Jeg var godt nok lidt ældre end dine børn, da jeg blev skilmissebarn. Men noget af det værste ved det, var den kamp der evig og altid var til jul. Der var helt klare regler og aftaler om hvor vi skulle være, men min mor havde et stort ønske om, at holde jul med os - altså RIGTIG jul - uanset om det var "hendes" år eller ej.
Så hvert andet år holdt vi juleaften to gange på 2 dage. Jeg hadede det - som pesten. Jeg gjorde det udelukkende for min mors skyld, jeg kunne se det gjorde hende glad, men den jul hos min far blev aldrig rigtig "noget" - for enten havde jeg allerede holdt jul én gang, eller også skulle jeg igen dagen efter.
Måske var det kun mig der havde det sådan, men skulle jeg ske at gå fra mit barns far, vil jeg holde hårdt på, at vi holder én jul om året. Mere end det, mener jeg er forældrenes behov, ikke børnenes. Dermed siger jeg SLET ikke, at det ikke er hårdt, at være den forældre som ikke har børnene til jul! Jeg står heldigvis ikke i den situation, men jeg har bare rigtig mange ting fra min skilsmissebarndom som gør, at jeg tænker meget over, om det nu er barnets behov eller forældrens!
Når det er sagt, synes jeg de andres ide med en frokost d. 24. er helt fin. Og jeg er heller ikke modstander af, at børnene får gaver fra dig i den forbindelse. Det er HELE ræset, med gaver, træ, sang, mad, dessert, mandelgaver og hvad har vi, som jeg ikke synes børnene har behov for 2 gange. Det vigtigste er vel trods alt at være sammen 
Anmeld