Milla-Victoria's mor skriver:
Hej Kvinder.
Jeg sidder lige nu og er ved at skrive en opgave, i forbindelse med mit ophold på gynækologisk ambulatorium. Den omhandler kvinder og deres opfattelse af det at komme ind og få en gynækologisk undersøgelse.
Og jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre fra jer, og nogle af jeres oplevelser/tanker/følelser omkring dette!?
Jeg har tilladt anonyme svar, da det for nogle godt kan være ret grænseoverskridende at fortælle om, og det er i velkommen til at benytte jer af.
Jeg har udformet et par spm, i evt. kan bruge som støtte til jeres svar:
Hvilke tanker gør i jer inden en gynækologisk undersøgelse?
Hvordan har i det med at ligge på lejet?
Er der andre til stedet end dig og lægen, når du får foretaget en gynækologisk undersøgelse?
Hvordan ville du have det med at sygeplejersker/læger el. andet personale går ud og ind af døren imens du ligger på lejet?
Hvordan ville du have det med at der evt. stod en sygeplejerske tæt ved din side under den gynækologiske undersøgelse?
Jeg takker dybt fra mit hjerte, på forhånd for alle jeres svar.
Hvis i har spm. eller ikke ønsker at ligge jeres indlæg herind, er i også velkommen til at smide en privat besked. Jeg lover 100% anonymitet.
Desuden vil der i min opgave ikke blive brugt bestemte episoder, eller navne. Det er udelukkende til en generel undersøgelse om problematikkerne der kan være ved de tanker/følelser og oplevelser patienterne kan opleve ved denne slags undersøgelser?
Mvh. Pernille (sygeplejerske studerende 12 modul)
Altid glad for at hjælpe 
Hvilke tanker gør i jer inden en gynækologisk undersøgelse?
- Altså det er jo aldrig med glæde jeg tager afsted til sådan noget. Men vil sige at det er blevet nemmere jo ældre jeg er blevet. Er lægen rolig og erfaren så er det jo hurtigt overstået. Men ubehageligt det tror jeg ik man kommer udenom at synes det er. Det er jo lidt et privat område, kun forbeholdt sig selv og ens partner. Lidt pinligt kan det oz være hvis man er afsted med et problem som f.eks svamp hvor det kan lugte og sådan.
Hvordan har i det med at ligge på lejet?
- De er da så ubehagelige at ligge på! Så hellere sådan en seng som på fødestuen hvor man har fjernet nederste del og sat nogle stigbøjler! 
Er der andre til stedet end dig og lægen, når du får foretaget en gynækologisk undersøgelse?
- Nej kun mig og lægen.
Hvordan ville du have det med at sygeplejersker/læger el. andet personale går ud og ind af døren imens du ligger på lejet?
- Det ville jeg have det enormt skidt med. Man ligger jo der og blotter sit allerhelligste og det skal respekteres at det er en ubehagelig situation man er i som ik behøver gøres værre.
Hvordan ville du have det med at der evt. stod en sygeplejerske tæt ved din side under den gynækologiske undersøgelse?
- Fint. Vil endda sige at det måske kan hjælpe især de unge kvinder hvis der var en 3. person som stod ved siden, eller hovedet. Tror det ville skabe tryghed for mange.