Det forstod jeg slet ikke det der med ancienniteten
det tror jeg ikke man praktiserer på Handelshøjskolen i Kbh (ellers har jeg i hvert fald ikke opdaget det..). Skatteret skal jeg have næste forårssemester, men havde jeg kunne vælge, tror jeg sgu bare jeg sprang over... Har haft det på et semester på min bachelor, og uha jeg syntes det var tungt! Og jeg tror ikke det bliver lettere næste gang..
Men tillykke med valgfagene - og især med arbejdsretten nu du så gerne vil ha' det (hvilket jeg bedre kan sætte mig ind i end skatteretten) 
Skatteret er bestemt ikke noget jeg gerne vil have. Skatteret 1 og civilproces er tvungne fag på overbygningen. Begge to store skriftlige eksamner.
Ancienniteten går ud på flg:
Der er kun plads til ca. 30 studerende på hvert hold. Der er ca 60 hold at vælge mellem hvert semester med forskellige emner. Da der er nogen hold der er mere populære end andre, er der mere end 30 der tilmelder sig. For at det ikke bliver først til mølle, og for at dem der er længst i deres kandidat kan blive færdige, er det altså dem der har flest point, der får pladserne.
Hver gang man har afsluttet et fag (altså været til eksamen) så får man 10 point. Dvs. at når jeg skal søge nye fag til foråret har jeg 30 point, og derfor forrang over for dem med 0 eller ex. kun 20 point. Tilgengæld, hvis der nu er en anden på sit sidste semester der har 60 point, så har han forrang over for mig.
Da mange af holdene kun kommer enten i foråret eller efteråret, er det et større puslespil at få arrangeret hvad man skal have hvornår, sådan at det hele passer sammen. Det er jo fx. ret træls at være færdig med alle fag sommer 2011, og først kunne få det sidste fag man vil have til januar 2012, fordi det fag ikke kan fåes i efterårssemesteret Jeg tror yderligere at det er en grund til at vi har det anciennietets system, nemlig fordi det sådan set er "ligegyldigt" om jeg har arbejdsret nu eller næste efterår, men vigtigt for en der bliver færdig til jul, at hun kan nå at få det med.
Så det er sådan set meget smart, men bare en JUNGLE at finde rundt i, og super svært at planlægge hvornår man vil have hvilke fag, og hvilke man skal vælge først, ud fra at det skal være dem man er "sikker" på at blive optaget på, så man kan tjene point til de mere populære fag senere. Og når de så begynder at aflyse fag, så går det helt i ged, for sådan en OCD freak som mig, he he he...
Ved du hvordan de fordeler fagene mellem jer, eller er der ingen valgfag, eller simpelthen blot plads til alle på alle valgfag?