Ja, jeg har det problem (han er 15 måneder nu). Jeg har skrevet en indlæg for noget tid siden:
https://www.baby.dk/debat/13551/boern-03-aar/sidder-de-stille-og-spiser.aspxJeg synes, at det er meget forskellige. Nogle dage er han sulten og spiser selv så pænt. Nogle andre dage er han sulten, men han vil spise på gulvet mens han leger. Nogle dage vil han har et eller andet i hånden for at undersøge (den sidste hit er en flaske, han elsker at lege med proppen) mens han spiser. Nogle dage spiser han ikke noget hverken ved bordet eller på gulved... Efter at spørge her og til andre danskere fand jeg ud at det, at I DK ligger man meget vægt på at de skal spise kun ved bordet. I andre stedder er de mere afslappet. Så har jeg besluttet mig, at lave noget midt i mellem

I vuggestue har de en helt anden rutine, men derhjemme bliver de lidt anarkistisk

Nu er min dreng derhjemme hele tiden, for vi ikke er i DK endu, så jeg har ikke tålmodighed til at slås til hver eneste måltid hver eneste dag. Så han sidder i stolen ved bordet og få en gaffel, som han gerne må bruge. Nogle gange bruger han den, nogle gange slet ikke. Jeg hjælper ham. Self. er det også svært at spise ris og så nogle ting, når de er så små. Men vi starter altid ved bordet og jeg prøvet at han sidder der så længe som muligt. Hvis han spiser pænt, så gør jeg ikke mere med det og han får frugt og noget let til snak. Hvis han ikke gider at sidde stille, efter at han har spist lidt, leger han lidt på gulvet og få nogle flere hapser. Så finder jeg på noget mere mættende til næste snack måltid. Der er mange der også har sagt til mig, at de vokser fra det. De skal bare være klar over, at først og fremmest spiser man ved bordet, men man skal ikke går fulstandig bananas for at gøre det hver gang, når de er så sma. Så prøver jeg bare at finde en balance. Og jeg må tage kampen, når han er størrer og kan forstå noget bedre. I vuggestue er noget andet, for de kan ikke bare løbe rundt efter 10 skrigende halse for at give dem hapser! De skal være konsekvente.
Det er min erfaring indtil nu. Om jeg laver noget forkert og har øddelagt en helt masse ved jeg ikke, men så må jeg tage det som der kommer i fremtiden. Som sagt, jeg har ikke energi til at gøre det rigtigt til hver eneste måltid 7 dage om ugen.
Anmeld