MorDk skriver:
Tit og ofte høre jeg folk sige: Tror du ikke det er kolik? Eller måske noget med maven? Som oftest vides årsagen til kolikken ikke.
Kolik ER noget med mave/tarmene... det stammer fra det græske Kolikos.
Ville bare dele det med jer...
Helt enig med dig i at det oprindeligt er det det betyder, men idag bliver det jo bare brugt som en betegnelse for uforklarlig og overdreven babygråd... Men netop den gråd bunder jo ofte i mavesmerter, ofte forårsaget af forstoppelse eller luft i maven, og så passer det jo egentlig meget godt... De fleste jeg har snakket med har sagt "nå er det maven den er gal med", når jeg har nævnt han havde kolik.. Så folk ved jo godt at det oftest er maven der forårsager det, men lægerne er bare begyndt at bruge ordet i flæng for gråd de ikke kan forklare... Træls, men sådan er det... Og så er det op til os forældre at sætte himmel og hav i bevægelse for SELV at finde frem til årsagen og hvad vi kan gøre ved det eftersom lægerne ikke vil gøre mere når først de har stillet "diagnosen"...
Hilsen en mor, der bombarderede læger, børneafdeling og SP med mails, sms'er og opringninger for at finde frem til en årsag til sønnens 2½ måned lange kolik, og som i sidste ende fandt frem til at det skyldtes noget så simpelt som fastlåste led i ryggen og laktose han ikke kunne tåle og som lægerne selv havde sagt han skulle have mod forstoppelse, men som de ikke lige havde tænkt på kunne give mavesmerter, selvom det er en MEGET HYPPIG bivirkning!!! 
Anmeld