Gad godt vide om en 4 året kan være for dygtigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.427 visninger
12 svar
0 synes godt om
9. november 2012

Bettina Petersen

Jeg har en søn på 4 år som selv kan tage tøj af og på og det har han kunne siden han var lidt over 3 år.. Da han var 2½ år gammel ville han slev prøve at tage tøj på hvad jeg syndes var en god ide.. det var ikke uden kamp han sådan lige vil opgive og give mig lov til at give ham tøj på.. Her i sommers tog jeg Blen fra ham om dagen i de føste 3 uger var der 3 uhel.. men ikke nok med det han tør sig selv når han har gjort det store.. jo jeg ser da lige efter om han har gjort det godt nok.. men kommunen siger det ikke er porsetivt at han kan det for det burte han ikke kunne i nu.. når han er i bad så står jeg ved siden af og siger til han nu skal du vaske dig i hovedet, så er det ørne, så halsen osv der efter vasker jeg efter.. Men Næ nej det er han for lille til i nu.. Jeg mener bare det er en god åde at lære børn at hvide have de forskelig lemsdel hedder på kroppen.. Jo hans sprog er ikke helt som en 4 år burte være.. men han ved hvad de forskelig ting er.. selv det man bruger når man laver bil.. Vi oplever tidt når en spøger efter verktøj så tager han det rigtigt ting.. så nogle ting er han rigtig god til ander halter lidt.. især når der er nogle han ikke kender.. så vil han ikke vær med.. så jeg kunne godt tenke mig at høre om det er mig der er forkert på den eller ej..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2012

ESV

Bettina Petersen skriver:

Jeg har en søn på 4 år som selv kan tage tøj af og på og det har han kunne siden han var lidt over 3 år.. Da han var 2½ år gammel ville han slev prøve at tage tøj på hvad jeg syndes var en god ide.. det var ikke uden kamp han sådan lige vil opgive og give mig lov til at give ham tøj på.. Her i sommers tog jeg Blen fra ham om dagen i de føste 3 uger var der 3 uhel.. men ikke nok med det han tør sig selv når han har gjort det store.. jo jeg ser da lige efter om han har gjort det godt nok.. men kommunen siger det ikke er porsetivt at han kan det for det burte han ikke kunne i nu.. når han er i bad så står jeg ved siden af og siger til han nu skal du vaske dig i hovedet, så er det ørne, så halsen osv der efter vasker jeg efter.. Men Næ nej det er han for lille til i nu.. Jeg mener bare det er en god åde at lære børn at hvide have de forskelig lemsdel hedder på kroppen.. Jo hans sprog er ikke helt som en 4 år burte være.. men han ved hvad de forskelig ting er.. selv det man bruger når man laver bil.. Vi oplever tidt når en spøger efter verktøj så tager han det rigtigt ting.. så nogle ting er han rigtig god til ander halter lidt.. især når der er nogle han ikke kender.. så vil han ikke vær med.. så jeg kunne godt tenke mig at høre om det er mig der er forkert på den eller ej..

Jeg tror bare du skal se sådan på det at børn udvikler sig forskelligt. Min datter bliver 3 i næste uge vi er lige startet på selv at tage tøj på og bleen er hun slet ikke klar til at smide tilgengæld taler hun rigtig godt af sin alder og kan sætte mange og svære ord sammen i sætninger og jeg er ikke bekymret hun skal nok nå det hele. Vær glad for din søn har nogle stærke sider og hjælp ham med de ting han er knap så stærk i så går det alt sammen tror jeg.

Anmeld

9. november 2012

FruHolm <3

Min dreng bliver 2 år i december han kan selv tage strømper og boxershorts, undertrøje elefanthue sko og støvler på , han kan næsten selv tage bukser og trøje på , og han kommer og siger tis og puha for at komme på toilettet, han tører selv sin tissetrold , pidser selv næse og vasker sig om munden , han har ikk brugt sut siden han var 18 måneder (stoppede fra den ene dag til den anden uden brok) vi venter med at tage bleen af ham til foråret kommer nu hvor det er så koldt hvis der så sker uheld, han tager seæv sin tallerken og kop fra bordet efter vi har spist og sætter ud i opvaskeren når den stå åben ellers stiller han det op på bordet

og så kan han sige nogen små sætninger på 3-4 ord og så nogen forskellige lange ord osv og han er rigtig god til at gentage det vi siger og gør

de siger bare han er yderst intelligent og lærenem 

Anmeld

10. november 2012

TeamRocket

Synes ikke det lyder af noget særligt ? Ja uden at lyde negativ eller noget Men min datter smed bleen uden uheld da hun var 2 år og 6 mdr, snakkede rent som 3 årig, tog selv tøj på 100% da hun smed bleen, og tørede sig selv efter wc besøg 100% korrekt et par dage efter bleen røg. Nu er hun 4 år og sætter selv hår, vasker og reder det, kan selv smøre mad og næsten stave sit navn osv- og hun er helt normalt dygtig ifølge sine bh pædagoger. Har aldrig hørt om at hun skulle være for dygtig- hvis barnet er tvunget til selv at stå for de ting fordi forældrene ikke gør det er det ikke en god ting, men hvis barnet gør det af lyst er der vist ikke et reglsæt for hvor gode de må være til de forskellige ting.

Anmeld

10. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Syntes han lyder helt normal!! 

Thea er lige blevet 4 år i sep, hun smed bleen da hun var 2 1/2, der snakkede hun også rent, i lange svære sætninger. Tror nærmest hun også ku tage alt tøj af, og på der omkring også. I hvert fald når hun ville!! 

Det eneste punkt vi har fået at vide thea er foran, er sprogligt, alle de andre ting du nævner er helt normalt! Vh stine

Anmeld

10. november 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Det du skriver kan min 4 årig også. Han smed bærende da han var blevet 2 år, fra 3 års alderen har han mere eller mindre selv kunne både og tørre sig efter toiletbesøg. Siden han blev 4 har han lært mange bogstaver at kende og kan skrive 10 forskellige ord.

Anmeld

10. november 2012

LR85

Synes også det lyder ret normalt. 

Min dreng på 2-et-halvt tager også delvist tøj på. Kan alfabetet og tælle og genkende tallene op til 20. 

Han har ingen interesse i at smide bleen, men det kommer jo nok snart. 

Anmeld

10. november 2012

Mor til Frederic og Freya

Syntes han lyder helt normal...

Vores dreng er også 4 år og helt normal - syntes vi...

Han smed både ble - sut og cykled uden støttehjul da han var 2,7 år. Han har gået selv i bad siden han var 2½, han har sin egen bruser i hans højde - så vi kan begge gå i bad samtidig eller hver for sig..

Altid snakket rent og stort set sætninger fra start, men vi forældre snakker også meget og om alt vi ser.

Kan huske vi var på vej i dp, da vi mødte 2 piger komme gående trækkende med en hest med hvide sokker.. 'Se mor de har hest med, mor? har den hvide støvle på? Nej skat, den har hestesko på. Han kigger længe på hest; moar? så har hest 4 sko på, jeg har 2 ben og kun 2 sko på... Der var han 18 mdr... Da han var ved 2 års tjek ved lægen og hun kom ind i børne undersøgelses rummet sagde han; hey dame læge, du skal sidde på den skammel, den er lyserød en pigefarve og du er en pige - jeg en dreng skal have den blå..

Ham der rettede dp mor når de var ude at gå tur og de så forskellige slags køretøjer.

Men igen så hadder han at tegne og på 15 mdr han har gået i bh, har vi nok fået max 10 tegninger - hvor andre på hans alder kan tegne mennesker - huse mm.

Men spørger du hvilken bil - traktor - lastbil der kommer kørende svarer han, både model og mærke. Han er så også meget miljø skadet på det punkt...

Anmeld

10. november 2012

Muhmi

Kan ikke se hvorfor han ikke skulle kunne de ting som han kan nu, det lyder til at være en meget normal 4-årig... Altså jeg må nok indrømme at hvis kommunen vil have at mine unger skal passes som om de er babyer i fire år, så skal jeg bestemt ikke have flere end de to her... Hehe... Det vil jo være helt ulideligt ikke at skulle kunne gøre dem mere selvstændige, det skal de jo have lov til og VI som forældre skal også have lov til at kunne få lidt frirum, uden at de hænger på armen af os hele tiden...

Kan slet ikke forstå at kommunen har sagt sådan til dig, det lyder godt nok meget mærkeligt i mine øre....

Vil det så sige at mine søn der har kunnet hjælpe til med at tage hans tøj af og på i et par måneder ikke burde kunne det? Og at han ikke burde kunne forstå når jeg beder ham om at sætte en tallerken på bordet?? Ikke har måttet tisse på potte og ikke kunne sige de mange ord han kan?? Og han er kun 1½??

Deeet tror jeg altså ikke... Børn tager det jo i det tempo de har lyst til og det de har overskud til

Anmeld

10. november 2012

MyLove E

Så er min søn på halvanden MEGA dygtig. Han kan selv ta body, jakke og hue på og hvis siger han skal vaske maven, hovedet osv så gør han det.. Han står også tit med bruseren selv:-)

Nu er det ikke fordi jeg vil prale men som en anden også skriver så udvikler børn sig meget forskelligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.