Anonym skriver:
ja jeg har været til undersøgelse med min datter da hun i en periode intet spiste kastet op når hun fik mad og slet ikke syntes mad er særlig fedt hun er nu 3 1/2 år vejer 12,3 kilo og er 99 cm hun skal til vægt kontrol om 14 dage igen syntes ikke det er så sjovt mere
hvad kan jeg gøre er er det så slemt med den vægt skal jeg være helt vild bekymret
Kender det alt for godt..
Vi har gået til kontrol med Frederic siden han var 1 år og han er lige blevet 4 år. Frederic har et spiseproblem som ikke mange andre har og spiseteam kan derfor ikke hjælpe ham.
Men bank i bordet og få hende tjekket og evt få spiseteam til at kigge på hende og jer... Vi var indlagt i 5 dage hvor de fulgte ham..
Du kan lige få denne med på vejen...
Det vigtigste er; - vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget. - tro på at det nok skal spise det, det har behov for. - giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning. - undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.
Måltidet; - lad dit barn spise i fred og ro - respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult. - vær diskret rollemodel. - undlad ris/ros, belønning/ straf.
Rammerne; - skab en rolig atmosfære - sluk tv, dvd, video, radio - undlad legetøj på bordet - placer jer, så barnet kan se dig spise - sørg for så få forstyrrelser som muligt.
Maden; - sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide. - lad dit barn selv øse op. - sørg for at barnet har eget bestik. - ingen kommentarer om mad eller spisning. - ingen krav om at smage eller spise op.
Sansning; - lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage) - lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)
Omgivelserne; - bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur. - bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..