Ved du hvad kolik betyder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2012

MorDk

modesty skriver:

Hvorfor? Definitionen af ordet har ændret sig, ligesom det sker med så mange ord i det moderne sprog.

Ja det kan være, men jeg sys stadig det er forkert

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2012

modesty

MorDk skriver:

Ja det kan være, men jeg sys stadig det er forkert

Hvorfor?

Anmeld

22. november 2012

Masig

MorDk skriver:

Tit og ofte høre jeg folk sige: Tror du ikke det er kolik? Eller måske noget med maven? Som oftest vides årsagen til kolikken ikke.

Kolik ER noget med mave/tarmene... det stammer fra det græske Kolikos.

Ville bare dele det med jer...

Helt enig med dig i at det oprindeligt er det det betyder, men idag bliver det jo bare brugt som en betegnelse for uforklarlig og overdreven babygråd... Men netop den gråd bunder jo ofte i mavesmerter, ofte forårsaget af forstoppelse eller luft i maven, og så passer det jo egentlig meget godt... De fleste jeg har snakket med har sagt "nå er det maven den er gal med", når jeg har nævnt han havde kolik.. Så folk ved jo godt at det oftest er maven der forårsager det, men lægerne er bare begyndt at bruge ordet i flæng for gråd de ikke kan forklare... Træls, men sådan er det... Og så er det op til os forældre at sætte himmel og hav i bevægelse for SELV at finde frem til årsagen og hvad vi kan gøre ved det eftersom lægerne ikke vil gøre mere når først de har stillet "diagnosen"...

Hilsen en mor, der bombarderede læger, børneafdeling og SP med mails, sms'er og opringninger for at finde frem til en årsag til sønnens 2½ måned lange kolik, og som i sidste ende fandt frem til at det skyldtes noget så simpelt som fastlåste led i ryggen og laktose han ikke kunne tåle og som lægerne selv havde sagt han skulle have mod forstoppelse, men som de ikke lige havde tænkt på kunne give mavesmerter, selvom det er en MEGET HYPPIG bivirkning!!!

Anmeld

22. november 2012

MorDk

modesty skriver:

Hvorfor?

Fordi!

Ligesom jeg sys det er utroligt at bare fordi man har et barn med krudt i "r*ven så har han ADHD (damp) ? Det er da også forkert sys jeg!

Anmeld

22. november 2012

4kløver

Mettefpigen skriver:

Jeg har faktisk hørt fra en læge at der ikk er noget der hedder kolik... At ordet blir brugt fordi man ikk hvad der er galt...

Det har jeg også. Og fordi forældre vil ha "ord" på..

Anmeld

22. november 2012

MorDk

4kløver skriver:

Det har jeg også. Og fordi forældre vil ha "ord" på..

JA men hvorfor ønsker man et "forkert" ord eller Diagnose?

Anmeld

22. november 2012

2721

Kolik er ordet for turvise mavesmerter og både børn og voksne kan få det. Og så er der jo så det mange kalder spædbørns kolik og det er uforklarlig smerter og gråd. Som jeg forstod det på den børnelæge der forklarede os det, er det to forskellige ting

Anmeld

22. november 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Det er nemlig rigtigt.

Anmeld

22. november 2012

modesty

MorDk skriver:

Fordi!

Ligesom jeg sys det er utroligt at bare fordi man har et barn med krudt i "r*ven så har han ADHD (damp) ? Det er da også forkert sys jeg!

Dét er jeg så helt enig i, det med ADHD. Men ADHD er en fast diagnose. Det er kolik ikke - tværtimod er det almen viden at kolik bliver brugt som betegnelse om utrøstelig babygråd i minimum 3 timer om dagen - som kan dække over flere forskellige lidelser. Når fagfolk bruger ordet på en bestemt måde og alle ved at det er sådan ordet bruges, er det efter min mening ligegyldigt hvad ordet i sin oprindelige græske form blev brugt til for 2000 pr siden.

Anmeld

22. november 2012

Laulund87

Bøllemyr skriver:

Kolik er ordet for turvise mavesmerter og både børn og voksne kan få det. Og så er der jo så det mange kalder spædbørns kolik og det er uforklarlig smerter og gråd. Som jeg forstod det på den børnelæge der forklarede os det, er det to forskellige ting

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.