere mig idag. Jeg stemmer SF (nogle gange socialdemokratiet) men min kæreste er venstre-mand. - Grundlæggende er vi enige i vores liv, men der er selvfølgelig områder hvor vi ikke er... han går en del mere op i skattelettelser f.eks end jeg gør, men for os er det ikke et problem (andet end når han bliver prinsessefornærmet over at jeg ikke stemmer venstre, hehe... men grundlæggende respekterer han mit valg).
Ellers er min familie overvejende konservativ, vennegruppen er blandet - overvejende venstrefløjen -  ingen DF'er så vidt jeg ved..

Laura

Anmeld

8. juni 2009

Diana...

Eva skriver:

Hjemme har vi aldrig talt politik...min mor havde den holdning at det ikke var noget vi skulle påvirkes til, men i stedet skulle vi lære selv at tage stilling og så vælge ud fra det og det synes jeg er en rigtig god tanke...omend jeg selv får svært ved det iver for mine unger.
Mine forældre vidste og ved ikke hvad hinanden stemmer, det er ikke noget der snakkes om. Og jeg aner det jo så heller ikke.
Jeg er ligeglad med hvad venner og familie stemmer, de er valgt fordi de der dem og ikke fordi de mener noget bestemt politisk...faktisk synes jeg det ville blive noget ensidigt hvis alle de mennesker jeg havde omkring mig stemte som jeg.
Ved dog at min lillesøster og jeg stemmer det samme og at min anden søster er så langt fra mig som man kan blive politisk og den har været lidt svært...men så finder jeg en masse undskyldninger på hendes vegne for at være så....hmm....ikke vidende at man stemmer på det parti...griner
Knus Eva..som nok har flest omkring mig der stemmer som mig, men sådan er det nok inden for det studie jeg er igang med..

Præcis det samme her hele vejen igennem. Og jeg ved heller ikke hvad Claus stemte kun ang kongehuset. 

Anmeld

8. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg må nok selv erkende at det egentlig betyder mere for mig end jeg lige gik og troede...

Jeg havde en kæreste engang der stemte DF og jeg kunne simpelthen ikke ha' det   Jeg fik tit drejet samtalen ind på politik og forsøgte gang på gang at "overbevise" ham eller lokke ham til at erkende at han jo slet ikke havde de samme holdninger som det parti... Little did I know...
Da min veninde gennem 20 år pludselig fortalte mig at hun havde stemt DF sidste gang måtte jeg virkelig også trække vejret dybt, og vi er nu enige om at være uenige, efter en ret fed diskussion faktisk...

Min far truer tit med at stemme DF, men har aldrig gjort det... Ham springer jeg lige i ansigtet på  og jeg tror faktisk lidt han bare siger det for at provokere mig, hehe

Kæresten stemmer konservativt men jeg undskylder det med at det kke er helt det samme i Sverige som i DK

Resten af vennekredsen stemmer venstreorienteret som mig selv, og det betyder meget at man har et fælles værdigrundlag. De fleste er også meget interesserede i politik, så jeg føler at de er reflekterede omkring hvor de sætter deres kryds.

Tror faktisk at det der provokerer mig mest ved folk som stemmer f.eks. DF er at dem jeg har mødt sjældent er enige med DF i ret meget udover indvandrerpolitikken. Den retorik DF kører er i mine øjne skræddersyet til at ramme den irrationelle frygt vi alle sammen har indeni for at blive oversvømmede af de store lande og særligt den arabiske verden, for arbejdsløshed, økonomisk krise osv osv. Og hvis man ikke sætter sig ud over denne indlysende retorik og ser på de konkrete metoder DF m.fl. vil bruge til at "få Danmark tilbage" (grrrrr!!!!) og de konsekvenser de får for en stor gruppe mennesker som ikke burde holdes ansvarlige så er DF jo et indlysende valg.

Det som virkelig giver mig kryb er at DF legaliserer et sprogbrug og en fremmedfjendsk holdning som jeg synes er foragtelig... Tonen og indstillingen overfor alle som ikke er som de synes man bør være er blevet værre og værre og de ting man nu tillader sig at sige åbenlyst legaliserer i mine øjne en snævertsynethed som tager ansvaret ud af demokratiet... Vi må godt kæfte op om dumme "perler" uden at tage stilling til hvor stor en del af integrationsproblemerne vi faktisk selv har skabt... Det synes jeg er et tragisk skråplan i et så dejligt lille land som Danmark...

Beklager det blev et så langt og små-ophedet indlæg

Rosa - som elsker vores lille land lige så meget som enhver anden og gerne bare så at alle levede i peace, love and harmony med masser af sex, drums and rock'n roll

Anmeld

8. juni 2009

trunte89

Synes bestemt ikke, at det er vigtigt at folk omkring mig stemmer det samme som mig ( og det gør de langt fra)

Der er absolut ikke noget hemmelighedsnoget her, vi snakker åbent og ofte om det.
Manden sidder i bestyrelsen for venstre samt vu og jeg er også vu'er.
Mine forældre derimod er til s, sf, el. Og har en veninde der er til df, så vi kommer godt omkring her

Anmeld

8. juni 2009

Bamseboet :D

frygt for at blive hakket ned....

-men jeg havde Bjørn med nede og stemme...
Jeg har ABSOLUT ikke forstand på det der stemme-parti-eu-politik-valg....
-så jeg spurgte Bjørn, om hvem vi skulle stemme på, han pegede på et parti, og derefter en kvinde... så det blev min stemme vedr. eu-valg.
Den anden stemme Ja/nej klarede jeg dog selv

Jeg aner virkeligt ikke hvad folk omkring mig stemmer på, ikke engang min far/mor...
men min mand stemte lidt ala min måde... han fandt en med et fint efter navn...

Så vores stemmer er lidt tilfældige.... ( og det har de altid været
og det er ikke fordi vi er LIGE glade med hvad der skal ske med DK, men ganske enkelt fordi at vi ikke gider bruge vores tid på at sætte os ind i alle de der partier, men hellere vil bruge tiden på noget "fornuftigt", så som HYGGE med ungerne, græsslåning, bage kager osv osv...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.