udenlandsk Dagplejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.491 visninger
18 svar
0 synes godt om
6. september 2012

Anonym trådstarter

Hej!

Jeg er blevet tilbudt en DP plads på Nørrebro, hvilket jeg er rigtig glad for da DP var mit ønske.

Udfra navnet på den kommende dagplejemor fremgår det tydeligt at hun er af anden etnisk baggrund. jeg har SÅ dårlig samvittighed over mine tanker omkring det for jeg ellers en meget åben og tolerant person overfor andre mennesker uanset baggrund, religion etc.

Jeg er altså lidt skeptisk! Efter hvad jeg har erfaret opdrages børn forskelligt alt efter hvilken kultur de befinder sig i( på godt og ondt), så det er vel naturligt at jeg har overvejelser om jeg har lyst til at lade mit barn blive passet af en person der (muligvis) har en anden indstilling til børn, opdragelse etc.? 

Det er svært for mig at formulere mig i dette indlæg af frygt for at virke racistisk, så vil gerne understrege at det BESTEMT IKKE er tilfældet. Var det en grønlænder, kineser, italiener osv havde jeg haft samme tanker

Hvilke tanker/overvejelser har i om ovenstående situation?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2012

Ayasmor

Jeg ville nok sige, tag ud og mød hende inden du træffer en beslutning. Jeg et eller andet sted godt følge din tankegang, for hvem kigger ikke efter hvilke værdier en fremtidig dagplejemor arbejder ud fra? Min personlige mening er at man vælger den daglplejer hvor værdierne læner sig tættest op af de værdier man selv har. En person med anden etnisk baggrund har ofte andre værdier i kraft af en anden kultur. Men hvem siger at hun passer børnene ud fra disse værdier? Derudover så siger navnet ikke nødvendigvis alt om en person, hvilket jeg kender fra mig selv. Jeg hedder selv Hweidi til efternavn, hvilket jo ikke lige just er dansk klingende. Dog er jeg født og opvokset i Danmark, og har samme værdier som den gennemsnitlige dansker, lever som de fleste andre, og opdrager også min datter efter det. Jeg forstod ikke dit indlæg som værende racistisk, tværtimod. Jeg håber du fik fat i hvad jeg prøvede at forklare på skrift. Men for at gøre det kort, så mød hende. Et udenlandsk navn er ikke ensbetydende med andre værdier og normer

Anmeld

6. september 2012

Merii

Anonym skriver:

Hej!

Jeg er blevet tilbudt en DP plads på Nørrebro, hvilket jeg er rigtig glad for da DP var mit ønske.

Udfra navnet på den kommende dagplejemor fremgår det tydeligt at hun er af anden etnisk baggrund. jeg har SÅ dårlig samvittighed over mine tanker omkring det for jeg ellers en meget åben og tolerant person overfor andre mennesker uanset baggrund, religion etc.

Jeg er altså lidt skeptisk! Efter hvad jeg har erfaret opdrages børn forskelligt alt efter hvilken kultur de befinder sig i( på godt og ondt), så det er vel naturligt at jeg har overvejelser om jeg har lyst til at lade mit barn blive passet af en person der (muligvis) har en anden indstilling til børn, opdragelse etc.? 

Det er svært for mig at formulere mig i dette indlæg af frygt for at virke racistisk, så vil gerne understrege at det BESTEMT IKKE er tilfældet. Var det en grønlænder, kineser, italiener osv havde jeg haft samme tanker

Du skriver udenlandsk dagplejer, og har frygt for at dit barn får en dårlig opdragelse evt. Jeg synes hellere ikke du lyder racistisk men selvom det er en dansk dagplejer kan man da alligevel bekymre sig, da man ikke kender personen, det kan jo være den udenlanske er super dygtig og den danske er fuldstændig langt ude, tror det kommer an på hvor kompetent dagplejeren er og ikke hvor vedkommende kommer fra.

Og hvis hun opdrager ud fra sit eget kultur (tror helt sikkert hun ikke gør) men hvad er det du er bange for?

Jeg er født og opvokset i danmark og kommer fra en tyrkisk kultur og er selfølgelig også opdraget af min mor og far som er tyrker, synes jeg har fået den bedste opdragelse, tror det kommer an på hvor dygtig forældrer man har eller dagplejer/pædagog osv.

Jeg vil råde dig til at besøge dagplejeren om det er dansk eller udansk dagplejer og tag din beslutning bagefter.

Anmeld

6. september 2012

Dinna88

Tag ud og snak med dagplejeren. Navnet betyder ikke at vedkommende har rødderne. Det kan være en hvis tipbedsteforældre boede i landet, og så er oldeforældrene kommet til DK. Så må man jo sige at muligheden for at det er en ærkedansker er ret gode  Så giv det en chance.

Anmeld

6. september 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vil også sige at du ska tage ud og møde hende, få en god snak og se om ik kemien passer! 

Jeg har selv sagt nej tak til 2 dagplejer, hvor jeg bare ik følte at vi passede sammen. Og de var så pære danske, som man overhovedet ka være!! Vh stine

Anmeld

6. september 2012

merethe

Profilbillede for merethe
Anonym skriver:

Hej!

Jeg ville tage ud og snakke med hende og se hende an. Hun er sikkert rigtig sød og rar ved børnene. Men hvis hun bære slør, så vil jeg nok vælge hende fra, da mit barn skal kunne se hele ansigtet og håret på det menneske som passer hende. Det er også vigtigt for mig at hun taler godt dansk. Men tag ud og snak med hende

Anmeld

6. september 2012

Anonym trådstarter

Ja jeg vil da selvfølgelig tage ud og besøge hende med positive tanker. 

Da hun er blevet godkendt af københavns kommune som dagplejer skal det vel også forståes som at hun er kompetent og hendes "metoder" er ligeså gode som enhver anden dagplejer.

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg er "bange" for, synes bare jeg kunne mærke en skepsis indeni. Det bunder måske blot i at mit barn skal afsted og det er uanset hvem dagplejemoren bliver.

Ville bare vende mine tanker og høre hvilke tanker i andre ville ha' uden at få kastet verbal mudder i mit ansigt

Anmeld

6. september 2012

Anonym trådstarter

Ayasmor skriver:

Jeg ville nok sige, tag ud og mød hende inden du træffer en beslutning. Jeg et eller andet sted godt følge din tankegang, for hvem kigger ikke efter hvilke værdier en fremtidig dagplejemor arbejder ud fra? Min personlige mening er at man vælger den daglplejer hvor værdierne læner sig tættest op af de værdier man selv har. En person med anden etnisk baggrund har ofte andre værdier i kraft af en anden kultur. Men hvem siger at hun passer børnene ud fra disse værdier? Derudover så siger navnet ikke nødvendigvis alt om en person, hvilket jeg kender fra mig selv. Jeg hedder selv Hweidi til efternavn, hvilket jo ikke lige just er dansk klingende. Dog er jeg født og opvokset i Danmark, og har samme værdier som den gennemsnitlige dansker, lever som de fleste andre, og opdrager også min datter efter det. Jeg forstod ikke dit indlæg som værende racistisk, tværtimod. Jeg håber du fik fat i hvad jeg prøvede at forklare på skrift. Men for at gøre det kort, så mød hende. Et udenlandsk navn er ikke ensbetydende med andre værdier og normer

Tak for dit konstruktive svar

Sjovt nok har jeg også selv et navn der ikke klinger af dansk nationalitet haha!

men du beskriver det næsten bedre end jeg selv gør, nemlig det med værdierne. At det er dem jeg tænker på! Ens opvækst og den kultur man vokser op i præger jo ens værdier.. Og er hun vokset op i et andet land hvor kulturen er meget fjern fra min egen så ville jeg måske ikke synes det var et hit

Anmeld

6. september 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Hej!

Jeg ville ikke vælge en dagplejer, som talte det danske sprog dårligt. Af den simple grund, at det ikke ville være befordrende for mit eget barns sproglige udvikling. Men det er da til at finde ud af, om hun gør! 

Ellers ville jeg synes, det var super fedt med noget multikulturelt input i mit barns hverdag. Det vigtigste er gode rutiner, hvad end de så består i på det mere specifikke plan.

Synlig forskelsbehandlig pga. køn ( eller bare "piger er prinsesser og drenge er pirater") ville jeg ikke tolerere, og der skal man nogle gange være lidt obs i fht. Nørrebro. 

Anmeld

6. september 2012

Merii

merethe skriver:

Jeg ville tage ud og snakke med hende og se hende an. Hun er sikkert rigtig sød og rar ved børnene. Men hvis hun bære slør, så vil jeg nok vælge hende fra, da mit barn skal kunne se hele ansigtet og håret på det menneske som passer hende. Det er også vigtigt for mig at hun taler godt dansk. Men tag ud og snak med hende

Vil du også sifte vuggetue,børnehave pga. en pædagog går med slør?

Fordi dit barn skal se på et stykke stof omkring hovedet sted for hår?

Fatter simpelthen ikke hvorfor et stykke stof om håret kan genere ?

Min storsøster er uddannet pædagog og er med slør og bliver elsket af alle børn og pårørende på sit arbejdsplads og har aldrig haft problemer. Man kan jo se ansigtet meget tydeligt så hvad er problemet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.