Miss Kat skriver:
Nu har jeg fulgt en hel del med i dag, i det kaos der har været omkring den ammende kvinde i Tivoli.
Sagen kan læses her:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-58890485:m%C3%A5tte-ikke-amme-p%C3%A5-spisested-i-tivoli.html
Desuden foregår den hede debat her:
https://www.facebook.com/tivoli?fref=ts
Det virker som om, vandene er delt ca. ligeligt mellem dem, der mener, det er det mest naturlige i verden at amme sit barn, også offentligt, samt dem, der mener, det hører privatlivet til og ikke bør foregå, hvor det kan genere andre...
Det kom lidt bag på mig, præcis hvor hedt et emne det egentlig er, eftersom folk åbenbart vitterligt ikke kan blive enige på dette punkt og nærmest er klar til at flå hovederne af hinanden! Så hvis I gider svare i afstemningen, kan vi få et billede af, ca. hvordan fordelingen er (jeg er klar over, resultatet nok ville se noget anderledes ud i et andet forum end et babyforum).
Hvad mener I? Og hold nu tonen sober!
Jeg er generelt rystet og forarget over at vores samfund har udviklet sig i den retning som det har. Det er så forkert! Jeg forstår slet slet ikke hvordan vesten kan få noget forkert ud af amning.
Et barn der får flaske er der ingen der bliver stødt af og der er heller ingen der klager over nøgne bryster på stranden, i reklamer osv osv. Dvs at det hverken er selve det at et barn spiser eller det at brystet er nøgent der støder nogen. Nej det er selve kombinationen af at et barn spiser af et bryst. Uagtet at brystet er designet til at made et barn. Jeg bliver faktisk noget så rasende.
I mange andre samfund end her i vesten er amning totalt naturligt og noget som man er stolt af og kan gøre alle vegne. Men vi er så forskruede her at vi ikke kan tåle synet af et barn der få mad. Det går jo så vidt nu at flere og flere giver flaske fordi de ikke kan overskue kampen med amning fordi det er ildeset så mange steder.
Den korte tid jeg ammede Amanda (det gik desværre i vasken) ammede jeg alle vegne og foran hvem som helst. Og når nu mini i maven kommer til verden og jeg forhåbentlig kan amme så agter jeg at amme hvor som helst og foran hvem som helst og jeg nægter at spørge om lov inden og hvis nogen ikke vil se på det, så ved jeg med mig selv at der sætter jeg aldrig mine ben igen. Nogen vil måske mene at jeg bør tage hensyn til deres følelser hvis de bliver krænket over min amning. Jeg vil mene at de bør tage hensyn til mit barns naturlige behov for at få mad og jeg vil mene at det er mig der bør være krænket hvis de ikke kan klare at jeg vælger at give mit barn mad. Sådan nogle mennesker skulle bare se den anden vej hvis de virkelig ikke kan tåle at se et barn få mad.
Det er et noget vredt indlæg det her, det ved jeg godt, men jeg er også virkelig rødglødende over det her emne. Jeg syntes faktisk at det er en virkelig grov krænkelse af barn og mor at gå imod amning, som faktisk er noget nær et helligt bånd mellem dem sådan som jeg ser det.