Hej Damer!
jeg skriver ano, hvorfor ved jeg egentlig ikke men synes det er en anelse "pinligt" som mor at have et så tryghedssøgende
barn som jeg har. Selvom det intet har med mig at gøre.. tror jeg
Nå, men sagen er den at min kære søn på ingen måde vil sidde hos mennesker han ikke kender eller som han kun har set et par gange. Jerg ved at han snart er i den alder, hvor mor-sygen kan indtræde men det her har altså stået på siden han var 4-5 måneder..
De eneste der faktisk kan tage ham uden problemer er mine forældre og det er også dem der passer ham hvis kæresten og jeg skal noget. Siden sønnike blev født synes jeg vi har været meget afslappede og ladet alle sidde med ham, hvis de havde lyst da jeg gerne ville have et barn der var vant til at være i andres hænder end mine. Det ser dog bare ud til at være mislykkedes...
Det er ligemeget om jeg sidder ved siden af, snakker etc.. Det er stensikkert at han rbyder ud i gråd før eller siden indenfor 2-3 minutter.
Så kære damer... Hvad gør man? Jeg respekterer ham fuldt ud når han reagerer som han gør og tager ham hen til mig og trøster. Vi skal snart udenlands og besøge min familie som garanteret RIGTIG gerne vil holde, pusle og lege med ham, men jeg har bare en knude i maven
Skide irriterende at det skal gøre mig flov altså... Børn er jo børn og alt er nyt for dem det ved jeg godt. Er også bange for at det ikke engang hælper at se de "fremmede" an i nogle timer..
Hvordan kan man bedst imødekommende denne "problematik" med et følsomt/utrygt barn?
Du har lige beskrevet min datter 
Det bedste du/I kan gøre er, at respektere hans grænser og fortælle de voksne (og børn) at det er sådan det er. Dvs. at han nok ikke ønsker at bliver holdt, puslet eller andet når I rejser til udlandet, for det gør ham utryg.
Det tog os noget tid at finde ud af at vores datters grænse er hvor den er og at det er ok at sige fra på hendes vegne. Folk synes i lang tid (og nogle gør nok stadig), at var overpylret fordi ingen andre måtte holde hende, men gav vi efter blev hun bare enormt ked af det og så kunne aftenen være ødelagt, eller i hvert fald dele af den, for så var det som at "starte forfra", som hvis vi lige var kommet ind ad døren, selv om vi måske havde været der i 2 timer.
Vi har stadig noget familie, der ikke helt forstår at de ikke lige kan tage hende op og kramme hende, når hun ikke ser dem mere end 1-2 gange om året (hun er i dag 2½ år). Men vi er tilgengæld blevet super gode til at få sagt fra, uanset det en gang imellem giver sure/undrende miner.
Vores datter "vælger" meget hurtigt sine voksne, altså dem som hun føler sig tryg ved og som hun kan mærke er oprigtigt interesseret i hende. Det er ligesom om hun skanner rummet og lynhurtigt har en fornemmelse af de mennesker der er tilstede. Hun er en sensitiv lille pige der har en rigtig god fornemmelse for folk