Anonym skriver:
Jeg vælger at være anonym her fordi jeg ikke selv ved hvordan jeg har det med det.
Jeg har været jobsøgende i noget tid og har i den forbindelse taget en logisk test fra et firma der hedder People Test Systems. Den her specifikke test er godkendt at Mensa i Danmark og betragtes som værende retvisende.
Et par dage efter at jeg tog testen (det er en online test, man får et link tilsendt til den), blev jeg ringet op af hende der testede mig og vi gennemgik resultatet. Min IQ var så høj at jeg lå lige på kanten af Mensa niveau (som er top 2%). Hun fortalte også at hvis jeg tog testen igen, var hun sikker på at jeg scorede endnu højere, ikke fordi spørgsmålene var de samme, men fordi jeg så kendte konceptet og havde prøvet det før.
Jeg var ret chokeret efter jeg havde snakket med hende og her måneder senere kan jeg stadig ikke helt forlige mig med det.
Jeg har ikke rigtigt fortalt det til nogen - bortset fra min mand, min mor og en god veninde. Min frygt er lidt at blive ramt af fordommene omkring intelligens som værende lig med manglende sociale evner - mine gode venner ved godt hvem jeg er og vil ganske sikkert ikke ændre syn på mig, men jeg tænker lidt at det vil betyde noget i den bredere omgangskreds.
Jeg er i forvejen meget introvert og har derfor i mange år arbejdet med at rykke mine grænser stille og roligt, fordi det da jeg var yngre virkelig var en hæmsko for mig. Jeg havde ikke rigtigt nogen venner, havde svært ved at falde til klasser og grupper da osv.
I virkeligheden kan de to ting sagtens hænge sammen. Jeg har ikke følt behov for nære relationer, og har derfor ikke prioriteret det. Da jeg blev ældre, gik det op for mig hvor meget jeg gik glip af ved totalt at ignorere det sociale aspekt af uddannelse/arbejde osv, og det har jeg derfor arbejdet målrettet med i mange år, hvilket betyder at jeg i dag har et velfungerende socialt liv, et fornuftigt netværk og et godt forhold til mine kolleger.
Jeg arbejder til dagligt i et vidensmiljø og er netop omgivet af folk med ofte meget høj intelligens - noget der har virket enormt tiltrækkende på mig, men jeg kan også se på mine kolleger at der er nogle omkostninger - der er bl.a. næsten ingen kvinder. Det er mit indtryk af der stadig er mange mænd der føler sig truet af intelligente kvinder og at det bliver betragtet som ukvindeligt.
Jeg ved ikke helt hvad formålet med indlægget er - måske bare at komme af med nogle tanker... Hvad med jer, ville det gøre en forskel for jer?
Næ, det ville ikke gøre nogen forskel for mig...
Ville nok tage afstand hvis det var en oplysning du smed i hovedet på mig mens vi gav hånd første gang, men ellers, nej. Selvom jeg godt kan forstå at det må virke en smule intimiderende for dem der ikke kender dig...
Min første tanke var, at du har mindet meget om min Mand... Han havde for sjov prøvet en Mensa-test på nettet, var blevet kontaktet, og havde været inde og få lavet en rigtig en. Den viste så at han lå en del over gennemsnittet (kan ikke huske hvor meget, mener at det var omkring 147)...
Han var blevet lidt forsigtig med hvem han nævnte det overfor, da han havde fået nogle kedelige (deciderede dumme) kommentarer med på vejen... Jaja, misundelse er en grim ting.
Jeg er nu personligt ret ligeglad - min mand er hamrende dygtig til det logiske, og kan regne ting ud jeg ikke ville have en chance for. Han husker også alle mulige mærkelige ting om det der interesserer ham, fx solsystemet og jordens tilblivelse. Siger mig ikke en skid, men er fedt at han kan.
Pointen er, at der jo er andre ting jeg er skide god til, som han ikke er... Fx det sociale. Han har ENDELIG i en alder af snart 30 år, fundet sig en rigtig god kammerat. Men ellers har han kun haft mine venner - og bevares, de klinger fint sammen og hygger sig... Men det er MINE venner, og de følger mig.
Min mand har heller ikke haft behov for at være social, og har haft opfattelsen af at hans kolleger var hans venner, fordi at de en gang hver anden mdr kunne finde på at tage en tur i byen. Det har fungeret for ham, men jeg havde det elendigt over det. Jeg mener jo at man er bedre stillet hvis man har i hvert fald éen rigtig god ven... Nå, men det var jo en anden snak...
Ved ikke om du fik svar?