Hej alle sammen :0)
Jeg har i næsten hele Liljes liv, kæmpet med at få hende til at spise :0(
Jeg har en søn, der altid har været meget madglad, så jeg har absolut ingen erfaring på dette punkt!
Lilje er nu 8 måneder, og sidst sundhedsplejersken vejede og målte hende, var hun 70 cm lang og vejede 7,8 kg. Det er nu over en måned siden, og sundhedsplejersken kommer på torsdag og tjekker op på hende igen. Sidste gang havde hun kun taget 110 g på, på over en måned - hvilket gjorde mig meget meget bekymret og ked af det. Jeg er naturligvis meget bekymret for Lilje, og jeg frygter at hun på torsdag, ikke har taget nok på igen!
Da Lilje var omkring de 4 måneder, stoppede intressen for modermælk pludselig, og hun spiste mindre og mindre. Jeg begyndte på grød, og hun var ikke begejstret for det. Jeg prøvede gentagende gange, og jeg kunne kun få grød i hende, ved at snyde hende med sutten eller andre ting. Efter noget tid, begyndte hun at miste intressen helt for grøden (har naturligvis prøvet alle slags) - og så var det jo, at Lilje ikke rigtig ville tage nok på. Jeg gik i panik, og jeg følte ikke helt, at sundhedsplejersken hjalp med en masse ideer. Derfor fandt jeg i stedet på, at klippe et stort hul i enden af sutteflaskerne, og komme grøden der i. Lilje får nu endelig (nok) mad igennem flaskerne, og hun spiser mellem 500 - 1000 ml grød om dagen. Jeg kan få meget få rugbrød/bolle stykker i hende på en dag, og hvis jeg er heldig, får jeg 5 skefulde jogurt i hende. Hun er som sagt 8 måneder nu - hun har ikke fået nogen tænder endnu, så jeg håber inderligt, at kosten får en ændring, når hun bedre kan tykke mad.
Hvad pokker gør jeg, hvad stiller jeg op? Jeg er hver eneste dag fuld af bekymring og stress over min lille pige. De sidste par gange lægen og sundhedsplejersken har set hende, fortæller de mig, at hun ser lille/tynd ud. Jeg bliver kun stresset - det hjælper mig slet ikke. I stedet har jeg brug for gode råd, eller andre opmuntrende ord, som jeg kan bruge til noget. Går jeg for meget i panik? Jeg ved jo ikke om hun har taget ok på denne gang, jeg ved bare, at jeg snart er tør for ideer. Jeg tror snart jeg har prøvet ALT. Jeg har forsøgt at give hende en ske, når jeg giver hende grød. Jeg har forsøgt at lade hende spise alt selv, også grød - det er hun vild med, men hun mister meget hurtig interessen og begynder at mase alt maden.
Hilsen en meget nervøs mor.
ps. folk fortæller hele tiden at barnet kan mærke nervøsiteten hos forældrene, men det tror jeg ikke er tilfældet her. Jeg er god til at sætte mine tanker til side, for at fokusere på mine børn, når vi spiser, leger eller laver noget helt andet.
Min datter er 14 måneder og er lidt langsom til at spise og har altid været det. Vi er nu nået til at spise rugbrød med leverpostej hver dag, og lige nu er hun inde i periode hvor leverpostejsmadder er bedst og så er det hvad hun får - hellere det end intet.
Alberte var også meget længe om at spise grød og frugtmos, men det kom helt fint uden at forcere noget.
Jeg tror at hvis DU føler at der er noget galt, altså at din datter ændre adfærd, taber sig drastisk osv så skal du selvfølgelig bekymrer dig, men ellers vil jeg sige " hun skal nok lære at spise, hun har masser af tid til at lære det i" det er hvad jeg har sagt til mig selv.
Og jeg tænker at så længe der bliver fuldt op på hende, så sker der ingenting.
Min datter spiste også Marie Kiks på et tidspunkt og det var simpelthen for at få hende til at tygge - hvis din datter kan lide den slags kiks, så fåes de også i grov udgave og nej det kan godt være at det ikke er det "anbefalede", men hun dør bestemt ikke af det. Slet ikke hvis hun får andet i løbet af dagen. Gør det du føler er det bedste!
Så mit råd til dig er, stress ned, bekymrer dig mindre ( selvom det er svært), sig til dig selv at hun nok skal nå det og hold øje med hendes generelle trivsel.
/Fenja