Jeg retter dig lige ts. Ordet "trodsalderen" er en forældet betegnelse. Hvis du i stedet bruger ordet "selvstændighedsfasen" tror jeg hendes opførsel vil give mere mening for dig
Hun er i gang med at udvikle sin identitet. Hun finder ud af at hun kan mange ting selv og hun prøver jer af for at se hvor langt hun kan gå.
Med hensyn til at falde i søvn om aftenen, så tror jeg det er vigtigt at man gør det samme hver eneste aften på nogenlunde samme tid. Nattøj på, tandbørstning, historielæsning og så putning. Men det lyder det til at i gør. Så længe hun ikke ligger og græder hjerteskærende er det vel egentlig ok at hun ligger og snakker, synger osv. Det med bleen kan jeg selvfølgelig godt se er et problem. Men i kan ikke gøre så meget andet end at give hende ny ble på og så acceptere at sådan er det lige nu, og at det er en fase
Det at hun sviner med maden om aftenen. Gør det noget at hun undersøger det lidt? Jo det sviner osv, men det kan vel tørres op. Hun er kun 2 år gammel. Mine drenge er 2½ år gamle og sviner stadig med maden, men de begynder så småt at forstå at maden skal blive på tallerkenen, mælken i glasset osv.
Hendes "hysteriske" anfald, så er det igen grænseafprøvning. Tingene går måske ikke lige som hun kunne ønske sig og så bryder hendes verden sammen, og den eneste måde hun rigtig kan give udtryk for det på er ved at smide sig på gulvet.
Hun er vidst en ganske normal lille pige på 2 år tror jeg
. Tror ikke du behøver være så bekymret.

Anmeld