Milla-Victoria's mor skriver:
Hej Kvinder.
Jeg sidder lige nu og er ved at skrive en opgave, i forbindelse med mit ophold på gynækologisk ambulatorium. Den omhandler kvinder og deres opfattelse af det at komme ind og få en gynækologisk undersøgelse.
Og jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre fra jer, og nogle af jeres oplevelser/tanker/følelser omkring dette!?
Jeg har tilladt anonyme svar, da det for nogle godt kan være ret grænseoverskridende at fortælle om, og det er i velkommen til at benytte jer af.
Jeg har udformet et par spm, i evt. kan bruge som støtte til jeres svar:
Hvilke tanker gør i jer inden en gynækologisk undersøgelse?
Hvordan har i det med at ligge på lejet?
Er der andre til stedet end dig og lægen, når du får foretaget en gynækologisk undersøgelse?
Hvordan ville du have det med at sygeplejersker/læger el. andet personale går ud og ind af døren imens du ligger på lejet?
Hvordan ville du have det med at der evt. stod en sygeplejerske tæt ved din side under den gynækologiske undersøgelse?
Jeg takker dybt fra mit hjerte, på forhånd for alle jeres svar.
Hvis i har spm. eller ikke ønsker at ligge jeres indlæg herind, er i også velkommen til at smide en privat besked. Jeg lover 100% anonymitet.
Desuden vil der i min opgave ikke blive brugt bestemte episoder, eller navne. Det er udelukkende til en generel undersøgelse om problematikkerne der kan være ved de tanker/følelser og oplevelser patienterne kan opleve ved denne slags undersøgelser?
Mvh. Pernille (sygeplejerske studerende 12 modul)
Hvilke tanker gør i jer inden en gynækologisk undersøgelse?
Hvad skal der ske denne gang, er der noget galt denne gang, går det hurtigt/langsomt, gør det ondt denne gang ? Er lægen professionel denne gang... (Lider af endometriose og vulvodyni - så får disse RET tit, så har oplevet en DEL ting)
Hvordan har i det med at ligge på lejet?
Skide nederen.. Det skal bare overståes... Men har prøvet det så tit, at jeg ved hvad der skal ske. Det er en slags "vane"...
Er der andre til stedet end dig og lægen, når du får foretaget en gynækologisk undersøgelse?
Afhængig af hvad der skal ske, så er kæresten med.. Når jeg skal have ordnet større ting (grundet svar spørgsmål ) Ellers er der tit en sygeplejerske, pga det ofte er på hospitalet (svar spr.1)
Hvordan ville du have det med at sygeplejersker/læger el. andet personale går ud og ind af døren imens du ligger på lejet?
Jeg hader det .. Det gør min læge tit.. Da hun skal ud og have svar på mine prøver osv.. Det er da for skod !!!
Hvordan ville du have det med at der evt. stod en sygeplejerske tæt ved din side under den gynækologiske undersøgelse?
Det er jeg kun glad for, men er meget afhæning af personen.. Nogle er mere irreterende en rare at have stående..