Jeg er dybt uansvarlig økonomisk :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.164 visninger
11 svar
0 synes godt om
26. oktober 2012

Anonym trådstarter

Det er bare så flovt!!! Jeg har altid holdt mig fint ovenvande økonomisk.. Det har sagtens kunne løbe rundt, men det var også fordi jeg kunne tage lidt her og der. Lidt fra min opsparing, lidt fra min budgetkonto, hvor jeg hver måned lagde 500 kroner ekstra over, så der altid var til uforudsete udgifter..

Så fik vi så fællesøkonomi, og så er det ikke nemt længere! Min opsparing er tom, fordi den er brugt på studiebøger. Vi har nu fællesbudgetkonto, så jeg kan ikke bare tage her og der. Så alt i alt har jeg kun det vi hver især får i "Lommepenge". Det er 1500 kroner om måneden, og det er som udgangspunkt mange penge. Problemet er bare, at jeg bruger over evne, så jeg hver måned er nødt til at trække en del penge fra de 1500, og så kan det ikke løbe rundt.

Det pinlige er, at jeg primært bruger pengene på mad Det er ikke fordi jeg overspiser, men hele min graviditet (venter nr 2) har jeg haft en voldsom madlede, og jeg kan ikke klare det vi køber i daglige indkøb. Så i stedet køber jeg lækre sandwiches og også sodavand, for det kan jeg holde nede. Det kunne vi self. indregne i madbudgettet, men det er simpelthen for dyrt i længden!

Så jeg trækker min konto i minus for at købe mad. Hvor er det dumt!!! Vi havde fået scanningspenge af min mor som gave, 2000 kroner. Dem har jeg brugt!! Så når vi så har skulle til de scanninger hun har betalt for, har jeg været nødt til at overtrække min personlige scanning for at betale.

Jeg skylder også vores datters konto 300 kroner. Og det værste er at min veninde lige har inviteret os til barnedåb (vi fik invitationen ret sent, først her sidst på måneden og det er i den kommende weekend) og jeg har ikke råd til at købe en gave. Det er ikke noget vi ser som en fælles udgift af diverse årsager, så jeg skal overtrække min konto yderligere hvis jeg skal købe en gave til hendes barn..

Så som det ser ud lige nu er min konto nogen hundrede i minus..

Jeg mangler at købe dåbsgave
Jeg skylder min datters konto 300 kroner
Jeg skylder vores madkonto 300 kroner

SÅ går der 1500 ind næste måned.. Så minus et par hundrede som den er i minus, 1300. Så minus 600 jeg skylder, det er 700. Så de par hundrede til en dåbsgave, så er der 500 tilbage, og det er nok lidt højt sat. Fra de 500 skal jeg have over på min personlige opsparing, for jeg skal jo nå at tjene op til den 3D scanning vi egentlig havde fået penge til

Vores madkonto er pt også i minus fordi vi i denne måned har haft 2 store udgifter på dén post, så alt i alt synes jeg det er noget lort, og det hele er min egen skyld!!

Hvad skal jeg dog gøre? skal jeg klipppe mit dankort? jeg har jo stadig dankort til vores fælleskonto, og jeg ved bare at jeg så bare handler på den og overfører på netbank når jeg kommer hjem. Og jeg kan ikke handle ind hvis jeg klipper vores fælleskonto...

Jeg kan virkelig ikke styre det! Det er virkelig "køb først, tænk senere"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2012

An&Jo

jeg klippede mit dankort af samme årsag og fik et kort der ikke kan hæves over på, og dermed kan jeg aldrig bruge mere end der er..

vi har fået fælles økonomi med det hele, hvilket også hjælper, for hvis jeg bruger for mange penge kan vi bare ikke få mad..

det har hjulpet rigtig meget på mit forbrug

Anmeld

26. oktober 2012

Anonym trådstarter

An&Jo skriver:

jeg klippede mit dankort af samme årsag og fik et kort der ikke kan hæves over på, og dermed kan jeg aldrig bruge mere end der er..

vi har fået fælles økonomi med det hele, hvilket også hjælper, for hvis jeg bruger for mange penge kan vi bare ikke få mad..

det har hjulpet rigtig meget på mit forbrug

Men som sagt har jeg jo stadig dankort til vores fælleskonto for at kunne handle ind, og så ved jeg bare med mig selv jeg bruger fra det kort og så overfører jeg bare via netbank når jeg kommer hjem, og så er det jo ét fedt

Anmeld

26. oktober 2012

An&Jo

Anonym skriver:

Men som sagt har jeg jo stadig dankort til vores fælleskonto for at kunne handle ind, og så ved jeg bare med mig selv jeg bruger fra det kort og så overfører jeg bare via netbank når jeg kommer hjem, og så er det jo ét fedt

så må i også finde et andet kort dertil.. man er nødt til at udrydde de ting der gør det muligt, så du må sætte dig ned og snakke med din kæreste om det hele, og lægge alle kort på bordet og fortælle at i skal finde en anden løsning..

det er ikke muligt at det er ham der handler for en tid?? Så bliver du fjernet fra fristelserne fo0r en tid og kan måske bedre styre dig når/hvis du så skal handle ind igen??

Anmeld

26. oktober 2012

FrkZier

Anonym skriver:

Det er bare så flovt!!! Jeg har altid holdt mig fint ovenvande økonomisk.. Det har sagtens kunne løbe rundt, men det var også fordi jeg kunne tage lidt her og der. Lidt fra min opsparing, lidt fra min budgetkonto, hvor jeg hver måned lagde 500 kroner ekstra over, så der altid var til uforudsete udgifter..

Så fik vi så fællesøkonomi, og så er det ikke nemt længere! Min opsparing er tom, fordi den er brugt på studiebøger. Vi har nu fællesbudgetkonto, så jeg kan ikke bare tage her og der. Så alt i alt har jeg kun det vi hver især får i "Lommepenge". Det er 1500 kroner om måneden, og det er som udgangspunkt mange penge. Problemet er bare, at jeg bruger over evne, så jeg hver måned er nødt til at trække en del penge fra de 1500, og så kan det ikke løbe rundt.

Det pinlige er, at jeg primært bruger pengene på mad Det er ikke fordi jeg overspiser, men hele min graviditet (venter nr 2) har jeg haft en voldsom madlede, og jeg kan ikke klare det vi køber i daglige indkøb. Så i stedet køber jeg lækre sandwiches og også sodavand, for det kan jeg holde nede. Det kunne vi self. indregne i madbudgettet, men det er simpelthen for dyrt i længden!

Så jeg trækker min konto i minus for at købe mad. Hvor er det dumt!!! Vi havde fået scanningspenge af min mor som gave, 2000 kroner. Dem har jeg brugt!! Så når vi så har skulle til de scanninger hun har betalt for, har jeg været nødt til at overtrække min personlige scanning for at betale.

Jeg skylder også vores datters konto 300 kroner. Og det værste er at min veninde lige har inviteret os til barnedåb (vi fik invitationen ret sent, først her sidst på måneden og det er i den kommende weekend) og jeg har ikke råd til at købe en gave. Det er ikke noget vi ser som en fælles udgift af diverse årsager, så jeg skal overtrække min konto yderligere hvis jeg skal købe en gave til hendes barn..

SÅ går der 1500 ind næste måned.. Så minus et par hundrede som den er i minus, 1300. Så minus 600 jeg skylder, det er 700. Så de par hundrede til en dåbsgave, så er der 500 tilbage, og det er nok lidt højt sat. Fra de 500 skal jeg have over på min personlige opsparing, for jeg skal jo nå at tjene op til den 3D scanning vi egentlig havde fået penge til

Vores madkonto er pt også i minus fordi vi i denne måned har haft 2 store udgifter på dén post, så alt i alt synes jeg det er noget lort, og det hele er min egen skyld!!

Hvad skal jeg dog gøre? skal jeg klipppe mit dankort? jeg har jo stadig dankort til vores fælleskonto, og jeg ved bare at jeg så bare handler på den og overfører på netbank når jeg kommer hjem. Og jeg kan ikke handle ind hvis jeg klipper vores fælleskonto...

jeg tror måske det kunne være en god ide for dig, at droppe dankortet og så hæv et beløb i starten af måneden og så SKAL de penge bare holde til en eller anden dato fordi ellers er der ikke penge nok til hele måneden.

mange har nemmere ved at spare og forholde sig til pengene, hvis man reelt står med dem i hånden frem for 'på beløbet'

Anmeld

26. oktober 2012

FamilenStorm

Anonym skriver:

Ihh kender alt for godt til det med at det kan være lidt for let at bruge penge...

Her har vi også fælles økonomi og hver en lommepenge konto...

Klip dine dankort over og få et mastercard.. På den måde kan du ikke trække i minus..

VI var også slemme i starten til bare at køre kortet igennem på vores madkonto, men er begyndt at hæve det beløb vi har til ugen, så vi hele tiden kan se hvad vi har tilbage osv.. Det samme kunne du gøre på din lommepenge konto, så du helt kommer fra at bruge dit kort..

Og så må du bare sige til dig selv, at når der ikke er flere penge, er der bare ikke flere penge..

Med hensyn til køb af studiebøger, er biblioteket en fantastisk mulighed for at spare penge.. Der kan man låne de fleste bøger

Anmeld

26. oktober 2012

Rockertand

Anonym skriver:

Så er der bare et kort mere, der skal klippes - du kan sagtens handle ind uden at bruge Dankort. Hvis du ikke kan styre dig, så skal du fratages muligheden for at bruge ekstra penge.

Derudover kan din mand have eneste adgang til netbank, så alt skal gå igennem ham, og du kommer til at stå til ansvar, hvis du bruger alle pengene på noget ikke-aftalt. Det er selvfølgelig ikke sjovt for dig, men du skal lære at stå til ansvar for dine handlinger.

Jeg må dog lige sige, at jeg synes, det er flot, at du trods alt har noget selverkendelse omkring problemet, nu skal du bare have midlerne til at komme problemet til livs. 

Anmeld

26. oktober 2012

LR85

for det første: super godt a du selv er klar over det.

der er ikke noget værre end a have rod i økonomien

dernæst, se a få et kort du IKKE kan hæve over på. Så er den ikke længere.

og så lyder det som om i skal lægge bugdet om igen og gå alle tingene igennem.

hvad med a droppe fællesøkonomi?

Anmeld

26. oktober 2012

tarkoflen

Super godt, at du er opmærksom på, at du bruger for mange penge og ikke kan styre det!

Jeg tror en god metode kunne være at samle bonner på ALT du køber! Så er det meget nemmere at få et overblik over, hvad det er du bruger unødige penge på... Ved godt at du siger det er mad, men måske der også er andet, der trækker på budgettet?

Klip dine dankort og få et kort du ikke kan trække over, og hæv så de penge du har at bruge pr. uge. Så ved du helt præcis hvad du har at gøre med. Og jeg ville synes det var utrolig pinligt at stå ved kassen og skulle til tage varer fra, fordi jeg ikke havde penge til dem så måske det kunne være en motivation til kun at købe det l har brug for

Alternativt skal l handle sammen en gang om ugen, så du ikke bliver fristet, fordi du liiiige skal ned og købe til aftensmaden...

Jeg har også døjet rigtig meget med kvalme, og man skal jo spise det man har lyst til, men måske det kunne være, at hvis du havde noget lækkert i køleskabet til en tilsvarende sandwich, som den du kan købe i butikkerne, så var det lidt nemmere? Ved det ikke, for jeg har svært ved at lave mad i løbet af dagen, så sørger for at have noget lækkert rugbrød, jeg kan riste og så bare med smør, men det er jo fordi det er det jeg har lyst til

Og så synes jeg du skal lægge kortene på bordet for din kæreste og give ham fuldmagt til netbank, så det er ham der styrer økonomien, eller at l gør det sammen, så han kan se hvad der foregår! Det dur i hvert fald ikke, at du står alene med det hele!

Håber l finder den helt rigtige løsning for jer

Anmeld

26. oktober 2012

Leneur

FrkZier skriver:

jeg tror måske det kunne være en god ide for dig, at droppe dankortet og så hæv et beløb i starten af måneden og så SKAL de penge bare holde til en eller anden dato fordi ellers er der ikke penge nok til hele måneden.

mange har nemmere ved at spare og forholde sig til pengene, hvis man reelt står med dem i hånden frem for 'på beløbet'

Den virker for mig i hvertfald. De sidste par måneder har der endda været 500 kr til overs, så den metode fortsætter jeg med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.