Lære barn på 11 måneder at spise med gaffel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2012

Dorthe1986

Emil haru kunne spise med gaffel inden han var 1 år, men det er vidst også lidt af en undtagelse det kommer sig af da vi i sin tid begyndte på rugbrød, der ville han kun spise det hvis det var på gaffel... Og da han blev ældre ville han selv styre gaflen og det har han så fået lov til så i dag hvor han næsten er 17 måneder, da bruges der gaffel og ske i stor stil, men det sviner stadig helt vanvittigt

Men altså lad dem sidde med gaflen og siden og lige pludselig så er den der :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2012

SussieThyssen

Børns finmotorik udvikler sig meget forskelligt, nogle kan spise med gaffel og ske inden de bliver et år, andre ikke.
Det giver et royalistisk svineri i lang, lang tid, men som de andre siger, put madderne på gaflen, og lad hende selv forsøge, evt ved at hjælpe hende med at føre hånden, som gjorde jeg med mine unger.
Og ja, der vil være en periode hvor de bare piller maden af gaflen, men så lad hende gøre det.
Det er vigtigt at de får lov til at prøve en masse ting med maden, det forebygger også kræsenhed. 
Så kommer det hele af sig selv med tiden.

Kærligst
Sussie 

Anmeld

16. september 2012

serinasmor

Serina kunne spise med ske og gaffel meget tidligt ... hun ville selv! Og vi fik fra hun var 7 mdr ikke lov at made.. det med ske og gaffel kom stille og roligt ... i starten med os der puttede mad på og hende der tog gaffel eller ske op til munden ... senere selv med ske og endnu senere selv med gaffel ... i starten var det allerbedst med fingrene ... hun rodede rundt i maden .. gaffel mad pillede hun også af i længe tid ....

Det jeg prøver at sige er at det kommer i er langt forud motorisk - lad set køre sit eget løb og bare fortsæt som nu ... så kommer det helt ad sig selv med tiden

Anmeld

16. september 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Min datter på 11 måneder kan ikke finde ud af at spise af en gaffel eller ske.. hun kan måske finde ud af at stoppe skeen i munden, hvis jeg giver hende den med noget på. Men fx en gaffel.. Hvis jeg giver hende gaflen med mad på, piller hun bare maden af med fingrene, eller afviser at tage i mod gaflen. Så hun kan kun finde ud af at spise med fingrene. Og synes trods alt hun er ved at være lidt stor til ikke at kunne det.

Hvordan lærer man lige sådan en størrelse den slags? :-)

Hmm, min dreng på 1 år har den sidste mdr tid spist med gaffel. Forstået på den måde at jeg sætter maden på, giver han gaflen, han kommer den i munden og aflevere tilbage, og så forfra igen.... Men han kan ikke selv komme maden på gaflen...

Tror nu det er ret forskelligt hvornår børn viser interesse for at efterabe de voksne, og har ingen ide om han er tidlig på den eller ej

Anmeld

16. september 2012

Wimmie

modesty skriver:

What, 11 mdr.? Der er ingen  børn på 11 mdr. i min mødregruppe eller omgangskreds der kan dét.

Mila kan - og hun er lige blevet 9 mdr. 

Jeg gav hende den bare og så vidste hun hvad hun skulle med den - det virker nok 3 ud af 4 gange... den sidste gang piller hun enten maden af eller sidder og vifter med gaflen indtil maden falder på gulvet 

Men hun kan ikke med en ske endnu - hun vender den om så grøden/mosen falder af inden den kommer i munden...

Men det kommer nok. Min SP rådede mig til lige stille at begynde omkring 9 måneders alderen og så tage det stille og roligt i hendes eget tempo.

Anmeld

16. september 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Ida på næsten 8 mdr, kan sagtens spise med gaffel selv. Det sker da at hun piller maden af gaflen med det lille pincet greb og naser... Men det skal der også være plads til.

Jeg tror at jeg ville blive ved med at tilbyde en rugbrødshaps på gaflen, og så hjælpe lidt med at gaflen skal ind i munden med hapsen på. Og så hvis dit barn piller den af, sige stille og roligt "Nej, den skal blive på gaflen"

Jeg aner ikke om det fungerer

Anmeld

16. september 2012

Barejegsnartergravid

Min erfaring er at give dem en ske/gaffel og så lade dem selv gøre med den hvad de vil. Vi begyndte også lige før et år at give en ske/gaffel hun selv kunne siddde med og så madede jeg med en selv mens hun legedemmed den anden selv. Det er først nu her, hun rent faktisk spiser med den og det kom lige pludselig her ved de 13 måneder. Det er et svineri med gaffel, men går godt med ske. Men kommer selvfølgelig også an på hvad de får af mad. Havregrød er der ingen ben i nu, men ris er en anden historie

Anmeld

16. september 2012

twinny

Mine drenge er snart et år. de kan hverken med ske eller gaffel. Jeg regner med det kommer lige pludselig.

Anmeld

16. september 2012

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar - Eksklusive "What?!"-svaret. Man har vel lov til at søge hjælp, når man ser andre 11 måneders babyer gøre det

Nå men jeg kan se det bare er at prøve ad Og synes faktisk hun ret hurtigt har fanget den! For de første par gange rystede hun på hovedet og fattede ikke hun skulle tage gaflen Men allerede nu ryger maden bare indenbords fra gaflen, når jeg selv sætter den på gaflen for hende. Så det var jo ikke svært. Hun piller den dog stadig af nogen gange, men sådan er det :p

Anmeld

16. september 2012

maria_wlt

11 mdr er stadig en baby.. Det kommer når hun har øvet sig som hun nu vil

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.