2 børn på under 2 år. HOW?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.203 visninger
21 svar
0 synes godt om
23. oktober 2012

Anonym trådstarter

Hvordan kan det være muligt? er det ikke mega stressende? Og hvordan handtere i fx når i går til babysalmesang, kan man godt håndtere 2 børn når den ene går? og hvad med alt det andet praktisk? når man skal med bussen osv 

her snakker jeg om børn der begge er under 2 år

er anonym for har ikke snakket med nogen om vores overvejelser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2012

Anonym trådstarter

opse dasse

Anmeld

23. oktober 2012

Frøken J.

Anonym skriver:

Hvordan kan det være muligt? er det ikke mega stressende? Og hvordan handtere i fx når i går til babysalmesang, kan man godt håndtere 2 børn når den ene går? og hvad med alt det andet praktisk? når man skal med bussen osv 

her snakker jeg om børn der begge er under 2 år

er anonym for har ikke snakket med nogen om vores overvejelser

Altså den ene går vel i institution? Rose er 1,5 når nr. 2 kommer, og hun går i vuggestue hver dag (pånær fredag) fra 8.30-14.30, og i det tidsrum har man jo fint tid til at tage den mindste med til salmesang og den slags. Personligt er jeg dog imod at hive et spædbarn med til den ene aktivitet efter den anden hele tiden, jeg synes det er unødvendigt! Derudover findes der, ang. transport, både søskendesæde og tvillingevogne, og også cykeltrailer. Så det burde ikke være noget videre problem.

Men det er da klart, det bliver pissemotherfuckersindssygt - udoverallegrænser crazy hårdt, men det er jo et valg man tager Vi er heldigvis to om det, vi har et stærkt forhold og netværk, så det var nemt for os at tage den beslutning om at få dem tæt. Vi glæder os

Anmeld

23. oktober 2012

Snartmortil3

Jeg skal til maj være mor til to børn under 2 år! Jeg er slet ikke i tvivl om det nok skal gå fint Jeg glæder mig helt vildt, og er spændt på hvor hårdt det bliver. Mht bus/bil osv har vi valgt at vi skal have en tvillinge vogn - en abc design zoom. Der kan man få barnevognskasse til, så den lille ny kan sove, og den store stadig kan have en klapvognsdel. Den kan også være i bagagerummet i vores alm bil

Jeg tror det er vigtigt, at man har faste rutiner og rammer og planlægning, så bliver alting jo meget nemmere. Også er det bare vigtigt at kende hinanden tror jeg... Og ikke være bange for at spørge mo hjælp, hvis man har brug for en lur Jeg tror det giver nogle udfordringer, som jeg er spændt på at opleve. Men lige meget hvornår nummer 2,3,4,5 osv kommer, så vil det give udfordringer på hver sin måde...

Anmeld

23. oktober 2012

Anonym trådstarter

Frøken J. skriver:

Altså den ene går vel i institution? Rose er 1,5 når nr. 2 kommer, og hun går i vuggestue hver dag (pånær fredag) fra 8.30-14.30, og i det tidsrum har man jo fint tid til at tage den mindste med til salmesang og den slags. Personligt er jeg dog imod at hive et spædbarn med til den ene aktivitet efter den anden hele tiden, jeg synes det er unødvendigt! Derudover findes der, ang. transport, både søskendesæde og tvillingevogne, og også cykeltrailer. Så det burde ikke være noget videre problem.

Men det er da klart, det bliver pissemotherfuckersindssygt - udoverallegrænser crazy hårdt, men det er jo et valg man tager Vi er heldigvis to om det, vi har et stærkt forhold og netværk, så det var nemt for os at tage den beslutning om at få dem tæt. Vi glæder os

Hvorfor har i valgt at få dem så tætte? var jeres første nem? tror nemlig det bliver hårdt hvis man får en med fx kolik og den store ikke engang er pottetrænet endnu.. puha.. men vil så gerne have en mere.. 

hvad med opmærksomhed til det første barn? bliver det ikke hårdt at dele den? undskyld jeg læsser af på dig men kan se du har taget overvejelser nøje og besluttet jer

Anmeld

23. oktober 2012

Anonym trådstarter

110811 skriver:

Jeg skal til maj være mor til to børn under 2 år! Jeg er slet ikke i tvivl om det nok skal gå fint Jeg glæder mig helt vildt, og er spændt på hvor hårdt det bliver. Mht bus/bil osv har vi valgt at vi skal have en tvillinge vogn - en abc design zoom. Der kan man få barnevognskasse til, så den lille ny kan sove, og den store stadig kan have en klapvognsdel. Den kan også være i bagagerummet i vores alm bil

Jeg tror det er vigtigt, at man har faste rutiner og rammer og planlægning, så bliver alting jo meget nemmere. Også er det bare vigtigt at kende hinanden tror jeg... Og ikke være bange for at spørge mo hjælp, hvis man har brug for en lur Jeg tror det giver nogle udfordringer, som jeg er spændt på at opleve. Men lige meget hvornår nummer 2,3,4,5 osv kommer, så vil det give udfordringer på hver sin måde...

Jeg tænker også på fx nattesøvn og ikke nok opmærksomhed til den ældste og når den ældste ikke er pottetrænet og hvis de begge er kede af det eller .. 

Anmeld

23. oktober 2012

Anonym trådstarter

23. oktober 2012

Anonym trådstarter

23. oktober 2012

Frøken J.

Hvorfor har i valgt at få dem så tætte? var jeres første nem? tror nemlig det bliver hårdt hvis man får en med fx kolik og den store ikke engang er pottetrænet endnu.. puha.. men vil så gerne have en mere.. 

hvad med opmærksomhed til det første barn? bliver det ikke hårdt at dele den? undskyld jeg læsser af på dig men kan se du har taget overvejelser nøje og besluttet jer

Uha nej! Haha! Rose var IKKE nem! Hun havde kolik, vi har haft mange soveproblemer osv., og hun har et herligt temperament, men vi er enige om, at sammen kan vi klare alt. Der er forskellige årsager til, at vi vil have dem tæt. Nogen siger det er en naiv overvejelse, den første, men vi har et håb om, at de vil få mere glæde af hinanden med den afstand. Det er baseret på det faktum at vi selv har afstand til vores søskende. Da min bror blev født var jeg 4 år, og da han var stor nok til at lege, var jeg for stor til at gide lege med de samme ting, og jeg tror det er en af årsagerne til, at vi aldrig har haft mega meget glæde af hinanden. Vi har et godt forhold, og jeg elsker min bror, men vi har ikke rigtig kontakt i det daglige. Der kan jo altid være andre årsager, fx kønsforskelle eller forskelle i personlighed, men vi håber på, at de vil kunne hygge sammen med den lave forskel.

Ydermere vil vi gerne have en større børneflok, og vi vil gerne være færdig med at have børn i en tidlig alder. Vi vil gerne have 3 eller 4 børn, og af rent praktiske årsager må man jo så tænke lidt over afstanden Hvis vi ikke fik nummer 2 nu, måtte vi vente til jeg var færdig med min bachelor. Der ville jeg være 25. Hvis vi så fik nr. 2 der, så skulle jeg på barsel et år (26 år), så skulle jeg gøre kandidaten færdig (28 år), og helst ud i et job først (måske 29 år), og så ville jeg være 29-30 år inden vi fik nr. 3, og når vi så gerne vil have 1 mere, så begynder den at knibe lidt ift. vores livsplaner. Hvis vi ventede med nr. 2, ville vi alligevel skulle have 2 og 3 tæt, og så ville det jo være samme problemstilling, men måske endnu hårdere fordi man havde 2 i forvejen.

Det lyder som nogle meget kyniske overvejelser, det kan jeg godt høre, og der er selvfølgelig også det følelsesmæssige aspekt, at vi er utrolig børneglade, og bare gerne vil berige vores lille familie med et lille væsen mere, og bare gerne ville have én mere nu rent følelsesmæssigt. Så der er mange faktorer indblandet. Der er også andre, men så kunne jeg skrive en hel stil

Hvis nummer 2 bliver et svært barn, så er man jo 2 (det gætter jeg jo så på i også er), og så må man jo hjælpe og aflaste hinanden. Og derudover har vi som sagt et stærkt netværk af en stor familie, som hellere end gerne hjælper, hvis det skulle brænde helt på!

Hvad angår opmærksomheden tror jeg ærlig talt, at problemet er lige så stort om der er 1,5 eller 3 år mellem barnet. Jeg har valgt at vende den om: Et barn på 1,5 har endnu ikke et veludviklet selv, og har derfor ikke nogen selvbiografisk hukommelse endnu. Barnet kan ikke, når det er ældre, huske den tid det var alene. Det kan et barn på 3 år, og barnet har ydermere været alene i 1,5 år længere, hvorfor det vil være en større omvæltning at skulle dele opmærksomheden.

Men som jeg ser det, er det kun et problem (uanset hvad aldersforskellen er), hvis man som forældre tackler det dårligt. Man kan jo inddrage barn nr. 1 på så utrolig mange måder. Man kan se en tegnefilm sammen i sofaen, imens man ammer, man kan læse en bog sammen imens man ammer, man kan inddrage og få den lille til at hjælpe til i det omfang barnet nu forstår det i den alder. Altså på en måde, hvor barnet føler sig inkluderet. Og når så man ikke ammer, er der jo rig mulighed for, at farmand lige kan tage sig en hyggetjans med den lille ny, imens man leger med den store. Og når den yngste bliver lidt ældre, kan man få den passet et par timer og tage en storesøster dag. Det er ikke noget, jeg ser som et problem. Barnet vil skulle dele opmærksomheden før eller senere, der er ingen forskel i mine øjne. Kun en forskel på hvordan man håndtere det.

Jeg tror der er lige mange plusser og minusser i at få dem tæt og at vente, det handler i sidste ende om hvad der passer ind i ens familiestruktur, ønsker, planer og personlighed, så derfor tror jeg ikke det giver mening på et generelt plan at diskutere hvad der er bedst, for det er helt individuelt. Men det BLIVER hårdt, og det skal man være indforstået med!

Beklager den lange smøre, men tænkte du kunne bruge. Bare spørg, hvis der er andet

Anmeld

23. oktober 2012

Ciss

Nu er der 23 mndr mellem vores, så vi har kun lige været kort tid i den situation.

Det var ikke så stressende, som jeg troede, det ville være på forhånd.

Jeg havde babyen i bæresjal/vikle og den "store" i vognen som normalt. Intet problem at tage bus og tog osv. Nogen gange byttede jeg og havde den store på hoften og den lille i barnevognen. Det fungerede også. Og hvis vi ikke skulle så langt, så gik den store og holdt i vognen eller hjalp mig at skubbe den.

Så længe man er på barsel er problemet ikke så stort, for man har jo mulighed for at tage sig den tid, som er nødvendig, for at få begge børn med ud af døren på en god måde f eks. Men de gange, hvor man skal rejse længere strækninger f eks, så er det rigtig godt at være to voksne.

Pusletasken er man jo vant til at have med uanset, mange rutiner kan overføres direkte fra nr 1 til nr 2 - og vi oplevede efterhånden, at nr 2 tog mange ting som en selvfølge, fordi han så, nr 1 gøre det. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.