Hej min datter er snart 6 måneder oghun har nu fået meget rød numse og tissekone hver gany man røre hende med vådservietter så græder hun og ligger slet ikk stille selv når man smør zink salven på blir hun hys hvad kan det være og hvad kan jeg gøre ?
Altså det kan jo i princippet være svamp og i så fald skal lægen lige ind over med noget det skal smøres med.
Det er dog allermest sandsynligt at der er tale om alm. rød numse (som også sagtens kan brede sig til tissekonen som du beskriver). Du kan gøre flere forskellige ting, men her er hvad der virker for mig:
-Smør med apotekets babysalve den er meget bedre end zinksalve syntes jeg. Smør ved hvert bleskift og skift ofte bleen.
-Brug ikke vådservietter når det er rødt, men brug fx vaskeklud med alm. vand på i stedet indtil det er helet.
-Det som virker allerbedst er at bruge en stofble, da det så nærmest kan hele fra et bleskift til det næste, eller i alt fald i løbet af en dag. Nu er de moderne stofbleer (som er tætte ligesom alm. bleer) jo dyre og har du dem ikke, så kan du også give barnet en gammeldags stofble på (dem vi bruger til gylpeklude i dag). Den holder ikke tæt, men hvis du har barnet hjemme gør det måske ikke så meget. Så kan du skifte når der er "gevinst". Huden ånder bedre i en stofble og dermed heler det. Hvis problemet fortsætter og det viser sig at dit barn er sådan meget disponeret for rød numse kan du dog overveje at købe et par stofbleer af de moderne tætte slags. Bare en nat hvor barnet sover med sådan en ble og så er alt helet næste morgen. Det er ikke så dyrt igen kun at købe et par stykker.
- Det lyder måske vandvittigt, men min erfaring er virkelig at det virker at gøre kosten mere basisk. Når kosten er blevet for syreholdig i et par dage kan det gøre urinen mere skarp og dette kan irritere huden som er "indespæret" i en ble hvor den ikke kan ånde. Det kan tit gøre underværker at give barnet nogle flere grøntsager. Især gullerødder er fantastiske. Da Amanda var i den alder kogte jeg gullerodsstave til hende eller gav hende dem som mos når hun havde rød numse og der kan man som regl se en forbedring i løbet af et døgns tid.
Håber det snart ordner sig 
EDIT: Hvis du ammer kan det også være din kost der skal gøres mere basisk.
Anmeld