Lære tal - Hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

mor2100kbh

Rosengreen skriver:

Min store pige på snart 3 år (Wow det gik lige op for mig at jeg snart har en 3årig &nbsp har lært tal og bogstaver ved at "lege" med worddokument sammen med os. Det er ikke noget vi har presset hende til, men hun har set mor skrive opgaver på computeren, og det ville hun også 

Nu spørger hun selv "Hvordan skriver man Mynte?" og så siger jeg bogstaverne og hun taster. For hende er det ren leg  

Ja så er det jo oplagt

Herhjemme bruger jeg kun computeren når hun ikke er der. Men det er nok mest fordi hun var umulig med den da hun var yngre.

Har dog meget overvejet at købe en ipad som hun så også kunne bruge for det virker som om at de små hurtigt kan lære en masse på den

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

Mor til Frederic og Freya

mor2100kbh skriver:

Er stødt på lidt af et "problem"

Har længe syntes min datter var så dygtig fordi hun mere eller mindre kunne tælle til 20 men igår fandt jeg så ud af at hun desværre ingen idé har om hvordan tallene ser ud

Det blev jeg lidt overrasket over og vil jo så nu gerne lære hende det.

Men hvordan?

Har i nogle gode råd, bøger, spil, lege, hvad som helst

Tænker lidt... Hvem har et problem og hvorfor skal hun kunne og genkende tal allerede nu?

Det kommer nok stille og roligt, helt af sig selv...

Hernede i bh fortæller børnene hvilken dag - uge nr - mdr - hvilken årstid det er. Dertil er det børnene der bestemmer om der skal tælles på tysk - engelsk eller dansk, når de skal tælle hvor mange de er på stuen.

Har hørt om mange der i en tidlig alder kunne alfabet'et - dog uden at vide hvad de betyder, så de kunne lige så godt have lært en anden remse uden af... 'Vores kan alfabetet - det er da super, men kan barnet så nævne flere ting der starte med et bestemt bogstav?

Frederic siger ud af det blå; scania starter med s, lige som; sol - sofa - slik - seng. Jeg starter med F, lige som min lillesøster freya og farmor. Morfar's bil er en ford focus, den starter også med f - ikke sandt mor?

det sjove er når de kan forbinde bogstav med ting...

Anmeld

4. november 2012

mor2100kbh

Mor til Frederic og Freya skriver:

Tænker lidt... Hvem har et problem og hvorfor skal hun kunne og genkende tal allerede nu?

Det kommer nok stille og roligt, helt af sig selv...

Hernede i bh fortæller børnene hvilken dag - uge nr - mdr - hvilken årstid det er. Dertil er det børnene der bestemmer om der skal tælles på tysk - engelsk eller dansk, når de skal tælle hvor mange de er på stuen.

Har hørt om mange der i en tidlig alder kunne alfabet'et - dog uden at vide hvad de betyder, så de kunne lige så godt have lært en anden remse uden af... 'Vores kan alfabetet - det er da super, men kan barnet så nævne flere ting der starte med et bestemt bogstav?

Frederic siger ud af det blå; scania starter med s, lige som; sol - sofa - slik - seng. Jeg starter med F, lige som min lillesøster freya og farmor. Morfar's bil er en ford focus, den starter også med f - ikke sandt mor?

det sjove er når de kan forbinde bogstav med ting...

Har bare set flere af de andre børn i børnehaven kunne genkende tallene og derfor vil jeg ikke have hun skal føle sig "dum" eller hvad de gør i den alder fordi hun ikke kan.

Min datter kan kun genkende få bogstaver som fx. A som hendes navn starter med.
Og de bogstaver hun kan genkende er så nok også kun fordi hun forbinder dem med et ord/navn.

Jeg ved godt det nok skal komme, men hvis man kunne få det ind via leg eller lign så syntes jeg da også det er ok.
Det er ikke fordi jeg vil sidde og terpe tal med hende hver dag i en alder af 3

Anmeld

4. november 2012

Mor til Frederic og Freya

mor2100kbh skriver:

Har bare set flere af de andre børn i børnehaven kunne genkende tallene og derfor vil jeg ikke have hun skal føle sig "dum" eller hvad de gør i den alder fordi hun ikke kan.

Min datter kan kun genkende få bogstaver som fx. A som hendes navn starter med.
Og de bogstaver hun kan genkende er så nok også kun fordi hun forbinder dem med et ord/navn.

Jeg ved godt det nok skal komme, men hvis man kunne få det ind via leg eller lign så syntes jeg da også det er ok.
Det er ikke fordi jeg vil sidde og terpe tal med hende hver dag i en alder af 3

Men er så også sikker på at dem der ikke hører til 'flere' mht tal - ja de kan så noget andet og er derfor ikke 'dumme'...

Tænker også hvorfor hun skal være blandt de 'flere' der kan tal? Hun skal først og fremmest være sig selv og ikke én ud af flere.

Styrke hende i det hun er god til - end at spejle hende i hvad flere kan nede i bh og stigle efter det...

Anmeld

4. november 2012

mor2100kbh

Mor til Frederic og Freya skriver:

Men er så også sikker på at dem der ikke hører til 'flere' mht tal - ja de kan så noget andet og er derfor ikke 'dumme'...

Tænker også hvorfor hun skal være blandt de 'flere' der kan tal? Hun skal først og fremmest være sig selv og ikke én ud af flere.

Styrke hende i det hun er god til - end at spejle hende i hvad flere kan nede i bh og stigle efter det...

Jeg mener nu ikke der er noget galt i jeg syntes hun skal lære tallene.

Og det hun er god til ja det styrker jeg hende allerede i hver dag

Anmeld

5. november 2012

Nessie

Vores søn gad ikke se fjernsyn da han var under et år. Men en dag kom vi tilfældigvis forbi et program med Hr. Skæg, og han har elsket det lige siden.

Programmerne / dvd'erne lærer børn bogstaver og tal på en sjov og lærerig måde, og det har gjort at vores søn kunne bogstaverne og tallene så snart han kunne tale.

Og så læser vi nummerplader på parkerede biler, skilte osv., så kommer det helt naturligt.

Ellers kan man også få mange gode bøger, så der er masser at gå i gang med

Anmeld

5. november 2012

mor2100kbh

Nessie skriver:

Vores søn gad ikke se fjernsyn da han var under et år. Men en dag kom vi tilfældigvis forbi et program med Hr. Skæg, og han har elsket det lige siden.

Programmerne / dvd'erne lærer børn bogstaver og tal på en sjov og lærerig måde, og det har gjort at vores søn kunne bogstaverne og tallene så snart han kunne tale.

Og så læser vi nummerplader på parkerede biler, skilte osv., så kommer det helt naturligt.

Ellers kan man også få mange gode bøger, så der er masser at gå i gang med

Min datter er desværre ikke videre glad for Skæg, for ellers havde det jo været oplagt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.