Sara. skriver:
Man skal huske at normal temp. ligger mellem 36,5 og 37,5.
Jeg ved at min ligger ved de 36,5 normalt, så har jeg 37,5 vil jeg mene at jeg har let feber.
Jeg ved ikke om ens normal temp. kan ligge på 37,5 og en panodil så kan slå den længere ned. Men uden nogen faglig viden, så synes jeg det lyde underligt hvis en panodil kan det...
Så ja det lyde som om at du har haft lidt feber (i hvert fald i mine ører).
Pamol og Panodil indeholder nogle stoffer, som slår feberen ned.
I gamle dage hed det acetylsalylsyre, faktisk det samme som pilebark indeholder, og som har været anvendt siden stenalderen, både som smertestillende og som febernedsættende.
I vore dage undgår man så vidt muligt stoffet i medicin, da det anses for at være lidt for skrapt ved maven, og nogle ligefrem er stærkt allergiske overfor det, så man bruger nogle andre stoffer med samme virkning.
Hvis man har en lav ansats til feber, sådan som du havde i nat, så er der ingen grund til som sådan at tage noget febernedsættende, men det kan uden tvivl give en lidt bedre søvn, men man skal ikke lade sig snyde.
Selvom feberen er slået ned, så er man stadig syg, det må man huske, så ikke noget med at være en helt.
Et gammelt husråd er, at har man feber om aftenen, så skal børn og voksne blive hjemme i varmen, og det er stadig en god regel.
Mange virusdødsfald eller virusfølgesygdomme kan undgås, hvis folk passer deres sygdom, når de har den. Desuden undgår de at smitte omgivelserne, hvilket er nok så vigtigt.
Og så er, som andre siger, feberen din ven.
Kroppen er sådan bygget op, at den indeholder en masse celler, som fungerer, som kroppens soldater. Til dem hører de hvide blodceller.
Når kroppen bliver angrebet af bakterier eller vira (normalt kalder man dem virus-bakterier) så vil nogle af kroppens soldater hurtigt opdage dem, og de frigør stoffer, som dels tilkalder flere soldat-celler og dels giver besked til hjernen om at der er fremmedlegemer i kroppen.
Hjernen giver omgående besked til kroppen om, at hæve temperaturen og gøre sig klar til kamp.
Det er nemlig sådan, at hvide blodlegemer elsker varme i langt højere grad, end alle andre af kroppens celler + at det øger produktionen af nye hvide blodlegemer, hvor imod vira og bakterier hader temperaturer over 37,5 grader.
Så jo højere temperatur kroppen genererer jo dårligere trives bakterierne i kroppen, hvor det så til gengæld virker som speed på de hvide blodlegemer, der styrter til og æder de fremmede bakterier.
Derfor er feber altså din ven, det er din krops eget forsvar mod sygdom.
Jeg har altid holdt på, at man helst skal undgå febernedsættende midler om dagen, hvis man er syg, og det gælder både børn og voksne, hvor det er en god ide at tage lidt til sovetid, så man kan få en god nats søvn, da søvn er den bedste medicin der findes, og jo mere afslappet den er, jo bedre kan kroppen arbejde.
De fleste mennesker, har en morgentemperatur mellem 36,5 og 37,5 målt rektalt, altså i rumpen, som er og bliver, det bedste sted at måle den.
Og hvis man ved at ens normale morgentemperatur fx er 36,8 i gennemsnit, så vil en morgentemperartur på 37,5 være grænsende til feber., og man bør overveje om man bør blive hjemme. Igen feber er et alarmsignal, og tegn på at der er noget i gang i kroppen.
Man skal også tage højde for, at hvis man fx er allergiker, så kan man sagtens have ganske lidt feber, hvis man har et allergiudbrud, uden man af den grund behøver at blive hjemme.
Nå det var lidt biologi fra morgenstunden, men jeg håber det gav svar på nogle af dine spørgsmål (sagde den gamle biologilærer) Hehe!
God bedring

Kærligst
Sussie