Forældre med børn på 2 år... HJÆLP!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2012

henh01

Jeg var til foredrag forleden - med en meget anerkendt psykolog; Bo Jarlskov.
Han udtalte flere gange: "Børn opfører sig ordentlig, hvis de kan" Med det menes, at børn opfører sig ordentlig i den forstand de kan, formår og forstår. -De gør det bedste de har lært

Din datter er 2 år - min søn bliver 2 i næste mdr. Han er også "fræk". Han slår indimellem og hvis vi fortæller ham at vi ikke vil have, at han slå - at det gør ondt og gør os kede af det. (eller hvad vi nu kunne finde på at sige i en sådan situation, så er han for nylig begyndt at slå sig selv. Her går vi ind og anerkender ham; siger - av av eller forklarer ham, at det gør ondt på ham selv når han slår sig selv osv.

De er i 2 års alderen i en periode hvor de virkelig er begyndt at forstå verden omkring sig, der sker meget rent fysisk med dem og de er i en rivende udvikling. De ser måske på større børn, begynder at få mere ansvar osv. De trænger i bund og grund til fortsat at have fast, trygge og stabile rammer og tonsvis af kærlighed.

Og så vil jeg slutte af med at fortælle at det er helt normalt de ting du beskriver og at der med garanti ikke er nogle konfirmations børn der hælder sin aftensmad ud

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2012

Clisolka

Nu er min dreng godt nok ikke 2 år, men kun halvandet.. Men han har lige haft en periode som du beskriver den med aftensmaden.. Vender tallerken og kop på hovedet, eller smider det på gulvet.. 

Jeg gjorde det at jeg tog maden fra ham og forklarede ham så godt som man nu kan forklare sådan en lille størrelse at når man gjorde sådan så var man ikke sulten og så blev man sat på gulvet.. Blev han hysterisk når man satte ham ned blev han ignoreret fuldstændig, indtil han var færdig med det pjat. Og så kravlede han pænt op på hans stol igen.. Og sagde be om.. 

Det virkede lyn hurtigt, og nu forstår han at man ikke leger med maden, tallerkener, bestik osv osv osv..  

Vi har gjort det samme med Isabella da hun begyndte på det - nu sidder hun pænt og skovler ind og stiller sin mad væk, når ikke hun vil have mere  Hun bliver 2 den 30/10 

Til TS: Det må godt nok ikke være sjovt. Jeg har ikke nogle gode råd ang. søvnen, for Isabella har altid været en der hurtigt er faldet i søvn, når hun er blevet lagt. Jo, selvfølgelig kan hun ligge og snakke i 10-20 min inden hun falder i søvn, men det er sjældent. Måske det kan hjælpe at give din datter en bog med i seng - det har vi haft gjort et par gange. Hun bliver lagt senest kl. 19, for så kan hun ikke mere - hun står også op mellem 5.30 og 6.00. 

Til middag sover hun mellem 2-3 timer - der har de ingen problemer med at lægge hende heller. Vi fik fortalt til forældresamtalen for 14 dage siden, at de savner udfordringer fra hend Hun har en enkelt gang ikke ville sove hvor de havde lagt hende - men de fik hende til at sove 

Til gengæld har vi haft en del ballade med at hun slår, bider, river og niver - men det er ikke så slemt mere som det har været  

Anmeld

21. oktober 2012

Lou87

Tak for jeres svar alle sammen - er først kommet til en comp nu, og ku ikk li magte og svare fra tlf af hehe.

Jeg har taget nogle af jeres råd til mig, der var da nogle stykker jeg kunne bruge... som ikke allerede er afprøvet

Allerede nu går det os lidt bedre - vi tæller til 10 en milliard gange og det der.. tror bare vi li var kørt døde i det... fordi man ikke altid føler man li får den største virkning altid.. Men ja... sku vidst bare li ud med det da jeg skrev debatten Men mange tak tøser...

Vi elsker jo alle vore børn li meget hvad, der er bare de hårde tider af og til

Anmeld

21. oktober 2012

Faith

Jeg retter dig lige ts. Ordet "trodsalderen" er en forældet betegnelse. Hvis du i stedet bruger ordet "selvstændighedsfasen" tror jeg hendes opførsel vil give mere mening for dig

Hun er i gang med at udvikle sin identitet. Hun finder ud af at hun kan mange ting selv og hun prøver jer af for at se hvor langt hun kan gå.

Med hensyn til at falde i søvn om aftenen, så tror jeg det er vigtigt at man gør det samme hver eneste aften på nogenlunde samme tid. Nattøj på, tandbørstning, historielæsning og så putning. Men det lyder det til at i gør. Så længe hun ikke ligger og græder hjerteskærende er det vel egentlig ok at hun ligger og snakker, synger osv. Det med bleen kan jeg selvfølgelig godt se er et problem. Men i kan ikke gøre så meget andet end at give hende ny ble på og så acceptere at sådan er det lige nu, og at det er en fase

Det at hun sviner med maden om aftenen. Gør det noget at hun undersøger det lidt? Jo det sviner osv, men det kan vel tørres op. Hun er kun 2 år gammel. Mine drenge er 2½ år gamle og sviner stadig med maden, men de begynder så småt at forstå at maden skal blive på tallerkenen, mælken i glasset osv.

Hendes "hysteriske" anfald, så er det igen grænseafprøvning. Tingene går måske ikke lige som hun kunne ønske sig og så bryder hendes verden sammen, og den eneste måde hun rigtig kan give udtryk for det på er ved at smide sig på gulvet.

Hun er vidst en ganske normal lille pige på 2 år tror jeg. Tror ikke du behøver være så bekymret.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.