Forældre med børn på 2 år... HJÆLP!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.567 visninger
13 svar
0 synes godt om
10. oktober 2012

Lou87

Well.... har brug for jeres hjælp tøser!!

I bund og grund er det jo nok "bare" trodsalderen vi er ramlet ind i..
MEN det er virkelig virkelig virkelig hårdt for mig li pt ( med arbjedsprøvning og bla bla ved siden af.. )
Så derfor søger jeg gode råd og erfaringer med hvad i har fået til at "virke" eller blive "bedre" derhjemme angående:

- søvn, både middag og aften....
dagplejen har problemer med at få hende til at sove dernede - bruger over en time på at sove nogen gange... smider tøj og ble osv! det samme herhjemme... hun blir puttet mellem 19 og 20 og har også prøvet meget fast i en periode og sige præcis 19.30, men ej dette hjælper heller. Hun sover måske 1 ud af 7 dage hurtigt, altså indenfor en time!! De andre dage sover hun først efter 2-3 timer!! Og det er virkelig træls for min kæreste og jeg. Vi har faste rutiner osv, og det er heller ikk fordi hun tuder og skriger.. men ja hun ligger og snakker og synger og funderer over dagen tror jeg.
Og i værste tilfælde smider tøj OG ble. (er ved at vende igen)
Førhen var der intet problem, men hun er bare MEGA stædig nu!? Vi har virkelig prøvet mange ting.. men intet afkorter tiden ?!

- raseri udbrud og høre efter.....
hun er begyndt for noget tid siden at små-slå og skubbe meget i dagplejen (umiddelbart ikke hende, men en dreng der startede det hele.. men det blev der taget hurtig hånd om - dog forsætter det) og få meget ejerfornemmelse...
Hun vender tit bare hovedet hvis hun ikke gider høre hva man siger og ignorer en eller løber sin vej hvis hun feks tager noget hun ikke må.. hvilket også er virkelig træls! Specielt når jeg handler ind med hende, der har hun det med at løbe og hun forstår bare IKKE alvoren i at der kører biler og det skræmmer mig Meget!
Havde også en episode den anden dag med jeg henter hende i DP og hun skal til gymnastik herefter og hun plejer at glæde sig... men hun smider sig bare rundt og er helt hysterisk over at sku ha tøjet på selvom hun li har gået og glædet sig og taget tøjet ud af tasken osv... !? Hun vender bare SÅ hurtigt..
En sidste ting der os er rigtig træls er hun er begyndt at vende enten kop eller tallerken på hovedet hver dag til aftensmad tid.. Vi har prøvet med drikkedunk og at made hende i stedet, men lige sur blir hun så bare.
Tandbørstningen er også PLUDSELIG vendt sig og blevet en kamp, som ellers gik fint førhen... og det er bare, ja super hårdt! at sku holde hende fast... Men er man jo nødsaget til når hun blir ved li meget hvad man prøver...

Ja, jeg tror det var det... men ja ... ALT hjælp eller råd tages med kyshånd... for hun har været sådan siden hun var 1,5 år nu sys jeg!

Måske i andre har nogle metoder der har hjulpet jer og som kan hjælpe os Tak fordi du læste med!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Lou87 skriver:

MEN det er virkelig virkelig virkelig hårdt for mig li pt ( med arbjedsprøvning og bla bla ved siden af.. )
Så derfor søger jeg gode råd og erfaringer med hvad i har fået til at "virke" eller blive "bedre" derhjemme angående:

dagplejen har problemer med at få hende til at sove dernede - bruger over en time på at sove nogen gange... smider tøj og ble osv! det samme herhjemme... hun blir puttet mellem 19 og 20 og har også prøvet meget fast i en periode og sige præcis 19.30, men ej dette hjælper heller. Hun sover måske 1 ud af 7 dage hurtigt, altså indenfor en time!! De andre dage sover hun først efter 2-3 timer!! Og det er virkelig træls for min kæreste og jeg. Vi har faste rutiner osv, og det er heller ikk fordi hun tuder og skriger.. men ja hun ligger og snakker og synger og funderer over dagen tror jeg.
Førhen var der intet problem, men hun er bare MEGA stædig nu!? Vi har virkelig prøvet mange ting.. men intet afkorter tiden ?!

hun er begyndt for noget tid siden at små-slå og skubbe meget i dagplejen (umiddelbart ikke hende, men en dreng der startede det hele.. men det blev der taget hurtig hånd om - dog forsætter det) og få meget ejerfornemmelse...
Hun vender tit bare hovedet hvis hun ikke gider høre hva man siger og ignorer en eller løber sin vej hvis hun feks tager noget hun ikke må.. hvilket også er virkelig træls! Specielt når jeg handler ind med hende, der har hun det med at løbe og hun forstår bare IKKE alvoren i at der kører biler og det skræmmer mig Meget!
Havde også en episode den anden dag med jeg henter hende i DP og hun skal til gymnastik herefter og hun plejer at glæde sig... men hun smider sig bare rundt og er helt hysterisk over at sku ha tøjet på selvom hun li har gået og glædet sig og taget tøjet ud af tasken osv... !? Hun vender bare SÅ hurtigt..
En sidste ting der os er rigtig træls er hun er begyndt at vende enten kop eller tallerken på hovedet hver dag til aftensmad tid.. Vi har prøvet med drikkedunk og at made hende i stedet, men lige sur blir hun så bare.
Tandbørstningen er også PLUDSELIG vendt sig og blevet en kamp, som ellers gik fint førhen... og det er bare, ja super hårdt! at sku holde hende fast... Men er man jo nødsaget til når hun blir ved li meget hvad man prøver...

Ja, jeg tror det var det... men ja ... ALT hjælp eller råd tages med kyshånd... for hun har været sådan siden hun var 1,5 år nu sys jeg!

Måske i andre har nogle metoder der har hjulpet jer og som kan hjælpe os Tak fordi du læste med!

tror helt sikkert også det bare er trodsalderen men vil da prøve at svare.

hed hensyn til søvn. min søn var 2 år da han stoppede med at sove til middag i vuggestuen. tog så gerne max en halv time da jeg havde hentet ham ca 15.30. og sov så om aften 19.30- 6-6.30. valgte at vække han hverdag senest 6.30 for at finde en rytme som hjalp så ham ville sove når han blev puttet.

med hensyn til spisning. så ville jeg fjerne maden og drikke fra hende når hun gør det første gang og så sige tak for mad. så evt tilbyde lidt efter om hun vil spise pænt og så give det igen. gør hun det samme så må hun undvære og så tilbyde lidt yoghurt enden sengetid (kunne også være sult at hun ikke falder i søvn om aften).

tempremanget på indkøb går hun selv rundt vi jeg inddrage hende i hvad i skal have. og bryder hun ud og bliver sur vil jeg sætte hende i vognen og så lade hende være sur (husk at du ikke er den eneste som har børn der tuder i en butik, selv om man føler det)

med tandbørstningen kunne hun jo få en tandbørst og børste sine dukkers tænder først og så skal du hjælpe hende.

men tror helt ikkert nok det skal gå over af sig selv med tiden, men ved godt det er mega træls.

håber mit svar kan bruges lidt.

Anmeld

11. oktober 2012

Mumto3

Jeg tænker hun bare skal have masser af kærlighed og positiv opmærksom hed, og så iøverigt respektere at hun er 'brugt' efter en lang dag i dp og derfor ikke kan overskue noget. Med hensyn til indkøb så har mine børn fra den alder af stået for indkøb. Jeg går ved siden af, men de lægger alle varer i kurven og lægger tingene op på båndet. Når de er så små kan de ikke selv nå op, og så har jeg løftet dem op så de kunne lægge tingene på båndet, eller ladet dem stå i indkøbskurven så kan de selv nå., vores de to ældste brugte mange timer på at falde i søv i den alder, mens den yngst bare lagde sig ned og sov i løbet af 5 min. Børn er bare forskellige, og man gør livet meget nemmere for sig selv hvis man bare accepter det i stedet for at prøve at lave om på børnene. En dag bliver det jo anderledes igen, ligesom det heller ikke altid har været sådan.

Anmeld

11. oktober 2012

Claras mor

Jeg følger lige med her, da vi står i nøjagtig samme situation er ret overbevidst om at det er trodsalderen her også, og selvom man ved det bliver bedre så er det altså hårdt når det står på.

så hvis der er nogen gode råd til at hjælpe situation lidt på vej er jeg lige med på en kigger  

Anmeld

11. oktober 2012

Lou87

hannetheis skriver:

tror helt sikkert også det bare er trodsalderen men vil da prøve at svare.

hed hensyn til søvn. min søn var 2 år da han stoppede med at sove til middag i vuggestuen. tog så gerne max en halv time da jeg havde hentet ham ca 15.30. og sov så om aften 19.30- 6-6.30. valgte at vække han hverdag senest 6.30 for at finde en rytme som hjalp så ham ville sove når han blev puttet.

med hensyn til spisning. så ville jeg fjerne maden og drikke fra hende når hun gør det første gang og så sige tak for mad. så evt tilbyde lidt efter om hun vil spise pænt og så give det igen. gør hun det samme så må hun undvære og så tilbyde lidt yoghurt enden sengetid (kunne også være sult at hun ikke falder i søvn om aften).

tempremanget på indkøb går hun selv rundt vi jeg inddrage hende i hvad i skal have. og bryder hun ud og bliver sur vil jeg sætte hende i vognen og så lade hende være sur (husk at du ikke er den eneste som har børn der tuder i en butik, selv om man føler det)

med tandbørstningen kunne hun jo få en tandbørst og børste sine dukkers tænder først og så skal du hjælpe hende.

men tror helt ikkert nok det skal gå over af sig selv med tiden, men ved godt det er mega træls.

håber mit svar kan bruges lidt.

Tak for svar.

Jeg tror det med maden må komme an på en prøve igen og det med li at give lidt youghurt er måske en go ide..
Prøvede at undgå det for at håbe på hun så lærte at spise når det var der - men lader ikk til det

Jeg synes vi har prøvet de andre ting.

Anmeld

11. oktober 2012

Lou87

Mumto3 skriver:

Jeg tænker hun bare skal have masser af kærlighed og positiv opmærksom hed, og så iøverigt respektere at hun er 'brugt' efter en lang dag i dp og derfor ikke kan overskue noget. Med hensyn til indkøb så har mine børn fra den alder af stået for indkøb. Jeg går ved siden af, men de lægger alle varer i kurven og lægger tingene op på båndet. Når de er så små kan de ikke selv nå op, og så har jeg løftet dem op så de kunne lægge tingene på båndet, eller ladet dem stå i indkøbskurven så kan de selv nå., vores de to ældste brugte mange timer på at falde i søv i den alder, mens den yngst bare lagde sig ned og sov i løbet af 5 min. Børn er bare forskellige, og man gør livet meget nemmere for sig selv hvis man bare accepter det i stedet for at prøve at lave om på børnene. En dag bliver det jo anderledes igen, ligesom det heller ikke altid har været sådan.

Jeg synes at jo mere opmærksomhed jeg giver jo
Mere føler hun nærmest hun kan tillade sig..
Sys virkelig jeg har prøvet meget og i længere perioder for at nå og se om der er effekt. Men nej..

Ja alle børn er forskellige - det skal de da også være
Hun er jo os en dejlige - trods trodsen hehe

Anmeld

11. oktober 2012

Lou87

Claras mor skriver:

Jeg følger lige med her, da vi står i nøjagtig samme situation er ret overbevidst om at det er trodsalderen her også, og selvom man ved det bliver bedre så er det altså hårdt når det står på.

så hvis der er nogen gode råd til at hjælpe situation lidt på vej er jeg lige med på en kigger  

Hehe du er velkommen
Ja det er sku suuuper hårdt mens det står på puha...

Anmeld

11. oktober 2012

Angelspot

Lou87 skriver:

Åhh ja det er hårdt! Og hvor avler det bare en masse frustration!

For det første vil jeg sige at jeg ikke rigtig har nogle råd ang søvnen. Jeg har selv bøvlet med forskellige rytmer ang min dreng, så det er ikke der mine kompetencer ligger

Hvad angår din datters reaktioner på de forskellige ting, så tænker jeg på om det mon er hensigtsmæssigt at gå til gymnastik med et barn på 2 år i hverdagene, især når hun har en periode hvor hun ikke rigtig har et ordentligt søvnmønster. Men det må i jo have taget stilling til er i orden. Jeg havde nok valgt en weekend dag i stedet, eller ventet til hun var lidt ældre og søvnen havde fundet sin plads. 

I supermarkedet ville jeg nok undgå, så vidt det er muligt, at slæbe børn med på indkøb efter en hel dag i dagplejen. Jeg handler altid før jeg henter (så går det som regel også hurtigt og uden ekstra køb ) men så kan jeg koncentrere mig om mit barn i stedet for at have mange bolde i luften når i endelig har tid sammen. Så kan i handle sammen i weekenderne, for selvfølgelig skal hun med ud og lære den del af det

Det med at hun tit vender hovedet væk og går når du taler til hende, tænker jeg ikke du må tage som et udtryk for at hun er fræk. Hun er kun 2 år og er fuldstændig lyststyret. Og nu ved jeg ikke hvordan du retter på hende når hun gør noget hun ikke må, men prøv at fortælle hende at det her vil du ikke have hun gør, men i stedet må hun gøre det her. Altid anvise hvad hun ellers må når der er noget hun ikke må.

Håber ikke du bliver for stødt over mine tanker, men jeg ville bare prøve at give et andet perspektiv på det. Man kan tit køre surt i sine egne tanker og mangler at se noget andet

Anmeld

11. oktober 2012

Ryberg

Undskyld jeg ikke skriver så meget, men skriver fra mobil.

Jeg vil bare komme med et lille forslag til hvordan du kan undgå at hun tager bleen af - cowboy bukser - klip dem om til shorts.
Det skal være med knap og lynlås - det kan de ikke åbne i den alder.
Bare i en periode indtil hun har glemt at det er det hun vil

Og så ville jeg nok bare lade hende snakke, Lasse kan godt ligge 20 min og snakke oppe i sengen - det er helt okay.

Og når du ved hun ikke kan tage bleen af, behøver du jo ikke den kamp.

Held og lykke , de andre kommer med gode forslag, så stopper her

Anmeld

11. oktober 2012

Aabye

Nu er min dreng godt nok ikke 2 år, men kun halvandet.. Men han har lige haft en periode som du beskriver den med aftensmaden.. Vender tallerken og kop på hovedet, eller smider det på gulvet.. 

Jeg gjorde det at jeg tog maden fra ham og forklarede ham så godt som man nu kan forklare sådan en lille størrelse at når man gjorde sådan så var man ikke sulten og så blev man sat på gulvet.. Blev han hysterisk når man satte ham ned blev han ignoreret fuldstændig, indtil han var færdig med det pjat. Og så kravlede han pænt op på hans stol igen.. Og sagde be om.. 

Det virkede lyn hurtigt, og nu forstår han at man ikke leger med maden, tallerkener, bestik osv osv osv..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.