Til jer der bor i hus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. november 2012

Ellie79

1990h skriver:

også syntes vi personligt at det vigtigt at huskøbet bliver beregnet ud på at man kan komme ud i en situation hvor man begge ryger på fagforening..og der skal man stadig kunne sidde i huset..

Det ville vi også rigtig gerne, men det kan vi desværre ikke. Manden er heldigvis i en branche hvor der er job at få hvis han skulle blive fyret så vi må tage chancen der. Udregningen er lavet på jeg kan være på dagpenge og vi stadig har 12500 i rådighedsbeløb. Vi skal bare turde stole på det er nok. Man kan jo sige at familieydelse kommer oveni og det giver jo noget ekstra hvis man får brug for det..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2012

Ellie79

Touché skriver:

Vi købte hus i 2006, da priserne var på sit højeste og bankernes krav til rådighedsbeløb var noget mindre. siden er to børn kommet til og i dag har vi 11.600 plus 2200 i Børnepenge ca. Dvs. 13.800 alt i alt. Af dem går børnepengene på luksuskontoen, der dækker sæsontøj, oplevelser, og ekstra hygge i dagligdagen. Fra den konto trækkes yderligere til børneopsparinger og konfirmationskontoer. Så sætter vi 6500 af til mad, lommepenge og diesel, og de resterende ca. 5000 går på opsparingen, der dækker f.eks. renovering og reperationer samt uforudsete udgifter. Lige nu er vi i gang med at spare op til en tilbygning. Vi har lige købt ny bil, så der er ikke rep. udgifter på den de første 5 år. 

Vi skal også have omlagt økonomien nu, da jeg arbejder som tilkaldervikar, hvilket ikke giver pension, så den skal jeg selv til at tænke på. Men det vil give et stort indhug i rådighedsbeløbet, så skal lige tage mig sammen. Kan godt lide luft i økonomien. Jeg er sikker på, at I godt kan klare det med 12.000+ i rådighedsbeløb

Det lyder til at i har delt jeres økonomi op ligesom os. Dog har vi lavet en en veligeholdelses konto som indgår i de faste udgifter så dem skal vi ikke tage af rådighedsbeløbet. Men er en stor beslutning sådan at blive husejer og vi kender ikke ret mange i vores omgangskræs der ejer selv så er svært at have noget sammenligne med. Og vi har også hørt fra andre banker de kræver meget højere rådighedsbeløb end vores bank og derfor lidt usikkerhed om det er nok.. Men lyder til mange klare sig fint for det beløb, så kan vi nok også

Anmeld

1. november 2012

1990h

AnjaB skriver:

Det ville vi også rigtig gerne, men det kan vi desværre ikke. Manden er heldigvis i en branche hvor der er job at få hvis han skulle blive fyret så vi må tage chancen der. Udregningen er lavet på jeg kan være på dagpenge og vi stadig har 12500 i rådighedsbeløb. Vi skal bare turde stole på det er nok. Man kan jo sige at familieydelse kommer oveni og det giver jo noget ekstra hvis man får brug for det..

okai

ja hvad skal de 12500 dække..mad og benzin? andet husholdning. tøj osv? rygning?...hvad lever i for nu? så kan i regne med det og stadig ha noget luft pga. stigning..er du på fagforening nu? og hvad så når du kommer i arbejde såå bliver rådighedsbeløbet større ikk?.

ja i har jo lidt i børnefamilie ydelsen..men i skal være 100% på i kan klare jer uden dem vil jeg mene..især når du skal købe hus..for worst case hvis de bliver afskaffet så er i uafhænglig af dem

Anmeld

1. november 2012

Taco78

Profilbillede for Taco78
AnjaB skriver:

Vi har været i banken og de har sagt 12500 i rådighedsbeløb, så vil de lege huskøb med os, dem har vi. Vi er bare usikre på om det er nok - kan nok bare lide at gå med livrem og seler hehe.. - lige nu klare vi os for 8000 så 12500 burde være nok men der kan jo komme regninger og ja i disse tider hører man bare om så mange der går fra hus og hjem fordi de har sat sig for hårdt i det.

Så har de vel også sagt at I kan købe for så og så meget. Så måske kigge efter noget lidt billigere (ved godt det måske ikke er nemt).

Jeg ville bare sørge for at få med i budgettet, at lægge feks 1000 over på en opsparing. Så har I altid til uforudsete udgifter, for dem kan der godt komme nogle af. Og så er det rart at man lige kan trække dem på opsparingen, så det ikke vælter hele budgettet.

Det lyder jo også til at I kan lægge lidt til side af det rådighedsbeløb, banken har sat

/ Taco78 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.