Sukker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

modesty

Renia skriver:

Har i oplevet at f.eks. bedstemor respekterede ikke Jeres holdning til at småbørn skal ikke have sukker/kager/slik?

Nu er min dreng kun 1 år, men min mor og far har meldt klart ud at de vil respektere vores holdning. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

LR85

Renia skriver:

Hvad er Jeres holdning til sukker i børnenes hverdagsmad

i dagplejen/vuggestuen?

No go! 

Også i weekender. 

Anmeld

9. oktober 2012

LMX

I vores kommune er der nul tolerance overfor sukker i skoler, daginstitutioner osv. Men jeg synes ikke det havde gjort noget hvis det var tilladt at dele f.eks en slikkepind ud i klassen v. fødselsdag.

Bortset fra det synes jeg ordningen er god.

Anmeld

9. oktober 2012

Tin

Profilbillede for Tin
Renia skriver:

i dagplejen/vuggestuen?

De skal , ligesom vi andre, selvfølgelig ikke leve af sukker......men når det er sagt så synes jeg generelt at vi befinder hos midt i et massehysteri ang sund/usund levevis.

Vi får pizza, sodavand og slik hver fredag, men jeg kan da sagtens finde på at bage en kage tirsdag eftermiddag, som vi så nyder når ungerne er hentet.

Jeg bruger også både smør og mælk i sovsen til hverdag.

Mine børn drikker saftevand stort set hver dag.

Mht madpakker....så får de det med de kan lide og det er ik nødvendigvis groft brød. I aften skal vi have hjemmetlavede burgere, og er der nogle i overskud, ja så får de det i madpakken i morgen.

De har også i perioder haft Danone, og mariekiks med.......er det egenlig ikke bedre at de lærer at have et fornuftigt forhold til mad/slik fremfor helt at forbyde?

Anmeld

9. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Nu er jeg ik som sådan striks hva angår slik osv, og vi har da heller ik bestemte slikdage. Dog vil jeg gerne selv bestemme hvornår mine børn får slik, hvor meget og hva hvad de får! 

Når vi er sammen med farmor, får thea altid lidt slik, efter aftensmaden.

Nede ved mormor får thea altid en is ( eller 3) og det er også ok.

Dog har jeg haft en samtale med børnehaven omkring deres slik politik, da jeg flere gange har oplevet at thea kommer hjem fra en fødselsdagsfest, hos et af de andre børn, med en slikpose til måske 10 kr og det syntes jeg er for meget. Da thea feks blev 3 år, lavede jeg en godter pose, med lidt frugt og en pakke rosiner. Her da thea blev 4 år, havde vi købt en slikkepind til alle børnene, men glemte fulstændig at gi dem den. Der var ik et barn der bad om slik, på trods af at der ik var slik på kagen.

Hun får feks heller ik sukker på sine havregryn om morgen, og hun mangler det heller ik, da hun jo ik er Van til det. Håber det gir mening? Vh stine

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

Tin skriver:

De skal , ligesom vi andre, selvfølgelig ikke leve af sukker......men når det er sagt så synes jeg generelt at vi befinder hos midt i et massehysteri ang sund/usund levevis.

Vi får pizza, sodavand og slik hver fredag, men jeg kan da sagtens finde på at bage en kage tirsdag eftermiddag, som vi så nyder når ungerne er hentet.

Jeg bruger også både smør og mælk i sovsen til hverdag.

Mine børn drikker saftevand stort set hver dag.

Mht madpakker....så får de det med de kan lide og det er ik nødvendigvis groft brød. I aften skal vi have hjemmetlavede burgere, og er der nogle i overskud, ja så får de det i madpakken i morgen.

De har også i perioder haft Danone, og mariekiks med.......er det egenlig ikke bedre at de lærer at have et fornuftigt forhold til mad/slik fremfor helt at forbyde?

Helt og aldeles enig.

Anmeld

9. oktober 2012

Tona

Renia skriver:

i dagplejen/vuggestuen?

Jeg syntes slet ikke at de skal have sukker i pasning. På den måde kan forældrene nemlig selv prioritere hvor meget sukker de får derhjemme. Jeg er ikke fanatiker overhovedet, men når fx vores dp fylder sukker på vores barn har jeg jo ingen kontrol med hvad jeg kan give hende og hvornår smertegrænsen er nået. Derfor vil jeg hellere at hun intet får i pasning og at jeg så selv kan give hende en flødebolle eller et eller andet når jeg får lyst.

Ud over det, så ville det også gøre det meget lettere for diabetesbørn og andre som ikke tåler sukker (fx dem med ADHD) hvis der ikke var sukker i pasningen. På den måde ville de ikke føle sig udenfor når de andre børn kørte kage osv indenbords.

Anmeld

9. oktober 2012

Tona

Renia skriver:

Har i oplevet at f.eks. bedstemor respekterede ikke Jeres holdning til at småbørn skal ikke have sukker/kager/slik?

Jeg syntes ikke at det er så galt at vores datter får sukker af bedstefar når hun er derude, for det er en del af hyggen med bedsteforældre så længe det er i et rimeligt niveau. Til gengæld er jeg dybt frustreret over at vores dp fylder sukker på i lind strøm selv om hun slet ikke må ifølge kommunens kostpolitik.

Anmeld

9. oktober 2012

Moma

Renia skriver:

Åh den er så svær - har godt nok været irriteret på min svigermor, der bare ikke kunne lade være med at fylde - og jeg mener virkelig fylde især vores store datter med sukker, når hun besøger dem (hun kan godt være hos dem et par gange i ugen efter skole).

Men tror hun har fået forståelse for det nu. Jeg siger også alt med måde - selvfølgelig må hun godt få noget hos sin farmor - men behøver ikke at blive fyldt med det.

Til TS - så siger jeg igen alt med måde. Men hos os får vi ikke sukkersager i hverdagen. Sukker på morgenmad - frugt og frugtstænger er ok. Men saft, sodavand og slik prøver vi  at holde til weekenden.

Anmeld

9. oktober 2012

Fenja09

I vores dp er det ikke noget der gives, men det er ok med et stykke kage til en fødselsdag ( afhængig af alderen). Vores egen datter får aldrig rigtig sukker udover det der er i rugbrød, grød osv. Plejer at søde det med f.eks frugt eller mos.

Jeg er glad for, at vores dp gør alt med måde - for det synes jeg er det rigtige at gøre. Børn dør ikke af at få lidt sukker engang imellem, så længe det ikke overdrives og gives hver dag i form af kager og slik.

Vores forældre respektere heldigvis vores valg med at vores datter ikke skal have søde sager før om meget længe, så det har vi ikke haft problemer med. Dog fik jeg lidt kommentarer til hendes 1 års fødselsdag fordi hun ikke smagte lagkage eller fik sin egen. Hun fik yoghurt med jordbær fra haven, og det havde jeg det helt fint med. Hun har dog smagt lidt flødeis - fra hendes far!

Alt med måde!

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.