Lise skriver:
Mon ikke de fleste vil svare at børn kommer først - til hver en tid!
Når det så er sagt, så er der jo nogle der holder meget af deres job, føler sig nyttige qua deres job, får energi ved at gå på job med mere. Jeg mener sagtens at man kan være god forældre, selvom man har en karriere man også gerne vil dyrke.
Jeg har ikke selv nogen vild karriere. Jeg droppede min overbygning på Handelshøjskolen halvt igennem den, fordi jeg kedede mig røven ud af bukserne, og fordi jeg uddannede mig til laaaange arbejdsdage. Men ikke desto mindre så har jeg et rigtig dejligt job, og det er vigtigt for mig at komme på arbejde - jeg ville blive bims hvis jeg ikke havde det!
Og selvom jeg aldrig synes jeg har tid nok til at være på arbejde, eller tid nok til at være sammen med ungerne (flere timer i døgnet tak!), så er det nu altså på denne måde jeg trives bedst.
Må erklære mig enig her. Selvfølgelig kommer ens børn først, tror ikke der er mange der vil sige andet. MEN det er da ikke ensbetydende med, man ingen karriere kan have.
Jeg har så overbygningen, og derfor også et job der til tider vil kræve lange arbejdstider. men jeg elsker mit arbejde, får energi af det og ikke mindst gør det, at jeg kan være en glad mor....
Er stadig på barsel, og måske derfor naiv, men er overbevist om, at man godt kan være en god tilstedeværende mor og have en karriere. Det er desuden også den rollemodel, jeg gerne vil vise min datter - at man arbejder for sine penge, og det KAN lade sig gøre at opfylde karrieredrømme samtidig med man er en god mor.
Endelig giver en karriere jo altså nogle økonomiske friheder, som min datter kommer til at nyde godt af. Hun kommer til at vokse op i et dejligt hus med have, cykelstier til skole, masser legekammerater i baghaven m.m. Det ville jeg ikke have kunne give hende, havde jeg valgt arbejde/karriere fra.
Jeg stiller mig dog uforstående overfor, man har et sådan behov for at rakke ned på karrierermødre - jeg ser sjældent en tendens den anden vej, altså karrieremødre der hakker ned på hjemmegående eller studerende. Vi træffer alle vores valg udfra hvad vi tror vil fungerer bedst for vores familie. Skulle vi så ikke bare stoppe med at dømme hinanden?