Hvad synes i om denne plan? (jul)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2012

Gardenia

AnneBJ skriver:

Jeg var godt nok lidt ældre end dine børn, da jeg blev skilmissebarn. Men noget af det værste ved det, var den kamp der evig og altid var til jul. Der var helt klare regler og aftaler om hvor vi skulle være, men min mor havde et stort ønske om, at holde jul med os - altså RIGTIG jul - uanset om det var "hendes" år eller ej.
Så hvert andet år holdt vi juleaften to gange på 2 dage. Jeg hadede det - som pesten. Jeg gjorde det udelukkende for min mors skyld, jeg kunne se det gjorde hende glad, men den jul hos min far blev aldrig rigtig "noget" - for enten havde jeg allerede holdt jul én gang, eller også skulle jeg igen dagen efter.

Måske var det kun mig der havde det sådan, men skulle jeg ske at gå fra mit barns far, vil jeg holde hårdt på, at vi holder én jul om året. Mere end det, mener jeg er forældrenes behov, ikke børnenes. Dermed siger jeg SLET ikke, at det ikke er hårdt, at være den forældre som ikke har børnene til jul! Jeg står heldigvis ikke i den situation, men jeg har bare rigtig mange ting fra min skilsmissebarndom som gør, at jeg tænker meget over, om det nu er barnets behov eller forældrens!

Når det er sagt, synes jeg de andres ide med en frokost d. 24. er helt fin. Og jeg er heller ikke modstander af, at børnene får gaver fra dig i den forbindelse. Det er HELE ræset, med gaver, træ, sang, mad, dessert, mandelgaver og hvad har vi, som jeg ikke synes børnene har behov for 2 gange. Det vigtigste er vel trods alt at være sammen

Nej, du er ikke det eneste skilsmissebarn der har/havde det sådan...

Fødselsdage der skulle splittes op, forældre som man bare altid vidste ville skændes om et eller andet absolut ligegyldigt bagefter. Jalousi, mor der græd og far der skreg. Aldrig nogensinde om jeg skal igennem sådan noget lort igen - eller tvinge min dreng igennem det. Bedsteforældre som man så på må og få fordi de også skulle tvinges til at vælge side.

TS - Hånden på hjertet? Dine unger er ligeglade med jul. Lige nu handler alt bare om at mor og far ikke er sammen og det kan du ikke ændre på med en jul. Når I er nået til punktet hvor alt ikke handler om at mor og far ikke er sammen, så er julen stadig ligegyldig. Det handler kun om kvalitetstid med en mor eller far der er til stede og ikke optaget af andre ting...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2012

AnneBJ

henh01 skriver:

nu spørger jeg kun af ren og skær nysgerrighed :9

Jeg har selv et delebarn som holder jul ved sin far hvert andet år. Hvornår skulle hun så have pakkerne fra os af det år hun var ved sin far? Det skal lige siges at de ikke skal med hjem til hendes far, da vi så aldrig ville se skyggen af dem..

Var det mig, der var i dine sko, ville jeg snakke med barnets far om, hvornår han helst ser hun får gaverne. Fx var min far meget ked af, hvis vores ekstrajul (altså den som lå "oveni" hans) lå før d. 24.. for så var hans jul jo anden omgang for os.

Hvis din x har det lige sådan, ville jeg gøre d. 25. hyggelig med lækker frokost og gaver/æbleskiver om eftermiddagen og gaver/morgenmad og gaver - whatever. Bare man ikke giver gaverne i samme kontekst som de gives d. 24.

Vi ved at vores søn får rigtig mange gaver i år, simpelthen fordi vi har en rigtig stor familie. Vi har valgt, at dem vi fejrer jul med d. 24., er dem han (1½ år) åbner gaver fra den dag, resten bliver slet ikke fundet frem (måske nogle om morgenen dog) men istedet gemt til de kommende juledage

Anmeld

15. november 2012

AnneBJ

Gardenia skriver:

Nej, du er ikke det eneste skilsmissebarn der har/havde det sådan...

Fødselsdage der skulle splittes op, forældre som man bare altid vidste ville skændes om et eller andet absolut ligegyldigt bagefter. Jalousi, mor der græd og far der skreg. Aldrig nogensinde om jeg skal igennem sådan noget lort igen - eller tvinge min dreng igennem det. Bedsteforældre som man så på må og få fordi de også skulle tvinges til at vælge side.

TS - Hånden på hjertet? Dine unger er ligeglade med jul. Lige nu handler alt bare om at mor og far ikke er sammen og det kan du ikke ændre på med en jul. Når I er nået til punktet hvor alt ikke handler om at mor og far ikke er sammen, så er julen stadig ligegyldig. Det handler kun om kvalitetstid med en mor eller far der er til stede og ikke optaget af andre ting...

Suk! Det er ikke altid nemt! Jeg er ked af at høre du har været gennem samme cirkus, men det giver da trods alt lidt håb for vores børn 

Anmeld

15. november 2012

SaNiNa

Bryndis skriver:

De er 2 og 4 år. Og jo det kan du godt have ret i at det godt kan blive for meget for dem.

Jo det er også en mulighed at jeg så bare holder jul med dem den 25. men så tror jeg ikke at jeg kan få min familie med for de holder jo den 24.

Selvfølgelig vil din familie da holde en jul med dig og dine børn også det er jo deres børnebørn...

Hvis det mig som stod i dit sted ville jeg vente til d. 25 og så holde noget jule noget måske ikke med and og steg igen. men lave en tradition så de år de er hos far gør i så noget bestem d. 25

Anmeld

15. november 2012

M (:

I vores familie besluttede vi (børnene) i fællesskab med vores forældre, hvordan vi helst ville holde jul/nytår. 

Så herhjemme blev det trods skilsmisse jul med min mor HVERT år (og julefrokost med min far UDEN traditionel julefrokost-mad d. 22/23 dog inkl. julegaver), fordi min mor går mere op i jul og de traditioner, som hører med, end min far gør.

Tilgengæld har vi så HVERT år holdt nytår med min far, da han var mere til fest, farver, nytårsmad og krudt end min mor.

Det har været en rigtig god løsning herhjemme, og INGEN af børnene eller mine forældre har nogensinde følt sig snydt eller tilsidesat..

Held og lykke med beslutningen! 

Anmeld

15. november 2012

henh01

AnneBJ skriver:

Var det mig, der var i dine sko, ville jeg snakke med barnets far om, hvornår han helst ser hun får gaverne. Fx var min far meget ked af, hvis vores ekstrajul (altså den som lå "oveni" hans) lå før d. 24.. for så var hans jul jo anden omgang for os.

Hvis din x har det lige sådan, ville jeg gøre d. 25. hyggelig med lækker frokost og gaver/æbleskiver om eftermiddagen og gaver/morgenmad og gaver - whatever. Bare man ikke giver gaverne i samme kontekst som de gives d. 24.

Vi ved at vores søn får rigtig mange gaver i år, simpelthen fordi vi har en rigtig stor familie. Vi har valgt, at dem vi fejrer jul med d. 24., er dem han (1½ år) åbner gaver fra den dag, resten bliver slet ikke fundet frem (måske nogle om morgenen dog) men istedet gemt til de kommende juledage

Her er "problemet" modsat - de år min datter er hos mig d 24. dec er hun hos sin far d 23 dec, men derfor glæder hun sig stadig mere til vores juleaften.
Det år hun er ved sin far d 24 dec får hun gaver her d 25 i forbindelse med julefrokost Men det betyder jo i bund og grund også at jeg aldrig er den første til at give gaver.

Anmeld

15. november 2012

henh01

M (: skriver:

I vores familie besluttede vi (børnene) i fællesskab med vores forældre, hvordan vi helst ville holde jul/nytår. 

Så herhjemme blev det trods skilsmisse jul med min mor HVERT år (og julefrokost med min far UDEN traditionel julefrokost-mad d. 22/23 dog inkl. julegaver), fordi min mor går mere op i jul og de traditioner, som hører med, end min far gør.

Tilgengæld har vi så HVERT år holdt nytår med min far, da han var mere til fest, farver, nytårsmad og krudt end min mor.

Det har været en rigtig god løsning herhjemme, og INGEN af børnene eller mine forældre har nogensinde følt sig snydt eller tilsidesat..

Ville ønske det var sådan her også

Anmeld

15. november 2012

M (:

henh01 skriver:

Ville ønske det var sådan her også

Herhjemme har vi i hvert fald altid været glade for løsningen, og vi har aldrig behøvet have dårlig samvittighed overfor den forælder vi ikke fejrede højtiden med - for vi vidste jo, at de nok skulle få "deres" aften.. (:

Anmeld

15. november 2012

LBK

Jeg er helt klart IKKE tilhænger af to jule.. Altså to fester. Jeg har heldigvis ikke prøvet at stå i din situation og ved godt der kan være svært når begge forældre ønsker at holde jul med børnene.

Min personlige holdning er at man skal værne om traditionerne. Jul d. 24 og evt julefrokoster den 25 -26 osv. alt efter hvad man har af tradiotioner i familierne.

Selvom det er hårdt ville jeg kunne give min børn én juleaften (og i det her tilfælde er det så sammen med faren) og så ville jeg rå-hygge med børnene dagen efter. Har du den d. 24 om dagen kan du jo også lave en form for julehygge... Og så er det vel omvendt næste år.??

Håber du finder den løsning der er bedst for jer alle

Anmeld

15. november 2012

klmf

M (: skriver:

Super at dine forældre kunne enes om det med jer Ville nok ikke selv kunne give afkald på juleaften hvert år, men det er da storsind og respekt for alle at de kunne enes om den løsning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.