Ja, for mig at se, lyder det som en ganske "normal" reaktion på at være blevet storebror. Han skal nu give plads til en anden, som også skal have mors og fars opmærksomhed. Og en hel del af den endda. Og han er jo stadig selv dybt afhængig af jer!
Jeg kan ikke rigtig give dig et råd mht. dagplejen, det er en svær situation. Men ang. Oscar, så skal du ikke være bekymret, men bare tænke, at det er normalt at han reagerer. Og børn reagerer på hver deres måde. Han er hverken ond, dum eller ukærlig. Jeg vil foreslå dig at sørge for at give Oscar så meget opmærksomhed, som muligt (hvilekt du nok forsøger på i forvejen), og forsøge at tale til ham og forklare, når der er situationer, hvor du kan fornemme, at han føler sig overset (når den lille er til stede).
Jeg kan fornemme med min egen dreng på godt 2 år, at han takler en svær situation meget bedre, når man sætter sig ned hos ham og forklarer hvorfor, hvordan og hvorledes man gør eller ikke gør, som man gør! Det kan forhindre et uvejr fra hans side, og jeg vil gætte på, at Oscar vil kunne takle situationen med den lille ny bedre, jo mere i forklarer og fortæller...
Håber du kunne bruge det til noget!

Og held & lykke...
Anmeld