ved du hvor ordet "pædagog" stammer fra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.891 visninger
10 svar
0 synes godt om
30. september 2012

Dinna88

Jeg synes et af de mest interessante sprog at lære at latin! Hvorfor? Fordi der er så mange sprog der stammer fra det nu døde sprog. De germanske sprog, Spansk, Italiensk osv.

Jeg sidder så lige og læser om skolerne i antikken m.m. Og der kommer ordet 

paedagogus frem. 

En Paedagogus var dengang en slave der var ansvarlig for husholdningens børns  opførsel og beskyttelse til og fra skole. Hvor interessant er det ikke lige!
Jeg synes latin burde være et alment fag i folkeskolen fordi det danner basis for så meget. Jeg forstår godt at man har lagt det under AP i gymnasierne, selvom de fleste elever brokker sig  Det hele giver bare så meget mere mening når man man latin.

Nå... Det var bare lige et par tanker, jeg beklager hvis de er for tunge sådan en sødag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2012

Frk. Himmelblå

Jamen enig!

Anmeld

30. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Dinna88 skriver:

Jeg synes et af de mest interessante sprog at lære at latin! Hvorfor? Fordi der er så mange sprog der stammer fra det nu døde sprog. De germanske sprog, Spansk, Italiensk osv.

Jeg sidder så lige og læser om skolerne i antikken m.m. Og der kommer ordet 

paedagogus frem. 

En Paedagogus var dengang en slave der var ansvarlig for husholdningens børns  opførsel og beskyttelse til og fra skole. Hvor interessant er det ikke lige!
Jeg synes latin burde være et alment fag i folkeskolen fordi det danner basis for så meget. Jeg forstår godt at man har lagt det under AP i gymnasierne, selvom de fleste elever brokker sig  Det hele giver bare så meget mere mening når man man latin.

Nå... Det var bare lige et par tanker, jeg beklager hvis de er for tunge sådan en sødag

Nu hørte latin ikke til mine favoritfag i gymnasiet, men det, jeg fik med, har da givet god mening i mange sammenhænge senere. 

Jeg kan ikke rigtigt se, hvordan det skulle presses ind i folkeskolen, og jeg tror, det vil være svært at begrunde over for skeptiske elever og forældre, at det skal prioriteres. 

Anmeld

30. september 2012

Dinna88

Frk. Himmelblå skriver:

Jamen enig!

Hvor dejligt!

Anmeld

30. september 2012

Dinna88

Mor og meget mere skriver:

Nu hørte latin ikke til mine favoritfag i gymnasiet, men det, jeg fik med, har da givet god mening i mange sammenhænge senere. 

Jeg kan ikke rigtigt se, hvordan det skulle presses ind i folkeskolen, og jeg tror, det vil være svært at begrunde over for skeptiske elever og forældre, at det skal prioriteres. 

Som så mange andre  Det er virkelig ikke et elsket fag i gymnasierne.

Jeg synes latin giver et grundlag for almen sprogforståelse - hvorfor det jo er placeret under dette i gamnasierne. Og det i sig selv synes jeg er et fremragende argument! Men! Jeg skal absolut ikke gøre mig klog på folkeskolerne og der hører med. Jeg synes bare det er fantastisk at Latin er under AP i gymnasierne - særligt for de sproglige. Havde jeg haft mere latin før spansk, så havde jeg haft et langt større ordforråd på spansk pga. røde tråde

Anmeld

30. september 2012

ONKC

Jeg er helt enig! Har haft det siden 8. Klasse

Anmeld

30. september 2012

Dinna88

ONKC skriver:

Jeg er helt enig! Har haft det siden 8. Klasse

wauw, fedt!! Hvad har det gjort for dig og din forståelse af sprog? 

Der går ikke een undervisningsgang uden der er en der siger "aaaah, derfra stammer.....!" Det synes jeg er så kanon fedt Og det giver jo også forståelse for hvorfor netop disse ord er valgt. Som f.eks. pædagog 

Anmeld

30. september 2012

ONKC

Dinna88 skriver:

wauw, fedt!! Hvad har det gjort for dig og din forståelse af sprog? 

Der går ikke een undervisningsgang uden der er en der siger "aaaah, derfra stammer.....!" Det synes jeg er så kanon fedt Og det giver jo også forståelse for hvorfor netop disse ord er valgt. Som f.eks. pædagog 

Jeg tog det som sagt da jeg gik i 8. klasse, dog helt frivilligt på ungdomsskolen. Det har helt sikkert gavnet mig rigtig meget, specielt i spansk, men også bare det danske sprog generelt. Jeg synes det er sjovt, at vide hvorfor tingene hedder det de gør

Anmeld

30. september 2012

Dinna88

ONKC skriver:

Jeg tog det som sagt da jeg gik i 8. klasse, dog helt frivilligt på ungdomsskolen. Det har helt sikkert gavnet mig rigtig meget, specielt i spansk, men også bare det danske sprog generelt. Jeg synes det er sjovt, at vide hvorfor tingene hedder det de gør

Fedt fedt
Det er netop i spansk jeg er sikker på at det kunne have hjulpet MEGET på mit ordforråd!

Anmeld

30. september 2012

ONKC

Dinna88 skriver:

Fedt fedt
Det er netop i spansk jeg er sikker på at det kunne have hjulpet MEGET på mit ordforråd!

Ja, det udvider ens ordforråd i spansk rigtig meget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.