Jeg tror forvirringen opstår pga. man glemmer betydningen af de to ord.
Hvis man nu tager ordet mand, så har det betydningerne, som der var en tidligere der nævnte, MAND som i kønnet mand (uden at skulle vurdere hvor meget mand der så er tale om), men selvfølgelig også i betydningen af ægtemand - altså den man er gift med.
Tidligere var der faktisk en større grad af distinktion mellem ordene, idet en husbond faktisk var en gift mand, mens en mand faktisk var en single fyr.
Ser man så på ordet kæreste, så betyder det jo blot en man har meget kær. Ordet er faktisk en afstumpning af ordet "hjertenskær", som så igen er blevet til "kjæreste", som så idag er blevet kæreste.
Så man skal faktisk dykke lidt ned i den historiske og sproglige udvikling for at finde ud af den reelle betydning af de to ord.
Så jeg giver den generelle udvanding af det danske sprog skylden for at forvirringen er opstået.
Men jeg bliver i hvert fald ikke fornærmet hvis Camilla bruger kæreste om mig (for så er jeg jo den hun har allermest kær), ej heller hvis hun bruger betegnelsen mand om mig, for vi er jo gift og så betragter hun mig jo som det jeg er - en mand!
Anmeld