Ny kat i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.523 visninger
15 svar
0 synes godt om
26. september 2012

Åse

Jeg har en hun kat på 7 år. Jeg fandt nogle knuder på hende sidste år, og fik dem så fjernet, dyrelægen fortalte at det var kræftknuder. Nå men, et år er gået og hun har det godt, så jeg tænkte at jeg ville anskaffe en killing så når jeg er alene hjemme så har de hinanden og så kan min 7 årige hun kat opdrage lidt på den nye. Ok det er første dag de har mødt hinanden men det er den lille som væser af den stor og den store vil ikke nusses af mig eller noget nu, bliver det bedre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2012

mpr

Åse skriver:

Jeg har en hun kat på 7 år. Jeg fandt nogle knuder på hende sidste år, og fik dem så fjernet, dyrelægen fortalte at det var kræftknuder. Nå men, et år er gået og hun har det godt, så jeg tænkte at jeg ville anskaffe en killing så når jeg er alene hjemme så har de hinanden og så kan min 7 årige hun kat opdrage lidt på den nye. Ok det er første dag de har mødt hinanden men det er den lille som væser af den stor og den store vil ikke nusses af mig eller noget nu, bliver det bedre?

Næsten uden tvivl Du kan ikke forvente at de er bedste venner fra første dag der kan gå et godt stykke tid Og den store er nok bare fornærmet over du er kommet med sådan en lille størrelse de skal bare lige vænne sig til hinanden bare husk ikke at lade dem være alene sammen det første stykke tid (bare så de ikke kommer op og slås uden du kan gribe ind)

Anmeld

26. september 2012

Åse

Chel1992 skriver:

Næsten uden tvivl Du kan ikke forvente at de er bedste venner fra første dag der kan gå et godt stykke tid Og den store er nok bare fornærmet over du er kommet med sådan en lille størrelse de skal bare lige vænne sig til hinanden bare husk ikke at lade dem være alene sammen det første stykke tid (bare så de ikke kommer op og slås uden du kan gribe ind)

Tak for svaret men nøj hvor ser den store surt på mig hun vil slet ikke nusse, men det vil den lille, men skal man så lade være for ellers bliver den store bare jaloux, men den lille er jo et helt nyt sted

Anmeld

26. september 2012

mpr

Åse skriver:

Tak for svaret men nøj hvor ser den store surt på mig hun vil slet ikke nusse, men det vil den lille, men skal man så lade være for ellers bliver den store bare jaloux, men den lille er jo et helt nyt sted

Nej nus med den lille, den er ny og har brug for opmærksomhed og tilbyd opmærksomhed til den store når den er i nærheden af dig så der ikke opstår endnu mere jalousi fra den store end højst nødvendigt, måske prøv at give den store nogle godbidder som den elsker? Hvis du kun nusser den lille og lader den store passe sig selv så kan du risikere at den store ser sig "sur" på killingen fordi den store var der først og måske vil føle sig forladt og ligegyldig

Anmeld

26. september 2012

baby012

Bare rolig (: de. Er bange, savner sin mor, søskende, og de menesker som havde den før.. (: giv den en måneds tid, så bliver det sikkert bedre (: 

Anmeld

26. september 2012

Åse

Lahn11 skriver:

Bare rolig (: de. Er bange, savner sin mor, søskende, og de menesker som havde den før.. (: giv den en måneds tid, så bliver det sikkert bedre (: 

Ja det håber jeg

Anmeld

26. september 2012

Åse

Chel1992 skriver:

Nej nus med den lille, den er ny og har brug for opmærksomhed og tilbyd opmærksomhed til den store når den er i nærheden af dig så der ikke opstår endnu mere jalousi fra den store end højst nødvendigt, måske prøv at give den store nogle godbidder som den elsker? Hvis du kun nusser den lille og lader den store passe sig selv så kan du risikere at den store ser sig "sur" på killingen fordi den store var der først og måske vil føle sig forladt og ligegyldig

Jeg har givet gode katte bider til den store og nusser så med den lille, den store sidder bare under en stol og laver mærkelig lyde som jeg ikke har hørt før

Anmeld

26. september 2012

mpr

Åse skriver:

Jeg har givet gode katte bider til den store og nusser så med den lille, den store sidder bare under en stol og laver mærkelig lyde som jeg ikke har hørt før

Sådan kommer det nok til at blive noget tid Det skal lige gå op for den store at den lille ikke bare forsvinder fordi den spiller fornærmet Men prøv nogen gange at tage den store op når du ikke sidder med killingen og prøv at få nusset med den Og når du ikke er hjemme så put dem i hvert sit rum så de kan høre hinanden men ikke gøre hinanden noget, hvis i har en glas dør eller en dør med glas i kan det også være en mulighed for så kan de vænne sig til at se den anden uden at de kan komme op og toppes Ellers bare vær toldmodig

Anmeld

26. september 2012

Miss Kat

Bare rolig. Som de andre siger, så skal det nok gå.

Katte er jo territoriale, så din voksne kat skal lige vænne sig til at dele det med den den nye, og den nye er netop blevet fjernet fra sin mor og sit vante territorium. De skal begge bare vænne sig til omvæltningen, så burde det gå fint. Desuden er det ikke to voksne katte, du forsøger at sætte sammen, men en voksen og en killing. Det kan være meget besværligt at sætte to voksne sammen, men det går som regel meget nemt og smertefrit, hvis den ene er en killing. Killinger er simpelthen alt for nysgerrige og ukuelige til voksne stridigheder.

Man plejer at sige, der kan gå 4-6 uger, før nye katte og "gamle" katte er faldet helt på plads i "de nye omgivelser".

Og ja, husk at nusse dem begge to. Stil evt. en tallerken med noget lækkert (vådkost, hvis de ikke får det normalt, ellers leverpostej) frem. Der er ikke noget, der kan skabe diplomati som flere katte og kun EN tallerken med lækkerier. Det er i hvert fald en vinder herhjemme. Det er normalt en uvane at give katte menneskemad, men ifølge min dyrlæge er leverpostej det eneste menneskeføde, man må give en kat. Og de elsker det!

Held og lykke.

Anmeld

27. september 2012

SussieThyssen

Åse skriver:

Giv det tid, der kan godt gå et par uger eller mere inden de bliver helt fortrolige med hinanden.

Vores den store var 5 år da vi besluttede at han skulle have en legekammerat, og det kom sig af, at vi havde haft en plejekilling i en uges tid, og som han blev enormt glad for...da han altså først holdt op med at give den nogen på ørerne hver gang den kom i nærheden. Og han gik og græd og kaldte efter den havde fået et nyt hjem.
Så vi tog springet og fik en ny lille mis, faktisk igennem en af de søde piger herinde

De første dage var der en masse hvæseri fra den stores side, og igen..han uddelte godt med ørertæver, når den lille prøvede kontakt.
Og så var han hamrende fornærmet og sur på os. LOL
Men der gik ikke mere end et par dage, så blev Felix (den store) alligevel nysgerrig, og begyndte at følge efter Elvis rundt i huset, for at se hvad han lavede, og i løbet af en uges tid, begyndte de så at lege fangeleg.

En dag efter en 2-3 uger kom jeg ind i stuen, og der lå de tæt op ad hinanden på sofaryggen og sov, og så vidste jeg at nu havde Felix accepteret Elvis.

Kærligst
Sussie

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.