Er sku lidt træt af det hele...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.361 visninger
10 svar
0 synes godt om
21. november 2012

Anonym trådstarter

Ja jeg er sku lidt træt af alting, bliver jeg engang i mellem og især på kæresten.... Jeg syntes jeg står for det hele jeg handler, laver mad, madpakker min, søn og mands, finde tøj frem, vasker op, vasker tøj, lægger det sammen og på plads, gør rent, støvsuger, vasker gulv og ordner badeværelse. Min kærste hjælper med bønene på 5 og 1 år eller det er vi fælles om og ellers gør jeg alt det andet... Men hvis vi spørg ham så uhh så laver han da også en hel del, fx slår græsset, skifter til vinterhjul og lægger nye sten uden for, ja det er da rigtigt nok men det er jo ikke hverdags ting som alt det jeg gør.... 

Igår og idag er han bare gået i seng i går kl 20 og i dag kl 19 samme tid som den mindste blev puttet, fordi han var så træt, men der var der så ikke tømt opvasker, vasket op fra aftensmaden og sat vasketøj igang  det måtte jeg så efterfølgende gøre.

Er det rimeligt at jeg gør alt dette? Hvis jeg prøver at snakke med ham om det, siger han enten jamen skal det være lige nu, hvorefter opvasken står til gryderne skal bruges næste gang og det igen er mig som taget initertivet til at få dem vasket op.... Eller også bliver han mega sur og siger at han laver en hele masse som de eks jeg har skrevet.... Hvis han er rigtigt sød siger han jamen jeg tænker ikke over det, altså at det skal ordnes....

Nå det hjalp da lige at komme af med lidt galde....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2012

betski

Anonym skriver:

Ja jeg er sku lidt træt af alting, bliver jeg engang i mellem og især på kæresten.... Jeg syntes jeg står for det hele jeg handler, laver mad, madpakker min, søn og mands, finde tøj frem, vasker op, vasker tøj, lægger det sammen og på plads, gør rent, støvsuger, vasker gulv og ordner badeværelse. Min kærste hjælper med bønene på 5 og 1 år eller det er vi fælles om og ellers gør jeg alt det andet... Men hvis vi spørg ham så uhh så laver han da også en hel del, fx slår græsset, skifter til vinterhjul og lægger nye sten uden for, ja det er da rigtigt nok men det er jo ikke hverdags ting som alt det jeg gør.... 

Igår og idag er han bare gået i seng i går kl 20 og i dag kl 19 samme tid som den mindste blev puttet, fordi han var så træt, men der var der så ikke tømt opvasker, vasket op fra aftensmaden og sat vasketøj igang  det måtte jeg så efterfølgende gøre.

Er det rimeligt at jeg gør alt dette? Hvis jeg prøver at snakke med ham om det, siger han enten jamen skal det være lige nu, hvorefter opvasken står til gryderne skal bruges næste gang og det igen er mig som taget initertivet til at få dem vasket op.... Eller også bliver han mega sur og siger at han laver en hele masse som de eks jeg har skrevet.... Hvis han er rigtigt sød siger han jamen jeg tænker ikke over det, altså at det skal ordnes....

Tror bare ikke at mænd (jep generaliserer lige) ser rodet som vi kvinder gør. Sådan er det i hvert fald hos os. Min kæreste kan fint leve med at vasketøjet bliver smidt på badeværelse gulvet eller at beskidte tallerkner står på køkkenbordet og ikke i opvaskemaskinen. Det er ting som i den grad kan irritere mig. I stedet for at bruge energi på at hidse mig op over det - hvilket jeg godt kan have lyst til i ny og næ - så rydder jeg selv det op. Det skåner mig for dumme diskutioner. Jeg er slet ikke i tvivl om, at sådan som jeg gør tingene er den rigtig måde og det er min kæreste der forkert på den. Ej det jeg mener er, at vi jo alle er forskellige, og da det er mig der har problemet med rodet, ja så er det bare mest konflikt fri at jeg rydder det op.

Selvfølgelig skal der være en mening med galskabet. I må få snakket om, hvem der gør hvad, så du ikke føler at du tager hele læsset. Det skal jo helst ikke ende med at du bliver kørt helt ned, dette gavner ingen. Så en åben dialog om tinene må være vejen frem. Jeg føler også at jeg til tider står med det hele, men det er oftes i de perioder hvor jeg er godt træt.

Håber I finder frem til en løsning, så du ikke kører træt i daglige gøremål.

Anmeld

22. november 2012

SussieThyssen

Anonym skriver:

Sæt dig ned og lav en time-plan over jeres relle arbejdstid inkl. arbejdstiden i hjemmet.

I skal begge have lige mange arbejdstimer indenfor og udenfor hjemmet.
Dvs. at hvis I begge arbejder 37 timer uden for hjemmet, så må I derefter fordele timerme af arbejde indenfor hjemmet 50/50.
Så og så mange timer til vask, opvask, rengøring, vedligeholdelse, fliselægning, græsplæneslåning, og alt den slags.
For at slå græsset og lægge fliser er OGSÅ arbejde i hjemmet...husk det.
Så får I begge lige mange fritimer og så er fordelingen fair.
De fleste kvinder opdager hurtigt, at de arbejder dobbelt så meget som mændene, og der kommer andre boller på suppen, når mændene kan se det sort på hvidt. 

Til gengæld, hvis du kun arbejder halv tid, jamen så må du arbejde tilsvarende timer i hjemmet, så det asser til hans 37 timer, og hvad der så er i hjemmet der udover, må I deles om.
Fælles antal timers arbejde og fælles antal timers fritid.

Held og lykke

Kærligst
Sussie

Anmeld

22. november 2012

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Sæt dig ned og lav en time-plan over jeres relle arbejdstid inkl. arbejdstiden i hjemmet.

I skal begge have lige mange arbejdstimer indenfor og udenfor hjemmet.
Dvs. at hvis I begge arbejder 37 timer uden for hjemmet, så må I derefter fordele timerme af arbejde indenfor hjemmet 50/50.
Så og så mange timer til vask, opvask, rengøring, vedligeholdelse, fliselægning, græsplæneslåning, og alt den slags.
For at slå græsset og lægge fliser er OGSÅ arbejde i hjemmet...husk det.
Så får I begge lige mange fritimer og så er fordelingen fair.
De fleste kvinder opdager hurtigt, at de arbejder dobbelt så meget som mændene, og der kommer andre boller på suppen, når mændene kan se det sort på hvidt. 

Til gengæld, hvis du kun arbejder halv tid, jamen så må du arbejde tilsvarende timer i hjemmet, så det asser til hans 37 timer, og hvad der så er i hjemmet der udover, må I deles om.
Fælles antal timers arbejde og fælles antal timers fritid.

Held og lykke

Kærligst
Sussie

Lyder enligt som en smart model... Men jeg har 32 timer i gennemsnit over 6 uger, så nogle uger har jeg kun 22 timer og andre 40 timer....  Han har 37 timer hver uge.... Tror ikke det helt vil fungere med at jeg de uger jeg har flest timer er det ham der laver mest herhjemme og de uger hvor jeg ikke har så mange timer så må jeg arbejde mest, det ville han slet ikke kunne finde ud af.... 

Jeg bruge en del af mine fridag på rengøring så vi ikke har de i weekenderne hvor børnene er hjemme, jeg kan bare ikke gøre rent når jeg har dem hjemme... Så derfor er de tit afted selvom jeg har en fridag og det synets jeg enligt er forkert....

Anmeld

22. november 2012

SussieThyssen

Anonym skriver:

Lyder enligt som en smart model... Men jeg har 32 timer i gennemsnit over 6 uger, så nogle uger har jeg kun 22 timer og andre 40 timer....  Han har 37 timer hver uge.... Tror ikke det helt vil fungere med at jeg de uger jeg har flest timer er det ham der laver mest herhjemme og de uger hvor jeg ikke har så mange timer så må jeg arbejde mest, det ville han slet ikke kunne finde ud af.... 

Jeg bruge en del af mine fridag på rengøring så vi ikke har de i weekenderne hvor børnene er hjemme, jeg kan bare ikke gøre rent når jeg har dem hjemme... Så derfor er de tit afted selvom jeg har en fridag og det synets jeg enligt er forkert....

Hvorfor ikke lave et månedsskema med dine og hans arbejdsopgaver plottet ind, så han ved hvad der er hans opgaver, de uger, hvor du har flere arbejdstimer uden for hjemmet end han har?

Hæng det på en væg eller noget.
Du kan jo også lave løse ugeskemaer, og hænge op for en uge ad gangen, og så må husbonden følge det.
Man kommer hurtigt ind i rytmen   Også han.

Anmeld

22. november 2012

LilleLene

Anonym skriver:

Det lyder lidt som om vi har den samme kæreste så forstår super meget din fustration, men har ingen råd at give dig, jeg kæmper selv med det jo

Anmeld

22. november 2012

Rsa

Nu ved jeg ikke lige hvordan jeres situation ser ud, men herhjemmeordner jeg ALT det huslige og afleverer altid børn... Min kæreste er selvstændig og er på arb. Fra 4.30til 15-16 hver dag og holder kun fri lørdag, hvis ikke han har private selskaber i weekenderne (han er kok og laver frokost ordninger til firmaer i hverdagene og mad til private selskaber derudover).

Må i indrømme at rollerne herhjemme er vendt lidt om i henhold til din situation - jeg har behov for at vores hjem er ryddeligt, rent osv. Menprioriterer også min tid, så jeg også er sammen med børnene, og kan sagtens lade en gryde med rester fra aftensmaden stå i en dag og ordne den når jeg har tid. Stod det til min kæreste skulle den ordenes med det samme... Han har ifølge mig et sygeligt begreb af, hvad hygiejne mm. 

Vi har haft uanede og lange snakke samt diskssioner om rengøring mm. Jeg gør rent osv. Ergo er det mine standarder og hvad tiden tillader der afspejler tilstandene på vores hjems ryddelighed. Det har han haft svært ved at acceptere, men nu er det engang sådan og det har han måtte acceptere.

Med det sagt så har vi alle forskellige syn på rod dels hvad voresdefinition af det er og hvor stor vores tolerancetærskel herfor er... Og jeg forstår godt at du gerne vil have hjælp, så bed ham om det og vær specifik.For du kan ikke selv forvente at din kæreste opfatter rodet eller bliver generet af det som du... 

Og jeg forstår dig virkeligt godt, er selv træt af at alt hænger på mig og omvendt, havde jeg tiden og freden ville jeg elske, at kunne rydde og og gøre rent hver dag... Men sådan er vores omstændigheder ikke og det lærer man også at indfinde sig med

Anmeld

22. november 2012

KTP86

Håber han tjener meget sådan som du knokler mens han sover. Jah det lød hårdt,men det eneste der adskiller det liv fra en enlig mors er den ekstra indtægt. Det romantiske del går vel fløjten hvis du skal agere mor for ham. Jeg håber i finder en løsning,for i 2 skal vidst lære at være kærester igen,og julemåneden er ikke en dårlig måned at "blive kærester" i 

Anmeld

23. november 2012

Fenja09

Anonym skriver:

Det er vel i princippet kun rimelig arbejdsfordeling, hvis begge parter er tilfredse med det - og det er du ikke. Da vores datter var mindre lavede min kæreste heller ikke meget andet end at gå på job, men jeg valgte at sige eks " jeg laver mad, du tager af og sætter i opvasker", eller " jeg putter datteren, og så du giver du nattøj på". Og så bytter vi faktisk hver eller hver anden dag alt efter hvad der passer.

Jeg synes det er trist, hvis det skal gå op i timer - det er for mig vigtigere at vi begge laver noget, ikke så meget hvor længe det tager. Det er selve initiativet der er vigtig - engagementet i at man begge vil have hverdagen til at glide så nemt som muligt.

Jeg ordner mest herhjemme, men nu har jeg heller ikke job pt, så det er selvfølgelig kun rimeligt at jeg laver mest af det "huslige", men uanset hvad så forventer jeg, at han laver et eller andet når han er hjemme og f.eks ikke bare ligger på sofaen hele aftenen.

Så jeg synes du skal lægge alle kort på bordet og fortælle ham at det slider dig op og du er træt. Jo hurtigere i er om, at lave alle de ting der skal laves, jo hurtigere kan i begge slappe af og evt nyde hinanden.

/Fenja  

Anmeld

23. november 2012

Anonym trådstarter

KTP86 skriver:

Håber han tjener meget sådan som du knokler mens han sover. Jah det lød hårdt,men det eneste der adskiller det liv fra en enlig mors er den ekstra indtægt. Det romantiske del går vel fløjten hvis du skal agere mor for ham. Jeg håber i finder en løsning,for i 2 skal vidst lære at være kærester igen,og julemåneden er ikke en dårlig måned at "blive kærester" i 

Jo han tjener da mere end mig, og har har flere ugenligt arbejdstider end jeg 5 ca.... Men jeg syntes bare min fritid går med huslge pligter mens han slapper af med børnene... Der er altid mindst 2 maskiner vasketøj som skal ordnes og altid opvask og madpakker hverdag... Og jo jeg kunne da også ordne en masse når børnene sover men når den sidste er gået i seng kl 20 så er jeg bare selv så træt at jeg næsten ikke kan hænge samme og hvis jeg lige skal nå ned at sidde efter at have gået/stået rdnet alverdens ting så er der nu ingen sengen kalder mellem 21 og 21.30. Er jo også nød til at geare lidt ned inden jeg kan sove ordnligt....  Vel dog sige at det ikke er hverdag han går i seng kl 19 og 20 de fleste dage er det samme tid som jeg, så vi har da lige en time sammen ca og det prøver vi også at have, for lige at snakke samme om fx ting som ikke er børne orenteret....  Men måske jeg skulle gå mere til ham og sige nu ligger vi lige det her tøj sammen sammen her i stuen ved børnene så går det hurtigere og vi er 2 om det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.