Fortælle chefen man skal i behandling??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.780 visninger
17 svar
0 synes godt om
27. august 2012

Anonym trådstarter

Hej

Min mand og jeg skal starte på barnløshedsbehandling i september/oktober, efter at have ventet 8 mdr på diverse undersøgelser/svar. Puhha endelig.

Min chef er ikke klar over at vi har "problemer" med at blive gravide, heller ikke at vi forsøger. Men han har ofte omtalt "når du bliver gravid" osv. så han er jo klar over at jeg bliver det en dag. Også fordi jeg er 25 år, og har været i et fast forhold længe, så alderen/situationen er også med, hvis man kan sige det sådan.       Det har indtil videre, kunne passe med at jeg har kunnet få en eftermiddagstid på klinikken - men så vidt som jeg forstår det, har man nok behov for en afslappende dag de dage man har fået taget æg ud, og lagt op.

Nå, men den her virksomhed jeg arbejder i, er det kun mig, en anden ansat og min chef - så vi kommer hinanden ved (også med chefens familie). Jeg har arbejdet for ham i godt og vel 2 år, og vi har et godt forhold til hinanden. 

Idét det er en lille virksomhed, er det ikke lige muligt at lægge sig syg ved ægudredning og oplægning, uden at give forklaring hvorfor - da vi jo som sagt kommer hinanden godt ved. Så skulle jeg i hvert fald lyve temmelig meget, og det har jeg det ikke godt med.

Men nu til mit spørgsmål, hvis jeg fortæller min chef at jeg skal starte i barnløshedsbehandling og derfor vil få brug for ca. 2 syge/fridage om måneden og at vi kan benytte paragraf ??, så jeg kan få dagpenge de dage osv.

Men efter at have fortalt ham dette - KAN han så godt fyre mig "uden grund" eller er det ligesom at være gravid og det vil være ulovligt??

Og hvad har i andre af erfaringer/oplevelser, med at fortælle jeres chef at i skulle starte i behandling?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2012

LLN

Anonym skriver:

Hej

Min mand og jeg skal starte på barnløshedsbehandling i september/oktober, efter at have ventet 8 mdr på diverse undersøgelser/svar. Puhha endelig.

Min chef er ikke klar over at vi har "problemer" med at blive gravide, heller ikke at vi forsøger. Men han har ofte omtalt "når du bliver gravid" osv. så han er jo klar over at jeg bliver det en dag. Også fordi jeg er 25 år, og har været i et fast forhold længe, så alderen/situationen er også med, hvis man kan sige det sådan.       Det har indtil videre, kunne passe med at jeg har kunnet få en eftermiddagstid på klinikken - men så vidt som jeg forstår det, har man nok behov for en afslappende dag de dage man har fået taget æg ud, og lagt op.

Nå, men den her virksomhed jeg arbejder i, er det kun mig, en anden ansat og min chef - så vi kommer hinanden ved (også med chefens familie). Jeg har arbejdet for ham i godt og vel 2 år, og vi har et godt forhold til hinanden. 

Idét det er en lille virksomhed, er det ikke lige muligt at lægge sig syg ved ægudredning og oplægning, uden at give forklaring hvorfor - da vi jo som sagt kommer hinanden godt ved. Så skulle jeg i hvert fald lyve temmelig meget, og det har jeg det ikke godt med.

Men nu til mit spørgsmål, hvis jeg fortæller min chef at jeg skal starte i barnløshedsbehandling og derfor vil få brug for ca. 2 syge/fridage om måneden og at vi kan benytte paragraf ??, så jeg kan få dagpenge de dage osv.

Men efter at have fortalt ham dette - KAN han så godt fyre mig "uden grund" eller er det ligesom at være gravid og det vil være ulovligt??

Og hvad har i andre af erfaringer/oplevelser, med at fortælle jeres chef at i skulle starte i behandling?

Det er en §56 aftale du kan få lavet med din arbejdsgiver og med kommunen. Det behøver ikke at være dig der får pengene, hvis din arbejdsgiver betaler dig løn så kan arbejdsgiveren få refusionen fra kommunen.

Jeg ved ikke om din abejdsgiver må fyrre dig efer du har fortalt at du skal i behandling, men jeg tror ikke at de bare lige kan gøre det uden de får problemer.

Anmeld

27. august 2012

Putomanen

Jeg synes jeg husker, at der for nyligt faldt en dom som betød, at man godt kan blive fyret før ÆU (eller ÆO, jeg er lidt usikker), men ikke efter. Prøv eventuelt at søge efter tråden, jeg tror at den lå i denne kategori.

Ved IVF/ICSI "behøver" du kun at lægge dig syg 1 dag, ved ÆU, men nogle har det ldit skidt i flere dage efter og andre vælger også at blive hjemme ved ÆO. Personligt er jeg kun sygemeldt ved ÆU, men jeg har heller ikke et fysisk hårdt arbejde. Mit arbejde kender ikke til vores behandlingsforløb, jeg går bare meget til læge, tandlæge hudlæge osv.

Jeg håber, at du finder en god løsning for dig!

Anmeld

27. august 2012

**Ønskebabyen

Anonym skriver:

Hej

Jeg har fortalt mim chef det. Han vidste heller ikke at vi ikke kunne og ikke engang at vi prøvede - jeg synes det er alt for privat, og noget mig og kæresten bare havde sammen. Han tog det super super godt, du kan læse om det på min blog: oenskebabyen.blogspot.dk

Jeg ved faktisk ikke om han "må" fyre dig eller om det er ulovligt. I dette tilfælde vil jeg råde dig til at ringe i din fagforening og forhøre dig hos dem. De ved det helt sikkert.

Anmeld

27. august 2012

Musse21

Anonym skriver:

Hej

Vi har netop lige været til møde omkring dette emne

Man er ikke sikret hvis man fortæller arbejds pladsen at man er i behandling eller prøver at blive gravid. Så må han gerne fyre dig desværre... Derfor mange bruger deres afspasering og ferie på det

Anmeld

27. august 2012

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar... 

Hvis man skal bruge ferie/afspadsering, ved man det så godt en måned i forvejen, at det er den omkring den 14. (eks) man vil bruge et par fridage - fuldstændig som når man finder ægløsningsdagen mellem menstruationsdagene???

Anmeld

28. august 2012

Musse21

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar... 

Hvis man skal bruge ferie/afspadsering, ved man det så godt en måned i forvejen, at det er den omkring den 14. (eks) man vil bruge et par fridage - fuldstændig som når man finder ægløsningsdagen mellem menstruationsdagene???

Jeg er i gang med IVF og der ved du ikke dagen før et par dage før..

Anmeld

28. august 2012

Anonym trådstarter

Musse21 skriver:

Jeg er i gang med IVF og der ved du ikke dagen før et par dage før..

Årrh mega øv! 

Bare ikke fedt at han ved at jeg skal ligge dér 

Snakkede i øvrigt med min fagforening tidligere. De sagde at man ikke var sikret på samme måde som når man er gravid.

Anmeld

28. august 2012

**Ønskebabyen

Årrh mega øv! 

Bare ikke fedt at han ved at jeg skal ligge dér 

Snakkede i øvrigt med min fagforening tidligere. De sagde at man ikke var sikret på samme måde som når man er gravid.

Det er desværre en chance at tage, men jeg tror du vil få meget mere ro i kroppen/hovedet hvis du fortæller din chef det.

Du skriver jo at I har et godt forhold til hinanden, så jeg kan da næsten ikke forestille mig andet end han vil bakke dig op.

Anmeld

28. august 2012

Anonym trådstarter

**Ønskebabyen skriver:

Det er desværre en chance at tage, men jeg tror du vil få meget mere ro i kroppen/hovedet hvis du fortæller din chef det.

Du skriver jo at I har et godt forhold til hinanden, så jeg kan da næsten ikke forestille mig andet end han vil bakke dig op.

Ja, jeg må lige gå og "snakke med mig selv" (sådan gør jeg altid, hvis der er nogle større ting jeg skal snakke om) Og vender og drejer det inde i hovedet, inden jeg tager springet 

Men han venter selv barn her i september, så tror nu nok jeg bør vente med at begynde projektet til tidligst oktober. Eller skal man ikke tage så meget hensyn til arbejdspladsen?? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.