LISBETH:-) skriver:
Det må du meget gerne spørge om:-) Det er fordi vi begge er bærer af en arvelig genetisk sygdom (som vores mindste datter har - den hedder Bardet Biedl syndrom) og så har vi ingen muligheder i det private da ægsortering ikke tilbydes i det private. Så vi har så mange forsøg vi vil til så mange børn vi vil (Lidt godt skal der åbenbart være ved at man får et barn med Bardet Biedl syndrom)
PGD står for Præimplationsgenetisk diagnostik
Kort fortalt er det lige som regensglasbehandling men tilbydes til par med kendt arvelig sygom som har risiko for at få et barn med en arveligsygdom eller kromosonforandring.
Forskellen ligger i at de befrugtede og delte æg undersøges for sygdomsgenet før de lægges tilbage i livmoderen. Ægget bliver sat tilbage på 4 eller 5 dagen hvor normal regensglad behandling er på 2. dagen. og så benytter man ICSI metoden selvom min mand ikke har nedsat sædkvalitet. Dette fordi hvert æg kun må komme i berøring med en sædcelle. Da de ellers ikke kan skelne vores syge og raske gener.
Vildt at man kan alt det:-) Det er helt der nede hvor de også kan bestemme hvilket køn barnet skal være - hvilket de selvfølgelig kun må hvis sygdommen er kønsbunden. Altså hvis det kun f.eks. er piger der kan få det. Det er det ikke i vores tilfælde.
Ja nogle gange skal der være en fordel ved at skulle døje med noget! Vi kom direkte i IVF behandling fordi jeg har endometriose og slap for at blive insemineret og selv at skulle prøve først...
Jeg kender ikke til den sygdom jeres datter har, men jeg håber ikke det er for slemt!
Det er så fuldstændig sindsygt hvad de dygtige læger kan! Jeg synes bare det er så utroligt og jeg er så lykkelig over, hvordan de kan hjælpe os, der ikke selv kan eller har Problemer af den ene eller anden art! Tænk engang at nogle forskere har fundet ud af så meget

Med hensyn til kunstig overgangsalder, så har det ikke været slemt for mig! Jeg har prøvet det 2 x 3 måneder på grund af min endo, så måske min krop er vant til det, men jeg havde stort set ingen bivirkninger af næsesprayen. Nu ved jeg ikke hvordan de nedreguleret dig, for der er vist flere måder, men jeg har kun prøvet næsespray i forbindelse med behandling og de 2 x 3 måneder var en depotpille, de lægger ind under maveskindet.
Det væreste ved næsesprayen synes jeg var, at man skulle huske at tage den 4 gange i døgnet og være meget punktlig med, at der ikke går for lang tid imellem man tager den... Det var ret belastende for mig, men det er jo det man går igennem for at få et barn