Min Kæreste - Min mand

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2009

malou

Lise skriver:

Han er en mand, og han er min. Så må han jo være min mand...

smiler... ja lige nøjagtigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2009

Sara.

malou skriver:

Ordet "mand" er jo ikke kun et ord om en gift mand. Mand er jo bare mand så forstår ikke helt hvorfor man ikke kan kalde sin kæreste for mand... fordi det er han jo med mindre man er lesbisk!!!! 

Knus malou som ikke er gift men elsker sin MAND!!!! 

Det var også liiiige det jeg tænkte da jeg læste heeeele tråden....
Men ja vi er forskellige alle sammen, og har forskellige holdninger til hvad vi kalder vores mænd. sådan er det bare

Anmeld

29. maj 2009

Marie;-)

Synes personligt at kæreste lyder lidt dejligere mand.... Men til gengæld kan jeg godt føle, at når jeg omtaler ham som min kæreste til fremmede, at han så ikke lyder til at være faderen til vores børn. Der synes jeg mand lyder lidt mere "sat" agtigt..... Giver det mening??

Men jeg synes det er fuldstændigt ligegyldigt hvad man vælger at gøre!!! Manden, gemalen, kæresten, stodderen...  Men til gengæld tænker jeg også at folk er gift hvis de omtaler hinanden som mand og kone, men det gør vel hellere ikke noget at man tror det?

Marie - ej gift

Anmeld

29. maj 2009

Tina2

Jeg er gift og kalder Thomas "min mand" men han er nu også min kæreste

Synes det er fuldstændig ligegyldigt hvad man kalder dem, men de ER jo mænd og Thomas er min, og har været det i snart 10 år, så han er MIN MAND

Tina (med 3 års bryllupsdag til aug)

Anmeld

29. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg kalder også nogengange min min for min kæreste For det er jo min kæreste, det er derfor jeg giftede mig med ham jo 

For mig, gør det ikke så meget om man siger det ene eller det andet. Men jeg kan huske, da jeg vågnede op om morgenen efter vores bryllup og var blevet hans KONE Det syntes jeg var mega romantisk at være 'nogens'

Anmeld

29. maj 2009

Diana...

Fordi det en mand og min... Nu er vi så lige blevet gift... Men før det der kalde jeg os for det meste mand og så det bare nemmere at sige og lyde pænere. 

Anmeld

29. maj 2009

cille22

Hmm jeg skriver begge dele, og vi er gift.

Men han er da lige så meget min mand om vi var gift eller ej...

Hilsen cecilie og 3 skønne unger

Anmeld

29. maj 2009

netdaddy

Jeg tror forvirringen opstår pga. man glemmer betydningen af de to ord.

Hvis man nu tager ordet mand, så har det betydningerne, som der var en tidligere der nævnte, MAND som i kønnet mand (uden at skulle vurdere hvor meget mand der så er tale om), men selvfølgelig også i betydningen af ægtemand - altså den man er gift med.

Tidligere var der faktisk en større grad af distinktion mellem ordene, idet en husbond faktisk var en gift mand, mens en mand faktisk var en single fyr.

Ser man så på ordet kæreste, så betyder det jo blot en man har meget kær. Ordet er faktisk en afstumpning af ordet "hjertenskær", som så igen er blevet til "kjæreste", som så idag er blevet kæreste.

Så man skal faktisk dykke lidt ned i den historiske og sproglige udvikling for at finde ud af den reelle betydning af de to ord.

Så jeg giver den generelle udvanding af det danske sprog skylden for at forvirringen er opstået.

Men jeg bliver i hvert fald ikke fornærmet hvis Camilla bruger kæreste om mig (for så er jeg jo den hun har allermest kær), ej heller hvis hun bruger betegnelsen mand om mig, for vi er jo gift og så betragter hun mig jo som det jeg er - en mand!

Anmeld

29. maj 2009

Anonym trådstarter

Os fint nok at have sine meninger....

Anmeld

29. maj 2009

KarinaIda

Her kalder jeg også min kæreste/forlovede for mand... Det lyder bedre end de andre to ord og er pænere... Og ja, som alle andre skriver, han er en mand og han er MIN... Så derfor ordet mand herfra...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.