Sisley skriver:
Jeg har læst, at børn kun har et decideret suttebehov til de er ca 1 år - derefter er der tale om en (dårlig) vane. Tandlæger anbefaler, at børn stopper med sutten i god tid inden deres 3. år. Dermed ikke sagt, at man ikke kan stoppe før/efter.
Hvorfor mener du at hun ikke er klar? Jeg har ikke prøvet det før, da hun er vores første barn, så jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter...
vil ikke kale det en dårlig vane...
ja nu kommer pædagogen lige ind over
kan ik lade være...
sutten er tryghed... og derfor vil jeg ik kalde det en dårlig vane...
og at skulle af dem denne tryghed, eller skifte den ud med noget andet tager noget tid... og for mange børn er forberedelse rigtig god...
at man fortæller barnet at når du bliver 3 (hvis det er der man vil) eller til jul... eller når du bliver storesøster... eller hvad der lige passer ind... så er du en stor pige/dreng og så skal sutterne.....
og så fortælle at sutterne skal på sutte træet eller gives til julemanden eller.... sættes op til englene med en ballon... you name it....
og så kan man evt. få en storpige gave... som jo så kan være en bamse man kan sove med i stedet eller hvad man nu finder på...
det vigtigeste er at historien bygges op... og forberedes med at det bestem tidspunkt siger vi farvel til sutterne... og at barnet er med til at sige farvel til dem...
og at man kan snakke om bagefter hvor sutterne er hvis/når barnet savner sutten...
jeg selv som barn gav min sut til en baby ko... for den havde jo ingen sut... og jeg var en stor pige der ikke havde brug for den...
Anmeld