Jeg står i samme situation som dig - barn i 7/7 og en ny på vej. Min søn er dog noget større, og det har måske betydning for at jeg ikke er så bekymret for det. Han er næsten 10 år når denne lille kommer, og de vil derfor ikke få glæde af hinanden som legekammerater på samme måde og jeg vil nemmere kunne snakke med ham om det.
Men jeg har tænkt nogle af de samme tanker... Vil sønnike føle at vi nu pludselig er en "rigtig" familie, som han ikke er en del af, fordi han ikke er her altid?
Min søn har dog prøvet lidt det samme hos sin far... Far har fået en kæreste som er jævnaldrende med min søn, han har ingen far og er derfor hos dem altid. Dvs kærestens søn er altid hjemme hos min søns far, mens min søn kun er der halvdelen af tiden. Ungerne har dog taklet det i stiv arm...
Nogle gange tror jeg at vi voksne bekymrer os over nogle ting, som børnene slet ikke tænker over.
Jeg tror dog det er vigtigt, at vi anerkender deres følelser omkring det, snakker med dem om, hvorfor det er sådan, og lader dem vide at det er ok at være ked af det nogle gange.
Her er det sådan, at vi altid kan ringe til den anden forældre, hvis sønnike savner vedkommende, evt bytte dage hvis det er nødvendigt for hans skyld, eller fordi vi skal noget, som vi gerne vil have ham med til. Det fungerer rigtig godt.
Hjælp evt din datter med at se fordelene ved at skulle hjem til far. Selvom det er dejligt at få en lille søskende, er det også en stor omvæltning... måske kan det være rart med en "pause" hos far og fuld opmærksomhed.
Jeg ville ikke ændre på samværet - det er jo ikke kun her barnet er en del af en familie på halv tid, det er han lige så meget hos sin far.