Er det sundt at kede sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.238 visninger
28 svar
0 synes godt om
4. oktober 2012

Skouboe

Jeg synes ofte jeg hører argumentet "Børn har godt af at kede sig", og i min verden giver det bare ikke mening. Jeg kender ikke nogen der synes at det er fedt af kede sig - jeg synes det ligger lidt i ordet at det er.. eh.. kedeligt.

Hvis jeg keder mig går jeg i gang med et eller andet. Hvis ungerne keder sig finder de på noget at lave - de bliver ikke bare ved med at kede sig. Hvis vi har haft en weekend hvor vi intet har lavet, bare drevet føler jeg mig træt og uoplagt og har hovedpine når vi når søndag. Det er ikke fordi vi behøver at rende til alt muligt, vi kan sagtens hygge os derhjemme. Så laver vi modellervoks, bager, leger i haven eller lignende.

Mine piger er rigtigt gode til at lege selv og kan sagtens underholde sig selv en times tid eller 2 (hvilket jeg synes er super godt i betragtning af at de kun er 2 og 3&frac12, men hvis vi intet har lavet en hel weekend kravler de op af væggene når vi kommer hen over middag søndag.

Vi prøver altid at komme ud den ene dag i weekenden - det behøver ikke at være noget stort, fx tager vi ofte ungerne med ud og handle stort ind (det gør vi altid lørdag) og derefter kører vi fx til vandet og får en is eller hvis vejret er dårligt tager vi i et center og kigger på mennesker, vi går en tur i skoven eller besøger venner. Indimellem har Freja på 3½ en legedate, enten hos os eller hun er hjemme hos en veninde.

Hvad med hjemme hos jer - synes I det er sundt for jeres unger at kede sig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2012

trunte24

Skouboe skriver:

Jeg synes ofte jeg hører argumentet "Børn har godt af at kede sig", og i min verden giver det bare ikke mening. Jeg kender ikke nogen der synes at det er fedt af kede sig - jeg synes det ligger lidt i ordet at det er.. eh.. kedeligt.

Hvis jeg keder mig går jeg i gang med et eller andet. Hvis ungerne keder sig finder de på noget at lave - de bliver ikke bare ved med at kede sig. Hvis vi har haft en weekend hvor vi intet har lavet, bare drevet føler jeg mig træt og uoplagt og har hovedpine når vi når søndag. Det er ikke fordi vi behøver at rende til alt muligt, vi kan sagtens hygge os derhjemme. Så laver vi modellervoks, bager, leger i haven eller lignende.

Mine piger er rigtigt gode til at lege selv og kan sagtens underholde sig selv en times tid eller 2 (hvilket jeg synes er super godt i betragtning af at de kun er 2 og 3&frac12, men hvis vi intet har lavet en hel weekend kravler de op af væggene når vi kommer hen over middag søndag.

Vi prøver altid at komme ud den ene dag i weekenden - det behøver ikke at være noget stort, fx tager vi ofte ungerne med ud og handle stort ind (det gør vi altid lørdag) og derefter kører vi fx til vandet og får en is eller hvis vejret er dårligt tager vi i et center og kigger på mennesker, vi går en tur i skoven eller besøger venner. Indimellem har Freja på 3½ en legedate, enten hos os eller hun er hjemme hos en veninde.

Med at det er sundt at kede sig, har jeg altid forstået, at det er sundt fordi, man så lærer at være i sig selv, og selv finde på ting at lave. Altså, at man ikke skal aktiveres for at have det sjovt.

Så ud fra den forståelse synes jeg det er sundt

Anmeld

4. oktober 2012

miig1989

Skouboe skriver:

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/kan-man-kede -sig-ihjel

Synes lige dette link var interessant :p

Og derudover har jeg ikke rigtig nogen mening, for har ikke børn endnu, så kan ikke rigtig svarer på spørgsmålet :p

Anmeld

4. oktober 2012

Skouboe

trunte24 skriver:

Med at det er sundt at kede sig, har jeg altid forstået, at det er sundt fordi, man så lærer at være i sig selv, og selv finde på ting at lave. Altså, at man ikke skal aktiveres for at have det sjovt.

Så ud fra den forståelse synes jeg det er sundt

Men i samme øjeblik du aktiverer dig selv, keder du dig jo ikke længere og så er kedsomhed jo ikke længere målet? 

Anmeld

4. oktober 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Skouboe skriver:

Altså personligt synes jeg, det er møghamrende kedeligt at kede mig

Og hvis ungerne keder sig for meget fx en hel weekend uden noget, så kravler de, ligesom dine unger, på væggene søndag til middag, og det er ikke sjovt for nogen.

Jeg tror på, man ikke behøver at have et skemalagt program fra fredag til søndag, men nogle aktiviteter her og der kan gøre en kæmpe forskel, og jeg er faktisk også begyndt at handle stort ind i weekenden - så kan vi lave en udflugt af at gå i KIWI

Det behøver nemlig ikke at være det vilde, vi skal lave, men bare lidt afveksling kan gøre en kæmpe forskel

Anmeld

4. oktober 2012

Liva

Hej

Det jeg lægger i den talemåde er, at det er sundt at kede sig fordi kedsomheden fremmer kreativiteten - som du jo også oplever med dine piger - de kan godt kede sig men ikke i ret lang tid af gangen, for så finder de på noget. Det skal jo ikke være andre der hele tiden bestemmer hvad man skal lave. Vi kan sagtens have en weekend hvor intet er planlagt - og hvor det er ligeså meget op til børnene som op til os hvad der kommer til at foregå - fordi de 'keder sig', så kommer de med foreslag til hvad vi måske kunne lave. Rastløsheden er også en form for drivkraft...

Og så er kedsomhed jo en strengt subjektiv størrelse - så hvad der er tophygge for mig er superkedeligt for andre...

Kh liva

Anmeld

4. oktober 2012

Skouboe

miig1989 skriver:

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/kan-man-kede -sig-ihjel

Synes lige dette link var interessant :p

Og derudover har jeg ikke rigtig nogen mening, for har ikke børn endnu, så kan ikke rigtig svarer på spørgsmålet :p

Ja, jeg læste den godt. Jeg læste også denne:  http://jyllands-posten.dk/ditliv/sundhed/article4298589.ece og jeg synes faktisk ikke at jeg bliver specielt meget klogere af nogen af artiklerne...

Anmeld

4. oktober 2012

Skouboe

PT skriver:

Altså personligt synes jeg, det er møghamrende kedeligt at kede mig

Og hvis ungerne keder sig for meget fx en hel weekend uden noget, så kravler de, ligesom dine unger, på væggene søndag til middag, og det er ikke sjovt for nogen.

Jeg tror på, man ikke behøver at have et skemalagt program fra fredag til søndag, men nogle aktiviteter her og der kan gøre en kæmpe forskel, og jeg er faktisk også begyndt at handle stort ind i weekenden - så kan vi lave en udflugt af at gå i KIWI

Det behøver nemlig ikke at være det vilde, vi skal lave, men bare lidt afveksling kan gøre en kæmpe forskel

Lige præcist. Det er også hvad vi oplever. Vi har en lidt hektisk hverdag med en far der er selvstændig og mig der har en del kurser og konferencer mv., så hverdagen er ofte et puslespil.

Vi har valgt max en planlagt ting pr. weekend, og resten finder vi på alt efter hvad vi har lyst til - og så er der altid noget rengøring/tøjvask mv., der skal ordnes. Alt det vi ikke når i weekenderne. Heldigvis synes ungerne at det er fedt at hjælpe med at skifte sengetøj, lægge vasketøj sammen eller tørre støv af.

Anmeld

4. oktober 2012

trunte24

Skouboe skriver:

Men i samme øjeblik du aktiverer dig selv, keder du dig jo ikke længere og så er kedsomhed jo ikke længere målet? 

Lige præcis. Men for mig er det heller ikke kedsomhed der er målet. Som en anden skriver, så er man nød til at udvikle sig på nogle punkter fx kreativiteten, for at finde på ting at lave når man keder sig. Derfor er det sundt.

Anmeld

4. oktober 2012

miig1989

Skouboe skriver:

Ja, jeg læste den godt. Jeg læste også denne:  http://jyllands-posten.dk/ditliv/sundhed/article4298589.ece og jeg synes faktisk ikke at jeg bliver specielt meget klogere af nogen af artiklerne...

Den artikel kan jeg heller ikke bruge til noget :p
Men tror det er fordi når jeg tænker på kedsomhed, så er det at man tuller rundt og ikke ved hvad man skal lave .. Sådan en tur har jeg hver søndag, fordi jeg har lyst til at lave alting og ingenting :p

Men at man keder sig generelt i sit liv , som din artikel synes at handle om, vil jeg mene er dybere og værre end bare kedsomhed, men virker.mere til at at være noget tristhed. .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.