børneeksem

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.015 visninger
12 svar
0 synes godt om
4. juni 2009

finkedinke

Clara hare fået børneeksem. Men min læge har stort set ikke fortalt mig noget som helst. Jeg syntes jeg kan huske at der er nogen herinde der også har børn med eksem.

Jeg har fået noget locoid creme. Men jer er i tvivl om hvornår jeg skal bruge det. Er det når der er synligt eksem? eller først når eksemen ser grim ud? og skal jeg så smøre med a-derma-cremen hver dag? også når der ikke er eksem? og skal det i så fald være over hele kroppen? eller kun der hvor eksemen plejer at komme?

Jeg her søgt på nettet og her står der at når man har børneeksem er man disponeret for allergi og at selv om man ikke har rigtig allergi kan husdyr og støv forværre eksemet. Jeg er så i tvivl om hvor alvorligt jeg skal tage det. Vi har både katte og marsvin indendørs. Vil det være en god ide at komme af med dem? Hverken faderen eller jeg har allergi.

Når jeg er bekymret for allergi er det fordi Clara flere gange om dagen raller lidt i halsen, som om lige burde hoste og få renset halsen. Lægen siger at Clara er for lille til at kunne have allergi?! Og at hun bare skal hoste. Men jeg kan da ikke huske at mine andre børn har rallet sådan.
Clara er forresten 4½ mdr.

Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2009

Tina2

Puha, det er træls med børneeksem så tidligt. Min søn havde det også så tidligt, og får det stadigvæk ind imellem.....

Du skal smøre med den salve 2 gange om dagen på de steder der er eksem. Ikke udover det hele, det er hormonsalve, så det er meget vigtigt du KUN smører hvor der er eksem og i et tyndt lag.
Man plejer at skulle smøre en uges tid eller to (det må stå på pakken) og så skal du ikke bare stoppe brat. Du skal trappe ned til 1 gang om dagen og gøre det i nogle dage....
Husk at vaske hænder efter du har smurt med det.

Synes ikke du skal smøre med andet mens du behandler med hormonsalve... Når det er væk kan du forebygge med en fed creme. Vi bruger locobase repair til de tørre steder....

Hvis der er hul der hvor eksemen er, er det rigtigt man er mere disponibel for allergi da pollen osv kommer ind under huden så. Så derfor er det vigtigt at få smurt med salven så det kan gå væk.

Vi havde også marsvin og dem kunne min søn ikke tåle, så dem er vi kommet af med. Han fik nældefeberagtigt udslæt hvis jeg rørte ham efter at ha rørt ved dem....

Vi fik så begge ungerne tjekket for kat og de kunne begge tåle det, så nu har vi en kat:-)

Få hende tjekket for de dyr I har......

Hvor længe har hun hostet? Er normalt de kan hoste lidt ind imellem, men det skal selvfølgelig ikke blive ved.....

Anmeld

4. juni 2009

Anja

Esther har haft børneeksem siden hun var helt spæd. Vi har endnu aldrig haft behov for hormoncreme, men har fået det væk med A-derma.

Hun har også mælkeallergi og efter at jeg ikke længere ammer og hun derved får mælkeprodukter (via min kost), så er eksemen helt væk.

Vi smurte hende med A-derma 2 gange dagligt, over alt. Nu smører vi efter behov.

Anmeld

4. juni 2009

Tina2

Ja glemte at skrive I skal passe på med komælksbaserede mælkeprodukter :-) Det er det der har fremkaldt det igen ved min søn her for et par mdr siden. Han er 2 år. Har haft mælkeallergi indtil for kort tid siden.....

Vi prøvede også med A-derma men han havde store sår på kinderne da han var mindre og SP og læge sagde det var vigtigt at få lukket det, så vi var nødt til at bruge hormonsalve....

Da min datter havde børneeksem kunne vi holde det væk med 98% aloe vera gel....

Anmeld

4. juni 2009

ekzunz

Du skal smøre både med Locoid og A-derma dagligt! Har hudlægen ikke givet besked om hvor tit du skal smøre med Locoid?

Da min datter skulle smøres 2 gange dagligt med Locoid, skulle hun samtidig smøres ind 3 gange dagligt med A-derma. Så jeg vil bestemt anbefale dig at bruge begge dele.....Hvor du skal smøre ind må afhænge af hvor hårdt angrebet hun er. Hvis hun har det mange steder, så ville jeg altså smøre hende ind fra top til tå.....både med Locoid og A-derma. Det forsvinder forholdsvis hurtigt, og vi har så bare brugt Locoid'en efter behov - og altid A-derma - hver evig eneste dag. Og det gør vi stadigvæk, selv om eksemen er væk.

.

Anmeld

5. juni 2009

finkedinke

Tak for svarene. Det med mælkeallergi er jeg ked af at høre, mælk er jo i mange ting og er svært at undgå, så det håber jeg vi ikke får problemer med.

Eksemet er lige blusset op igen, da jeg skrev for et par dage siden var kinderne helt fine, men vi har nok været for hurtige til at stoppe med locoid-cremen. A-derma cremen har ikke kunne holde det nede.
Men som jeg skriver så har lægen ikke engang fortalt hvor længe vi skal smøre med locoid. Der står heller ikke noget på cremen, kun at vi skal smøre to gange dagligt. Vi har ikke været ved hudlæge, det har vores læge åbentbart ikke ment var nødvendigt og vi havde ikke selv tænkt på at spørge om det.

Tina2:
Kan man få tjekket så små børn for allergi? hun er jo kun 4½ mdr. Hvordan blev dine børn undersøgt for allergi?
Nu har vi besluttet at prøve at flytte marsvinene ud af stuen og ind på børnenes værelse. Værelset ligger på 1. salen og Clara kan godt undgå at komme derind da hun sover hos os. Kattene kan vi ikke lige flytte, men de er meget ude når vejret er godt og så kan vi jo sørge for at støvsuge noget mere så der ikke ligger kattehår rundt omkring. Men jeg ved ikke om det gør nogen forskel.

Berith

Anmeld

5. juni 2009

ekzunz

Vil bare lige fortælle at vi altså aldrig har haft problemer med mælkeprodukter.
Klara har været virkelig hårdt angrebet af børneeksem, men mælk har aldrig spillet ind. Hun får lidt på hænderne når hun spiser friske tomater, men det er også alt. Så det er altså ikke alle med børneeksem som ikke kan tåle mælk.

Iflg. lægerne kan man ikke teste for allgeier før børnene er omkring 5 år - sagde den samme læge som beordrede Klara prik-testet i en alder af 2 1/2....
De kan sagtens teste for allgeri, og de kan også sagtens finde noget - hvis der er noget, men der kan udvikles nye allergier senere hen.......

Jeg har gaflet det her fra sundhed.dk - så tag du fat i din læge igen og kræv at han gør noget....

Børn under 3-4 år.

• Fødevareallergi med symptomer fra hud, gastrointestinalkanalen og luftvejene er mere almindelig hos spædbørn end luftvejsallergi.
  • Recidiverende ”hvæsen”, hoste, åndenød og lungeinfektioner.
  • Børn med fødevareallergi og samtidige symptomer fra flere organsystemer.
  • Få børn er sensibiliseret mod indendørsallergener og ved persisterende astmasymptomer bør der testes med relevante indendørsallergener såsom husstøvmider og kat.
Du kan læse det hele her:
https://www.sundhed.dk/Print.aspx?vis=ArtikelFolderEllerProfilOmraadeForside&dokumentId=36006

Anmeld

5. juni 2009

KarinaIda

finkedinke skriver:

Clara hare fået børneeksem. Men min læge har stort set ikke fortalt mig noget som helst. Jeg syntes jeg kan huske at der er nogen herinde der også har børn med eksem.

Jeg har fået noget locoid creme. Men jer er i tvivl om hvornår jeg skal bruge det. Er det når der er synligt eksem? eller først når eksemen ser grim ud? og skal jeg så smøre med a-derma-cremen hver dag? også når der ikke er eksem? og skal det i så fald være over hele kroppen? eller kun der hvor eksemen plejer at komme?

Jeg her søgt på nettet og her står der at når man har børneeksem er man disponeret for allergi og at selv om man ikke har rigtig allergi kan husdyr og støv forværre eksemet. Jeg er så i tvivl om hvor alvorligt jeg skal tage det. Vi har både katte og marsvin indendørs. Vil det være en god ide at komme af med dem? Hverken faderen eller jeg har allergi.

Når jeg er bekymret for allergi er det fordi Clara flere gange om dagen raller lidt i halsen, som om lige burde hoste og få renset halsen. Lægen siger at Clara er for lille til at kunne have allergi?! Og at hun bare skal hoste. Men jeg kan da ikke huske at mine andre børn har rallet sådan.

Berith

Hej

Min datter Ida har selv børneeksem, og det kan skyldes flere forskellige ting.. Min læge fortalte mig heller ikke noget om det, og han mente faktisk ikke det var børneeksem, og vi nåede og prøve 1000 vis af forskellige cremer, som bare ikke hjalp overhovedet.. Så jeg var så gal til sidst, at jeg sagde til lægen sender de mig ikke snart til en hudlæge med hende så skifter vi læge, for det kunne ikke være rigtig hun skulle lide sådan hele tiden, og der forstod han, at det faktisk var rigtig slemt hendes eksem...

Så hvis jeg var dig, ville jeg ringe til din læge, og sige jeg vil have en henvisning til en hudlæge, så din datter ikke skal lide med det kløen... For håber ikke det er ligeså slemt som min datters var... Det er ca 14 dage siden vi var til hudlæge, og der er stort set intet at se med hendes eksem mere!!

Men kan give dig de råd min hudlæge sagde til mig som jeg skulle min datter.... Kom hende i bad hver dag, da det renser alle bakterierne på kroppen væk, som er med til og gøre eksemen slem, og så hver morgen og aften smørrer du hende med cremen.. Og det hjalp virkelig her ved os...

Held og lykke med det...

Karina

Anmeld

5. juni 2009

KarinaIda

finkedinke skriver:

Berith

Ida rallede forresten da hun var 5 mdr ca, og vi  måtte til vagtlægen en aften med det, og der fik vi to slags piniciliner, for det viste sig hun havde fået astma, netop pga sit eksem...

Anmeld

5. juni 2009

bette

hejsa..
min søn lider meget under børne eksemen.. og har det også selv..
jeg gør det at jeg bruger den der specielle creme når det er værst og så smøre jeg med derma creme andre tider på døgnet..

og en ting jeg har erfaret har været super til at holde eksemen lidt nede er babyolie i badevandet.. min søn og jeg reagere meget på vand så derfor bruger vi olie til at ligge et beskyttende lag på huden..

det er skam ik fedt at lide af det som voksen.. for jeg har det både på benene engang i mellem men det værste er at det udvikler sig til håndeksem hvis man er uheldig.. det var jeg så. rigtig røv ting

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.