Jeg har aldrig hørt om det før nu, hverken herinde eller andre steder.
Men har selvfølgelig lige læst op på hvad det drejer sig om.
Forhøjet prolactin betyder, for høj produktion af mælkehormon, der bl.a. styrer udviklingen af mælkekirtlerne og produktion af mælk, men som også kan medføre sterilitet hos kinder, der producerer for meget af det.
Prolactin styrer fx også PMS-symptomerne, for meget af det giver flere symptomer.
Overproduktion af Prolactin kan bla. skyldes fortykkelser i det område af hjernen, der producerer prolactinen (bemærk at videnskaben kalder det en svulst, men meget sjældent er det, kun godartede fortykkelser af vævet i området) eller ophobningen af prolactin kan skyldes fx nedsat nyrefunktion eller stofskifte.
Hvis tilstanden skyldes fortykkelser i hjernen, behandles det medicinsk med et specielt præparat, som skal nedsætte celledannelsen, men som desværre også ofte giver nogle stygge bivirkninger.
Desværre er en del læger tilbøjelige til at blot at give medicinen, også selvom der ikke er påvist fortykkelser i hjernen, og uden at følge op på om tilstanden kan skyldes nogle af de andre årsager til forøget prolactinophobning i blodet.
Så hvis du ikke er blevet grundigt undersøgt ud over hjernescanning, så vil jeg anbefale, at du går til din læge og beder ham/hende tjekke bl.a. nyrefunktion og stofskifte.
Og så vil jeg ønske dig al mulig held.
Jeg håber det vil lykkes for dig at få en bebs.

Kærligst
Sussie
Anmeld