Tale- Hvornår???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2012

Happiness

Ka+Ma=Be skriver:

Det kan måske også have noget at gøre med hvordan i taler med ham? Om i husker at benævne tingene med deres rigtige navn osv.  Det kom jeg til at diskutere med nogle af mine veninder. Min veninde synes at Benjamin talte mere end hendes søn, men vi fandt også hurtigt ud af, at hun hopper og danser for ham, inden han overhovedet får chancen for at sige noget hihi. Så i stedet for at sige "vil du have mælken", sagde hun "vil du ha' det? eller det? eller det?" Alt imens hun livligt peger.

Men igen, jeg ved jo ikke hvad der er normalt, man kan kun tage udgangspunkt i sit eget barn

Ja det kan godt ske. Synes bare vi gør meget ud af at sige tingene. fx. Vil du have MÆLK? Vi skal have MAD. Og sådan Lægger meget tryk på de ord Men kan jo også bare være at han er lidt langsom med det sproglige Det er også ok. Men kan se at flere andres børn heller ikke siger noget, så det går nok.

Men tager jo ikke skade af at fåtjekket ørene alligevel Så kan jeg også høre den nye læges mening om sproget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2012

Ka+Ma=Be

Happiness skriver:

Ja det kan godt ske. Synes bare vi gør meget ud af at sige tingene. fx. Vil du have MÆLK? Vi skal have MAD. Og sådan Lægger meget tryk på de ord Men kan jo også bare være at han er lidt langsom med det sproglige Det er også ok. Men kan se at flere andres børn heller ikke siger noget, så det går nok.

Men tager jo ikke skade af at fåtjekket ørene alligevel Så kan jeg også høre den nye læges mening om sproget

Hehe du har ret! Og som der blev skrevet længere oppe i tråden, så er det forskelligt hvornår man mener at ens børn snakker og i hvilken grad alle forstår hvad de siger

Han er jo heller ikke så gammel endnu

Anmeld

19. oktober 2012

modesty

Det er MEGET forskelligt. Nogle siger ord når de er 10 mdr., andre når de er 3 år. Min dreng er 1 år. Han siger "hva' det?" og peger på ALT! Men ikke nogle deciderede ord, kun f.eks "mam" for mad, "ae ae" og "mmmm" hvis noget mad smager godt o.s.v.

Anmeld

19. oktober 2012

Bebsen

Altså, hvis du syns et lægetjek kan berolige dig, så syns jeg du sku få ham tjekket. MEN, tror altså det er de færreste børn der siger deres første ord omkring de 12 mnd.
Xander sagde mor da han var ca 16 måneder, men fremtil han var ca 25 måneder øgedes hans ordforråd kun med få ord, hov, far, mad, nogle få navne, og dyrelyde, og TRAKTOR!!! Men kort efter hans 2 års fødselsdag er han riiiigtigt begyndt at snakke, lave sætninger osv, mor her er stolt
Syns dog han fra meget tidlig har givet fint udtryk og respons på hvad han gerne ville, men det var med kropssprog og lyde
Tror ikke du skal være bekymret

Kh Ida.

Anmeld

19. oktober 2012

maryjane

Vil ikke tro du skal bekymre dig, men hvis du gerne vil have tjekket ørene så ring til ørelægen først (du vil sikkert få af vide af lægen at du skal det alligevel) for der er ofte lang ventetid, det oplever vi i hvert fald. Hilsen mor til KArla på 13 mdr der heller ikke siger rigtige ord endnu.

Anmeld

19. oktober 2012

Kief31

Min datter er 13 mdr og siger "Malthe"(storebror), klart og tydeligt, "ae ae" til hundene, "se", "a det"(hvad er det), "vana"(hunden Havana), "hej", "ja", "mo"(mor) - Men børn er jo forskellige, pludselig kommer det..

Anmeld

19. oktober 2012

th

Happiness skriver:

Ok super! Så er jeg mere rolig Synes bare at alle snakker om at deres børn kan sige flere ord når de er 10-12 måneder.... 

Og tror bare jeg sådan glæder mig til det første ord, at jeg er en smule (læs: meget) utålmodig

sådan er der nogen folk der er har også en veninde hvor hun sagde hende datter kunne meget mere end min dreng da vi så skulle besøge hende, var datteren lidt sløj og kunne så slet ikke alt det hun havde sagt.

Anmeld

19. oktober 2012

Mettefpigen

Lukas er 13 måneder, og er begyndt at sige mam mam, far (tror jeg) og hvad er det..... Det kommer når det kommer ;-)

Anmeld

19. oktober 2012

Clisolka

Happiness skriver:

Hvornår skal de kunne sige deres første ord??? Lukas er nu 15 måneder, og han siger altså ikke noget  Andet end lyde der kan minde lidt om ord....

Hans læge sagde engang at han helst kunne sige et ord når han er 12mdr... Men det er endnu ikke kommet. 

Så hvornår skal man være obs på sproget? Synes da gerne snart han må sige MOAR

Det er meget forskelligt hvornår de begynder at tale 

Isabella var omkring de 11-12 mrd. Det var lige omkring da hun fyldte 1 år hun sagde sit første ord. 

Nu fylder hun 2 - og vuggestuen er på "nakken" af os, netop fordi hun er bagud med sproget  Hun kan sige en masse ting og forstå mange mange sætninger, men hun kan ikke sætte ordene sammen. 

De bad os få tjekket hendes ører inden hun skal videre til en talepædagog (hvilket hun først kan som 3-årig), men talepædagogen skal vurdere hende først 

Lige pt. kommer der en masse nye ord hver dag, så jeg kan snart ikke følge med 

Anmeld

19. oktober 2012

foto på lærred

Min pige som lige er fyldt 15 måneder siger kun få ord som f.eks: Hej, hov, mam (til mad) og så 5-6 dyrelyde (men kan altså ikke udtale f.eks hund, ko osv- men siger bare vov vov, muhh, miav osv) hun prøver at sige sætninger som "vadet (hvad de det) hvilke måske kommer fra vuggestuen hvor de snakker om hvad de forskellige ting er. Men her siger hun hverken mor eller far eller lign. endnu. Hun peger på f.eks far når jeg spørger hvor han er henne, men hun kan endnu ikke sige nogle af vores kaldenavne.

Men så vidt jeg husker med storesøster så var hun vist 16-17 måneder før hun begyndte at sige flere ord.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

Invitationer til dåb, søde wallstickers til ungernes værelse, flotte collager overført på lærred.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.