Guldimaven skriver:
Min søn har et meget lille skær af rødt i hans hår, og han har ikke ret meget hår.
Men jeg er spændt på om han måske bliver rødhåret. Så må jeg se et billede af jeres rødhåret barn da det var omkring de 3 mdr? 
Fargen hos menneske skyldes fargestoffet melanin som fins i flere varianter. I hår er det to (tre) typer: eumelanin (som igjen fins i to typer: brunt og svart) og phaeomelanin som er rødt (alle har visstnok bittelitt av dette fargestoffet).
Det er minst to genpar som styrer hårfargen: ett genpar, la oss kalle dem B, som gir brunt (svart) og er dominant, og b som er vikende og gir blondt hår. Foreldre som har brunt/svart hår, men er heterozygote Bb kan da få blonde barn. I tillegg er det ett genpar som vi kan kalle IR og ir hvor IR gir ikke-rødt og er dominant, mens ir er recessivt og gir rødt hår. Det røde vil da kun bli uttrykt hos de som er homozygote ir/ir. I tillegg vil det bli nyanser av det røde avhengig av B og b.
Hvis pappa har svart må han være heterozygot Bb (siden barna er blonde) og også ha minst ett allel IR. Mamma må være homozygot ir/ir for å få rødt, og hun må også ha minst ett allel b (hun kan være B/b eller b/b) for at barna skal bli blonde. Barna er dermed b/b Ir/ir.
Anmeld