ved du hvor ordet "pædagog" stammer fra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2012

SussieThyssen

Dinna88 skriver:

Jeg synes et af de mest interessante sprog at lære at latin! Hvorfor? Fordi der er så mange sprog der stammer fra det nu døde sprog. De germanske sprog, Spansk, Italiensk osv.

Jeg sidder så lige og læser om skolerne i antikken m.m. Og der kommer ordet 

paedagogus frem. 

En Paedagogus var dengang en slave der var ansvarlig for husholdningens børns  opførsel og beskyttelse til og fra skole. Hvor interessant er det ikke lige!
Jeg synes latin burde være et alment fag i folkeskolen fordi det danner basis for så meget. Jeg forstår godt at man har lagt det under AP i gymnasierne, selvom de fleste elever brokker sig  Det hele giver bare så meget mere mening når man man latin.

Nå... Det var bare lige et par tanker, jeg beklager hvis de er for tunge sådan en sødag

Jeg synes nu ikke det skal være fast fag i folkeskolen, men et valgfag..ikke at jeg tror det bliver valgt LOL

Og ja..jeg har den lille latinprøve, (det skulle man nemlig, da jeg gik i skole og ville i gymnasiet eller lign) og er desuden vokset op med lægelatin/videnskabelig latin svirrende om ørerne på mig, og det har været en kæmpe fordel, for du kan finde den sproglige variant fra latin i mange ord i mange forskellige sprog, og det er mægtigt spændende.

Så latin er bestemt en fordel, at have haft bare et enkelt år. Men det er bare så træls at lære grammatikken i

Latin er et terpe-sprog og en mængde udenadslæren

Men en fordel er det at kende til sproget...helt sikkert. 

Sprog er i det hele taget spændende, og jo flere man har snust til, jo større forståelse er der mennesker imellem.
For nyligt har jeg via Facebook, fået kontakt til en masse familie over hele jorden, bl.a. i Sydafrika, hvor de taler africaans, og det sjove ved det er, at jeg faktisk kan følge med i mange af de ting de skriver på FB. De bliver mildest talt overraskede, når jeg finder på at kommentere det, de skriver. Godt nok er mine svar på engelsk LOL, men de forstår jo, at jeg forstår hvad de skriver, og spørger naturligvis, hvor jeg har lært africaans henne LOL

Og så er mit svar: Når man kan tysk, engelsk, dansk, lidt latin, lidt spansk, lidt fransk, lidt esperanto og jiddish, så er det også ret let at forstå hollandsk. Og hollandsk er sprogstammen til affricaans (dutch) så derfor. 
Ved at kunne lidt af mange sprog, får man fornemmelsen af sprogstammerne af de enkelte ord, og kan der igennem uddrage essensen af det, der bliver sagt/skrevet.
Det er jo som regel det skrevne, der er lettest at forstå. Når så folk skriver frem og tilbage, jamen så forstår man måske hvert 3-4 ord, og kan drage en mening ud af det.
Og det synes de jo er mægtigt sjovt.
Jeg ville aldrig kaste mig ud i at skrive tilbage på samme sprog, men følge med i det, det kan jeg dog

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.