Vi drømmer om at købe hus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2012

henh01

Det er desværre meget svært at låne i disse tider.

Tænker det smarteste for Jer ville være at blive boende til leje indtil i begge er i job - fastansatte.
Huset I ville kunne købe til den tid kan koste noget mere end hvad I ville kunne blive godkendt til i dag - hvilket måske er en fordel.

Har I prøvet de der beregninger på nettet?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2012

An&Jo

morstinus skriver:

Hejsa

blander mig lige  for vi har stået i samme drøm som jer. vi gik i banken på et tidspunkt hvor at jeg var udlært og på dagpene, vi har to børn og min mand har fast job.

(bankerne vil meget gerne at i har 15.000 til jer selv om måneden, når alt er betalt, når i er 2 voksne og 1 barn. det beløb stiger jo flere børn, der kommer til.... når alt er betalt så er det alt, som i mad, alle regninger, forsikriner, bil, renter, afdrag osv. de 15.000 er til "sjov" plus at det eren rigtig god ting at have en opsparing ved siden af...)

og de ville ikke låne os penge, fordi en af os var på dagpenge.

selv efter jeg har fået job og en rimelig indkomst siden, er vores bank stadig hverken til at hugge eller stikke i. 

men, det kommer selvfølgelig an på hvilken bank i har, det er super godt at starte med at lave et budget, også selvom i er på DP begge to.

Held og lykke med boligjagten, man ved jo aldrig

nu ved jeg ikke hvilken bank i har, men noget kunne tyde på en af de helt store siden de kræver så højt et rådighedsbeløb..

Det er langt fra alle banker der kræver så højt et rådighedsbeløb når der kun er et barn..

i vores bank hedder det 5500kr for den første voksen, derefter 2000kr oveni for nummer 2 voksen, og så 2500kr pr barn ca

Anmeld

20. november 2012

Thalia

Mit bud er at i begge skal være i arbejde før i kan købe noget som helst.

Da vi købte hus var både manden og jeg fastansatte, men vores budget er lavet både ud fra indtægt og ud fra at det også skal hænge sammen hvis en af os i en periode er på dagpenge.

Vi fik ikke som sådan et beløb vi kunne købe for, for prisen på huset er faktisk ikke nær så afgørende som forbrugsomkostningerne. Fordi vi dengang var 2 voksne og 2 børn var det et krav fra banken at vores rådighedsbeløb efter alle faste udgifter er betalt skulle være mellem 11.000 og 18.000.

Vi endte med at købe hus til 1.6 mil, i et område hvor vi har meget billig fjernvarme. Vi har desuden valgt et ældre hus som er meget velholdt, hvilket betyder at vi har god plads, mange værelser, og meget lave omkostninger på vedligehold. Vi har på papiret et rådighedsbeløb på 15.000 når alle faste udgifter er betalt, og jeg er lige nu på barsel med vores 3. fælles barn. Rådighedsbeløbet må absolut ikke være mindre end det vi har nu tænker jeg, og ideelt set skulle der faktisk gerne være 4-5000 mere.

Anmeld

20. november 2012

Thalia

An&Jo skriver:

nu ved jeg ikke hvilken bank i har, men noget kunne tyde på en af de helt store siden de kræver så højt et rådighedsbeløb..

Det er langt fra alle banker der kræver så højt et rådighedsbeløb når der kun er et barn..

i vores bank hedder det 5500kr for den første voksen, derefter 2000kr oveni for nummer 2 voksen, og så 2500kr pr barn ca

Det synes jeg omvendt lyder urealistisk lavt i forhold til de tal vi fik oplyst da vi købte hus.

Jeg ved at bankerne for nogle år siden var mere fleksible, men de fleste steder har man vist strammet meget op, fordi der netop er stor risiko for at folk ender på dagpenge og husene samtidig ikke så nemt kan sælges igen hvis budgettet ikke holder...

Anmeld

20. november 2012

An&Jo

Thalia skriver:

Det synes jeg omvendt lyder urealistisk lavt i forhold til de tal vi fik oplyst da vi købte hus.

Jeg ved at bankerne for nogle år siden var mere fleksible, men de fleste steder har man vist strammet meget op, fordi der netop er stor risiko for at folk ender på dagpenge og husene samtidig ikke så nemt kan sælges igen hvis budgettet ikke holder...

Det er hvad vi er oplyst da vi egentlig helst ville have et andet hus end det vi har, men så længe jeg studerer kan vi ikke finde de penge i rådighedsbeløb, og derfor bliver vi boende, og laver om istedet..

Anmeld

23. november 2012

Anonym trådstarter

Jeg fik aldrig skrevet tak for alle jeres svar. Vi fik travlt med at tale om huskøb, lægge hovederne i blød, vende og dreje vores muligheder og begrænsninger  

Tusind tak for det.

Anmeld

23. november 2012

Anonym trådstarter

henh01 skriver:

Det er desværre meget svært at låne i disse tider.

Tænker det smarteste for Jer ville være at blive boende til leje indtil i begge er i job - fastansatte.
Huset I ville kunne købe til den tid kan koste noget mere end hvad I ville kunne blive godkendt til i dag - hvilket måske er en fordel.

Har I prøvet de der beregninger på nettet?

Vi har faktisk lavet beregninger på nettet, ifølge dem kunne vi købe hus for 1,4 mill. Det kan jeg bare ikke rigtig forstå.

Vi har besluttet at vi i det tidlige forår går til en kreditforening og taler med dem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.